Ik had laatst een paar setjes met pennen besteld. Nu even een elegante vulpen maken en meteen maar een close end model. Zonder na te denken en te meten gat geboord en messing buisje erin gelijmd. Meteen maar even voor de rollerbal ook het hout klaar gemaakt. Wit met zwart en zwart met wit. Het ebbenhout (ik heb er een haat liefde verhouding mee) heel voorzichtig laagtoering geboord. Alles zonder problemen. Ja nu nog wel. Het andere hout (snoei afval uit de tuin) ook geboord en gelijmd. Na een goede droogtijd van een paar weken vanochtend aan de slag gegaan. Ik heb geen close end mandrel dus het is altijd even een beetje proberen om het een en ander goed op te spannen d.m.v. klauwplaat boor en tegencenter. Nu zit er een behoorlijk verschil in hoogte tussen de centers wat ik zo veel mogelijk heb uitgevlakt met latoenkoper. Maar er zitten dus diverse afwijkingen in die elkaar kunnen versterken of opvangen. Jullie begrijpen het al ik was al snel door de blank heen @#$%^.
Nog een geprobeerd wederom hetzelfde. De pen bestaat uit twee ongelijke delen, en toen ben ik maar de bovenkant gaan maken van ebbenhout, opspannen tussen de centers en draaien maar. Ik vind ebben super draaien en al snel was dit stuk helemaal glad. Korrel 600 begonnen met schuren tot 2000.
De afwerking voor de eerste keer gedaan met superlijm. 8 lagen lijm erop en schuren en polijsten. Helemaal tevreden over het resultaat. Uitspannen, oei dat is wel erg dun. Wel de bushings aangehouden dus alles past goed. Boordiameter was 10mm buiten diameter net geen 11 mm dat is een dikte van het hout 0.5mm (streelt toch wel het ego om zo dun te draaien) Hoe gaat dit als de dop erop geperst word? Nu het stuk snoeihout gedraaid, dit stuk is een stuk langer en dus veel lastiger tot een volmaakte cilinder te draaien. Hol ziet er niet uit dus iets bol gelaten en met k180 de boel vlak geschuurd. Verder tot k 600 en toen met superlijm afgewerkt. Ik vind het model mooi en elegant. Heb echter een beetje twijfel of de dop het gaat houden. Boven op de dop van de pen zit de kap met clip, normaal zit onder op de dop een soort ring die klemt op de vulpen en bij deze pen niet. Als de ca lijm uithard en het hout elke keer dat je de dop erop doet iets uitzet dan ben ik bang voor schuren. Misschien hebben jullie iets aan mijn verhaal. Wil je iets meer uitdaging dan de standaard 7 mm pen probeer dit model dan eens in ebben of letterhout. De foto's:

De afwerking voor de eerste keer gedaan met superlijm. 8 lagen lijm erop en schuren en polijsten. Helemaal tevreden over het resultaat. Uitspannen, oei dat is wel erg dun. Wel de bushings aangehouden dus alles past goed. Boordiameter was 10mm buiten diameter net geen 11 mm dat is een dikte van het hout 0.5mm (streelt toch wel het ego om zo dun te draaien) Hoe gaat dit als de dop erop geperst word? Nu het stuk snoeihout gedraaid, dit stuk is een stuk langer en dus veel lastiger tot een volmaakte cilinder te draaien. Hol ziet er niet uit dus iets bol gelaten en met k180 de boel vlak geschuurd. Verder tot k 600 en toen met superlijm afgewerkt. Ik vind het model mooi en elegant. Heb echter een beetje twijfel of de dop het gaat houden. Boven op de dop van de pen zit de kap met clip, normaal zit onder op de dop een soort ring die klemt op de vulpen en bij deze pen niet. Als de ca lijm uithard en het hout elke keer dat je de dop erop doet iets uitzet dan ben ik bang voor schuren. Misschien hebben jullie iets aan mijn verhaal. Wil je iets meer uitdaging dan de standaard 7 mm pen probeer dit model dan eens in ebben of letterhout. De foto's: