VVD bank. Hammer A3-31 of Record power PT310

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Vanmiddag stonden tot mijn knieën in het schaafsel van de Metabo vvd. De afzuiging past niet en er mist een kap om slangenkop aan te sluiten. Ook ging de Metabo er na een 1.5 uur thermisch uit. Werd te warm.

Nu in steeds meer en meer met hout bezig ben en ook steeds grotere projectjes maak. Overweeg ik een andere vvd.

Mijn keuze is tussen een Hammer A3-31 en een Record Power PT310.

Welke raden jullie mij aan?
Allebei met spiraal block as uitgevoerd en met transport eenheid en hefboom.
Als de Hammer beter is dan wordt het de Hammer, is de record beter dan die.

Is er iemand hier die ervaring met beide machines heeft? Of mensen met ervaring van 1 van de twee?

Ik hoor het graag.
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
Als ik me niet vergis heeft de Hammer (en die heb ik zelf) een 'echte' spiral & de Record een rechte (dus op één lijn). Dat maakt veel verschil.
(Als ik het fout heb, be my guest…)
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Het wordt de Hammer A3-31.

Alleen twijfel ik heel erg of ik het rijstel met hefarm erbij neem of dat ik er zelf een onderstel voor las met heavy duty zwenkwielen?

Ik heb ergens gelezen dat het onderstel met heftafel alleen aan de voorkant zit en ik zou hem juist zijdelings willen verplaatsen🤔🤔🤔
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.790
1.001
Omgeving Eindhoven
Goede keus! Heb je inderdaad gekozen voor de as met losse mesjes?
Ik heb zelf ook de A3-31 en het blijft een super-machine die ook nog eens zijn waarde enorm houdt. En een superglad schaafbeeld. Ik heb er al veel mee geschaafd, en de mesjes nog nooit gedraaid maar ik merk nog niet dat ze bot zouden zijn.

Inderdaad met de originele hefboom kan je de machine maar in 1 richting bewegen. Vergelijk het met een platenkar uit de bouwmarkt met aan de voorkant bokwielen en achteraan zwenkwielen. Een bocht maken kan, maar kost veel ruimte. En even een paar cm opzij betekent eerst weer achteruit steken.
Terwijl een onderstel met 4 zwenkwielen net een supermarkt-winkelwagentje is dat op z'n plek rondjes kan draaien.

Als je in een kleinere werkplaats zit en de wendbaarheid is belangrijk, zou ik dus zeker adviseren om zelf een frame te (laten) maken. Dan kan je er de wielen onder zetten zoals je zelf wilt, en de maat aanpassen aan je machine. Van hout zou eventueel kunnen, maar als je iemand kent die kan lassen is dat het stevigst. Schilderen kan gewoon met een potje Hammerite oid.

Ik heb mijn Harvey zaagtafel (250 kg), Hammer A3-31 vlakvandiktebank (300 kg) en Laguna lintzaag op een zelfgelast stalen onderstel staan, met geremde zwenkwielen eronder (deze).
Zie hier en hier en hier voor de foto's.

Ik kan alledrie de machines op hun plek rondjes laten draaien als ik zou willen.
Met 4 zwenkwielen kan je er alle kanten mee op en kan je er zelfs in een veel kleinere werkplaats mee uit de voeten (mijn Hammer A3-31 en Harvey zaagtafel staan in een schuurtje van 2,5 x 4 meter...).
Je machine komt wel wat hoger te staan dan standaard (cm of 10-15), voor mij was dat geen enkel probleem. Sterker nog, ik vind een iets hogere machine persoonlijk wel fijn werken.

Neem in ieder geval niet te kleine wielen, hoe groter, des te makkelijker rolt de machine (zeker bij een vloer die niet helemaal soepel loopt, zoals op tegels of met wat zaagsel/houtsnippers op de vloer).
Ik heb 50mm wielen onder mijn ladekastjes zitten, en die stroppen al snel op als er een houtje oid voor ligt.. De grotere wielen (80mm, maar nog beter 100 als je daar de hoogte voor hebt), rollen daar makkelijker overheen.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Thanks Klusrob,

Dat is een mooi verhaal waar ik iets mee kan.

Weet jij of kan jij de hoogte van de schaaftafels meten voor mij met en zonder de wielen en het frame. Ik wil namelijk ookniete ket losse wielen maken maar ik kan nergens op de site van Felder vinden wat de hoogte van de schaaftafelbladen zijn🤔🤔🤔

Of als iemand anders die weet of voor mij wilt opmeten?

Alvast bedankt.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Jadat bedoel ik.

Dus als ik er wielen met frame hoogte van 104 mm en 6mm plaat eronder zet dan kom ik op een totale hoogte van 95cm. Datbis nog redelijk te doen. Mijn werkbanken staan op 92 cm. Die 3 cm hoger is geen probleem. Vindt mijn rug alleen maar beter🤣😂🤣😂


Weet iemand wat de buitenkanten van de machine is aan de onderkant? Dan kan ik het frame al van te voren maken. Levertijd van de machine is 10-12 weken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.790
1.001
Omgeving Eindhoven
De machine is geen 84 maar 85 cm hoog.
Bij mij is het onderstel incl wielen 16 cm hoog, bij mij zit de bovenkant van het tafelblad dus op 101 cm. Het extra hoge onderstel is bij mij omdat de tafelbladen over een kastje/freestafeltje ernaast heen moesten kunnen, maar ik vind achteraf de extra hoogte ook erg fijn.

Ik heb de technische tekening met maten van Hammer gekregen bij mijn machine (om dezelfde reden, omdat ik het onderstel al klaar wilde hebben). Zie hieronder (en de pdf onderaan voor als je afbeelding niet goed te lezen is):
Layout_Hammer_A3-26-31-41.JPG
Wel opletten dat de onderste tekening vanaf onder geprojecteerd is, dus als je die overneemt je frame eerst op z'n kop leggen.
 

Bijlagen

  • Layout_HAMMER_A3-26_A3-31_A3-41_2012-03.pdf
    417,8 KB · Weergaven: 4

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Hallo allemaal,

Vanmiddag stonden tot mijn knieën in het schaafsel van de Metabo vvd. De afzuiging past niet en er mist een kap om slangenkop aan te sluiten. Ook ging de Metabo er na een 1.5 uur thermisch uit. Werd te warm.

Nu in steeds meer en meer met hout bezig ben en ook steeds grotere projectjes maak. Overweeg ik een andere vvd.

Mijn keuze is tussen een Hammer A3-31 en een Record Power PT310.

Welke raden jullie mij aan?
Allebei met spiraal block as uitgevoerd en met transport eenheid en hefboom.
Als de Hammer beter is dan wordt het de Hammer, is de record beter dan die.

Is er iemand hier die ervaring met beide machines heeft? Of mensen met ervaring van 1 van de twee?

Ik hoor het graag.
Ik heb de Hammer en ben er super tevreden over. @klusrob heeft me een demo gegeven en ik was om. Het spiraalblok schaaft super mooi maar is ook een stuk stiller dan gewone schaafmachines. Ik volgde in die tijd een meubelmakersopleiding dus had een goed vergelijk.

Ik heb de 400v versie genomen op aanraden van onze elektricien. Zo'n zware machine moet je eigenlijk niet op een 220v installatie willen.

De RP met spiraalblok was er toen nog niet, dus dat scheelte wel in de keuze. Hij stond vorig weekend op de weekendshow. Die ziet er ook prima uit maar ik heb er geen demo van gezien
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Vandaag de Hammer A3-31 besteld met spiraal as en transport systeem. Ik zag gelukkig net na de bestelling zonder een filmpje waarop ze de machine verplaatse met de hefboom van Hammer en die zit eigenlijk 90° anders dan ik dacht en staat precies goed zoals kunnen wil. Scheelt weer een frame in elkaar lassen en wielen bestellen.

Nu alleen nog wachten tot hij er is. Helaas is mijn aankomende project dan al klaar. Dat zal nog met de oude Metabo geschaafd worden.

Allemaal
Bedankt voor de tips en informatie👍🏻👍🏻👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand en klusrob

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Vandaag de Hammer A3-31 besteld met spiraal as en transport systeem. Ik zag gelukkig net na de bestelling zonder een filmpje waarop ze de machine verplaatse met de hefboom van Hammer en die zit eigenlijk 90° anders dan ik dacht en staat precies goed zoals kunnen wil. Scheelt weer een frame in elkaar lassen en wielen bestellen.

Nu alleen nog wachten tot hij er is. Helaas is mijn aankomende project dan al klaar. Dat zal nog met de oude Metabo geschaafd worden.

Allemaal
Bedankt voor de tips en informatie👍🏻👍🏻👍🏻
Goede keuze. Proficiat!
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Pffff wachten duurt lang, zeker als je een berg met vvd werk hebt voor een lopend project.

Maar nu heb ik wel tijd om goed na te denken over de spaan afzuiging die ik op de A3-31 wil maken. Ik heb een Metabo SPA 1101 stofafzuiger met fijnstofilter en zou die kunnen gebruiken om met 100mm pvc buis een soort van leding systeem te maken naar de machine toe en het laatste stuk met een flexibele slang naar de machine als ik die verplaats naar het midden van mijn werkplaatsje. Dan via een t stuk in de pvc buis naar de draaibank om dan daar de schuurstof afzuiging te regelen. En verder om een 60 mm spiraalslang naar de zaagtafel van dewalt.

Of ik kan nog wat sparen voor een camvac en die de afzuiging laten regelen voor alle machines doormiddel van dat ik de camvac naar de benodigde machine kan rijden en met een spiraaslang aansluit daar waar ik hem nodig heb. Dat is wel wat meer werk om iedere keer de camvac te verrijden maar so be it.
Scheelt wel een leiding systeem te bouwen van pvc en van pvc buis lees ik weer dat die statische electriciteit kan opwekken en dat wil je nu net met stof en zaagsel hebben. Zeker als brandweer man wil ik alles zoveel mogelijk uitsluiten van brand en vonkwerking............

Dus als jullie tips hebben hoor ik die graag. Ik heb al redelijk gelezen hier op het forum over een camvac en andere stofafzuiging zoals cycloon maar ben er nog niet aan uit wat ik precies wil. Een HPLV systeem met cycloon vind ik vooralsnog te duur voor mijn hobbymatige gebruik. Zeker nu de Hammer A3-31 een riant gat in de begroting heeft geslagen...........
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Pffff wachten duurt lang, zeker als je een berg met vvd werk hebt voor een lopend project.

Maar nu heb ik wel tijd om goed na te denken over de spaan afzuiging die ik op de A3-31 wil maken. Ik heb een Metabo SPA 1101 stofafzuiger met fijnstofilter en zou die kunnen gebruiken om met 100mm pvc buis een soort van leding systeem te maken naar de machine toe en het laatste stuk met een flexibele slang naar de machine als ik die verplaats naar het midden van mijn werkplaatsje. Dan via een t stuk in de pvc buis naar de draaibank om dan daar de schuurstof afzuiging te regelen. En verder om een 60 mm spiraalslang naar de zaagtafel van dewalt.

Of ik kan nog wat sparen voor een camvac en die de afzuiging laten regelen voor alle machines doormiddel van dat ik de camvac naar de benodigde machine kan rijden en met een spiraaslang aansluit daar waar ik hem nodig heb. Dat is wel wat meer werk om iedere keer de camvac te verrijden maar so be it.
Scheelt wel een leiding systeem te bouwen van pvc en van pvc buis lees ik weer dat die statische electriciteit kan opwekken en dat wil je nu net met stof en zaagsel hebben. Zeker als brandweer man wil ik alles zoveel mogelijk uitsluiten van brand en vonkwerking............

Dus als jullie tips hebben hoor ik die graag. Ik heb al redelijk gelezen hier op het forum over een camvac en andere stofafzuiging zoals cycloon maar ben er nog niet aan uit wat ik precies wil. Een HPLV systeem met cycloon vind ik vooralsnog te duur voor mijn hobbymatige gebruik. Zeker nu de Hammer A3-31 een riant gat in de begroting heeft geslagen...........

Ik gebruik de camvac met 2 motoren met de Hammer. Ik heb een simpel karretje gemaakt en rij hem ook zo door mijn garage heen. Een buizensysteem voegt voor mij in de kleine werkplaats niet zo veel toe vind ik.
Omdat de camvac praktisch naast de Hammer staat, gaat de afzuiging ook meer dan goed. Ik denk wel dat je minimaal 2 motoren nodig hebt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Wanneer je inderdaad zo veel schaaft krijg je een groot volume aan spanen.
Je moet dan een grote opvangbak, zak etc. hebben.
Kies je voor een Camvac is volgens mij de versie waar je een zak onder kunt hangen handiger, kun je ook van buiten zien wanneer die vol raakt.

Maar wellicht nog handiger wanneer je iets maakt met een cycloon en een bak die je snel en zonder troep kunt aan en afkoppelen, hier op het forum diverse draadjes over.
 

Bijlagen

  • IMG_0528.png
    IMG_0528.png
    259,3 KB · Weergaven: 10

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
112
44
Almen aan zee
Nadeel van die Camvac met zak is dat-ie niet verrijdbaar is, en het is ook best knoeien met het erafhalen van een zak:
je trekt met het'rek' dat in de zak zit flink wat houtmot mee naar buiten.
En 't zijn best dure zakken ook.

Cycloon is handig maar kost ook extra ruimte.

Gewoon Camvactrommeltje wat vaker leegkieperen is (voor mij althans) prima te doen.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
71
30
Tilburg
De meneer van record power had op de baptist 40 jaar dag te melden dat er ‘binnenkort’ ook een soort camvac cycloon komt: een vat wat je ertussen kan zetten en dus makkelijk kan legen.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
135
63
Schouwen-Duiveland
Thanks voor de input mannen. Een cyclone van Record Power voor bij de camvac zou idd een geode oplossing zijn. En een camvac met 2 of meer motoren idd. Ikzie ergens de 200 ltr wel zitten maar die is wel weer een stuk duurder. De 90 liter moet vooralsnog ook goed te doen zijn lijkt mij. Mijn huidige Metabo spa 1101 schat ik qua spaanvolume op een liter of 60...........
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.004
411
hilversum
Vergeet niet de motoren hangen in de ton.
Hij zit snel vol met vlakken.
Ik had er een zelfbouw cycloon voorgezet.
Dat scheelde een hoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.