Vragen te plannen tuinschuurtje

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Ik ben bezig om een tuinschuur te plannen van Douglas voor onze fietsen en wat tuinspullen. Niet groot, ergens rond de 2,50x2m
Het idee is om tussen 4 palen van 15x15cm een regelwerk te maken en daar potdeksel planken tegen te schroeven. Dat is niet zo spannend. Ik zou zelfs de achterwand weg kunnen laten omdat het ding tegen de garagemuur komt te staan.

Ik vond lage betonpoeren die op terrastegels kunnen blijven staan. Aangezien de tegels er goed strak inliggen, zou dat graafwerk schelen en dienen die meteen als vloer. Heeft iemand daar ervaring mee in combinatie met zo'n niet al te grote schuur? Zie:



Mijn tweede onwetendheid, is de deur die er in moet. Er zijn standaard deuren met kozijnen te koop maar die zijn erg duur.
Hoe zouden jullie die maken (en dan met name ook het kozijn) ?
 

66Arie99

Nieuw lid
20 aug 2024
6
1
Bergen op Zoom
mbt je tweede uitdaging:
Ik ben ook zoiets aan het plannen en ik dacht voor de deur een schuifdeur te maken, kan lekker breed open.
en kan je bijv. met houtdelen een deur zelf maken.
Dit sluit natuurlijk niet zo dicht af als een scharnierdeur maar in mijn geval maakt dat niet.

In mijn vorige tuinhuis had ik zelf een kozijn gemaakt door een dikke lat (dikte van je muur) tegen de opening te schroeven en dan daarop een dikke lat van de helft zo breed, dan heb je een kozijn.
en de deur had ik gemaakt van planken (verticaal) met aan de binnenzijde daar versteviging over de horizontaal en diagonaal tegenaan gezet.
Zie foto, vond ik nog op de achtergrond van een oude foto
 

Bijlagen

  • deur.jpg
    deur.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Ik ben ook zoiets aan het plannen en ik dacht voor de deur een schuifdeur te maken, kan lekker breed open.
en kan je bijv. met houtdelen een deur zelf maken.
Dit sluit natuurlijk niet zo dicht af als een scharnierdeur maar in mijn geval maakt dat niet.
Hoe maak je die dan?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
mbt je tweede uitdaging:
Ik ben ook zoiets aan het plannen en ik dacht voor de deur een schuifdeur te maken, kan lekker breed open.
en kan je bijv. met houtdelen een deur zelf maken.
Dit sluit natuurlijk niet zo dicht af als een scharnierdeur maar in mijn geval maakt dat niet.

In mijn vorige tuinhuis had ik zelf een kozijn gemaakt door een dikke lat (dikte van je muur) tegen de opening te schroeven en dan daarop een dikke lat van de helft zo breed, dan heb je een kozijn.
en de deur had ik gemaakt van planken (verticaal) met aan de binnenzijde daar versteviging over de horizontaal en diagonaal tegenaan gezet.
Zie foto, vond ik nog op de achtergrond van een oude foto
hmm niet meer dan dat. Daar kan ik wel wat mee.
Bedankt
 

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
25
13
Wezep
Voor de ramen en deuren van mijn schuur met overkapping ben ik uiteindelijk bij de plaatselijke houthandel uit gekomen. Hier vond ik de prijs acceptabel (275 voor deur inclusief kozijn), maar uiteraard is duur relatief. Het gaat om Houthandel van Gelder Dichte deur met douglas kozijn.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
418
154
en de deur had ik gemaakt van planken (verticaal) met aan de binnenzijde daar versteviging over de horizontaal en diagonaal tegenaan gezet.
Zie foto, vond ik nog op de achtergrond van een oude foto
Moeten de schoren niet de andere kant op? Ik dacht dat de onderste hoek aan de scharnierkant moet, zodat de krachten van het doorhangen naar de binnenste stijl worden geleid.

Maar ja, zo simpel kan een deur schuurtje zijn. Als je het schuurtje zelf kan bouwen, lukt de deur ook. Daar hoef je geen 200 euro aan uit te geven.
Het enige waar je rekening mee moet houden is inwatering bij de overgang van de gevelbekleding naar de deur. Als de deur iets dieper in de sponning is gemonteerd, en de gevelbekleding een kleine overhang heeft over het "kozijn" (het regelwerk afgetimmerd met een plank en lat als aanslag), dan loopt het water niet zo naar binnen.
 

66Arie99

Nieuw lid
20 aug 2024
6
1
Bergen op Zoom
Moeten de schoren niet de andere kant op? Ik dacht dat de onderste hoek aan de scharnierkant moet, zodat de krachten van het doorhangen naar de binnenste stijl worden geleid.

Maar ja, zo simpel kan een deur schuurtje zijn. Als je het schuurtje zelf kan bouwen, lukt de deur ook. Daar hoef je geen 200 euro aan uit te geven.
Het enige waar je rekening mee moet houden is inwatering bij de overgang van de gevelbekleding naar de deur. Als de deur iets dieper in de sponning is gemonteerd, en de gevelbekleding een kleine overhang heeft over het "kozijn" (het regelwerk afgetimmerd met een plank en lat als aanslag), dan loopt het water niet zo naar binnen.
bedankt voor de tip mbt de schoren, tijdje geleden gemaakt, maar nog wat op de planning staan, dus gaan we dan goed doen :). Btw deurtje hangt er nu ongeveer 6 jaar.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
690
106
Sterksel
Het lijkt er op dat hout los kopen en zelf gaan bouwen amper of niet loont.
Ik ben kwa prijs al over het bedrag heen wat een simpel ding bij Nubuiten kost. Zie:


En dan is mijn idee 2.5x3m ipv 3x3.
Herkent iemand dit?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
235
63
Dat klopt, beetje hetzelfde als dat je voor de prijs van een ikea meubel geen materiaal voor een echt meubel kunt halen, zelfs geen spaanplaat. Ik heb ooit om budgettaire redenen een bouwpakket schuurtje gekocht, staat al ruim 12 jaar.
Reden om (andere) dingen zelf te maken zijn plezier, principes en het kan helemaal naar eigen wens.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Mwa, met een beetje speurwerk op marktplaats kan het beter voor hetzelfde geld of goedkoper. Moet je wel zin in hebben natuurlijk.

Maar ben het ook met de anderen eens, qua gemak enzo kan er niet veel tegen een bouwpakket aan of het nou ikea of jouw genoemde pakket is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.