Vuistregel bij hoogte bepaling balk

gasgas1986

Nieuw lid
22 jul 2019
5
0
Hallo,

Ik ben een carport aan het uitrekenen waarbij ik 5500mm moet overspannen.
Met de 'vuistregel 20' kom ik op 5500mm / 20 = 275mm balkhoogte.
Uiteraard is dit niet heilig en moet je ook naar de toepassing kijken. Maar het is dan ook een richtlijn.

Echter nu vraag ik mij af. Als je gebruik maakt van schoren. Mag ik dan de overspannings lengte aanhouden waar de schoren beginnen?
Zie foto:
8gn5qcf3rgf5.jpg

Dus 5500mm zonder schoren, en 450000mm met schoren, balkhoogte wordt nu 4500/20 = 225mm

Alvast bedankt!

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Meestal is bij dit soort overspanningen de doorbuigend maatgevend. Mijn antwoord zou zijn: ja.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
die vuistregel is voor een vuren/grenen balklaag met een h.o.h. afstand van ongeveer 600mm.
met een balkbreedte van ca. 1/3 tot 1/4 van de hoogte

een spant is heel iets anders wat is het oppervlak van het dak dat er op rust
en welke houtsoort/sterkteklassen ben je van plan toe te passen

gasgas1986

Nieuw lid
22 jul 2019
5
0
die vuistregel is voor een vuren/grenen balklaag met een h.o.h. afstand van ongeveer 600mm.
met een balkbreedte van ca. 1/3 tot 1/4 van de hoogte

een spant is heel iets anders wat is het oppervlak van het dak dat er op rust
en welke houtsoort/sterkteklassen ben je van plan toe te passen

bhl7rvan3ig.jpg

Vooralsnog heb ik in mijn hoofd:
Op maat bestellen van zagerij Douglas hout.
Palen 200x200
Bovenliggende balken 250x200
Dwarsliggers 70x200 op ±500mm
Platdak
Carport is open.
Garage is met zweedsrabatdelen rondom gesloten
Extra paal links is een optie, rechts niet.

Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.282
330
Goeree-Overflakkee
Mag ik dan de overspannings lengte aanhouden waar de schoren beginnen?

Ik denk het niet. Schoren zijn namelijk geen ondersteuning, maar alleen voor de stabiliteit. Afhankelijk van de richting, wisselt de kracht die deze uitoefent naar boven of beneden. Een kracht naar beneden moet je (soort van) optellen bij de andere belastingen.

gasgas1986

Nieuw lid
22 jul 2019
5
0
Bedankt voor uw reactie.
Maar alles 250x250 is me echt te gortig.
Als de liggers door de grote overspanning echt groter moeten.
Dan kan ik eventueel ook gaan voor 100x300, en deze inkepen in de palen van 200x200?

tuoh

Oud hout
De zwaardere maat heeft niks vandoen met de draagkracht, de houtmaten die je al aangaf gaan voldoen.
Maar als je constructie er staat moet het ook op iets lijken.

Zoals je het nu getekend hebt komen de balken op de liggers, de optelsom van liggerhoogte (250mm) + de balkhoogte (200mm) zorgt zo al voor een dakdikte van 450mm.
Daar moeten dan ook nog boeidelen tegen, dan komt er nog eens minimaal een 120mm bij.
De zichtbare dakdikte word dan al 570mm, zet daar staanders onder van 200 x 200 en dat lijken dan luciferhoutjes.

Maak eens een tekening van een vooraanzicht, zie je vanzelf of de verhoudingen kloppen.

gasgas1986

Nieuw lid
22 jul 2019
5
0
De zwaardere maat heeft niks vandoen met de draagkracht, de houtmaten die je al aangaf gaan voldoen.
Maar als je constructie er staat moet het ook op iets lijken.

Zoals je het nu getekend hebt komen de balken op de liggers, de optelsom van liggerhoogte (250mm) + de balkhoogte (200mm) zorgt zo al voor een dakdikte van 450mm.
Daar moeten dan ook nog boeidelen tegen, dan komt er nog eens minimaal een 120mm bij.
De zichtbare dakdikte word dan al 570mm, zet daar staanders onder van 200 x 200 en dat lijken dan luciferhoutjes.

Maak eens een tekening van een vooraanzicht, zie je vanzelf of de verhoudingen kloppen.

Bedankt voor jullie verhelderende inzichten.
Ik ben zo gefocust op de hoogte bepaling dat ik de verhouding in het geheel uit het ook verlies.
Reden dat ik 250x20 palen overkill vindt is vanwege het schuur gedeelte. Deze overspanningen zijn kleiner en daar lijkt het mij dan te lomp.
Ik ga er nog eens over nadenken en uit tekenen om er een gevoel bij te krijgen.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
laat het gewoon uitreken
online doe je dit voor iets van 250-400 euro.
De tekening die je hebt gemaakt is duidelijk genoeg voor een constructeur om de minimaal benodigde maten voor je te bepalen.

persoonlijk zou ik de garage gewoon in stijl en regelwerk uitvoeren dat is veel praktischer als er bijvoorbeeld rabat tegen aan komt.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.