Vragen over een poort

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Onze poort is aan vervanging toe.
thumbnail_20210513_195217.jpg

Mede vanwege de rare maat (89*180) wil ik deze zelf gaan maken. Ik heb aan het begin van mijn houtbewerkings avontuur al een andere poort gemaakt van Douglas, Poortdeur maken maar nu zou ik iets mooiers willen maken. Misschien van eik of afrormosia?
Ik vind deze deur erg mooi, maar ik vraag me af hoe dit zou zijn gemaakt en of het geschikt is. Onze poort is namelijk onbeschut en zal veel meer aan de elementen worden blootgesteld. c943eb35bd0c3d0a89759e633950e113-2.jpg

Zou hier een basisplaat zijn gebruikt van bijvoorbeeld multiplex welke wordt bekleed met dunnen stroken eik?

Mocht dit niet echt geschikt zijn dan zou ik een frame willen maken (pen en gat verbinding) met een paneel in het midden. Dat paneel moet kunnen werken, maar ik zou deze het liefst zien zonder tong en groef. Als ik zo'n paneel verlijm, en deze zit 'los' in het frame, kan het dan genoeg werken? En wat doe je met het inregenen langs het paneel? Moet je daarvoor nog maatregelen nemen?

Nu zit de deur vast met hengen, maar ik wil eigenlijk een lat bevestigen tegen de muur waardoor ik gewone scharnieren kan gebruiken. Moet ik daarbij nog ergens rekening houden? Lat van 2 a 3cm dik met (slag?) pluggen aan de muur zou toch moeten voldoen?

Iemand anders nog leuke suggesties?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
je stelt veel vragen & je wenst een paar zaken die met mekaar in tegenstelling kunnen komen
wanneer er veel regen op de poort komt, dan moet het water vlot weggeleid worden
eik zou ik niet nemen omwille van het werken
denk je aan afrormosia, dan zou ik omwille van de prijs voor padoek gaan
dat is geen aangenaam hout om te verwerken, want het prikkelt je luchtwegen
padoek kan best tegen een emmer water, dus de afvoer van de regen is minder van belang
wil je geen tand&groef maar eerder een paneel, dan ben je niet van de werking van het hout af
een paneel zet men los in een kader, zodat het kan werken
en normaal is een paneel dunner dan de kader
je kan het paneel wel zo dik als de kader maken & aan de zijkanten verdunnen
scharnieren zou ik niet plaatsen, want daardoor versmal je de deur
gebruik het huidige (type van) beslag
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
scharnieren zou ik niet plaatsen, want daardoor versmal je de deur
gebruik het huidige (type van) beslag
De deuropening is 92cm, dus als er 3 afgaan zodat ik normaal beslag kan gebruiken dan houden we nog een royale deur over. Dus dat lijkt me niet zo'n probleem.

Het paneel zou inderdaad dunner worden dan het kader, dat is geen punt. Maar ik vind het denk ik mooier als het paneel 1 geheel is ipv losse stroken met tong en groef. Wanneer deze los in het kader zit, geeft dat dan genoeg mogelijkheid om te werken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
De deuropening is 92cm, dus als er 3 afgaan zodat ik normaal beslag kan gebruiken dan houden we nog een royale deur over. Dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
ik geef enkel mijn technische kijk
als jullie vinden dat de deuropening na plaatsen van de kozijnen (langs beide kanten ?) voldoende breed is, dan maak ik mij daar geen zorgen over

Het paneel zou inderdaad dunner worden dan het kader, dat is geen punt. Maar ik vind het denk ik mooier als het paneel 1 geheel is ipv losse stroken met tong en groef. Wanneer deze los in het kader zit, geeft dat dan genoeg mogelijkheid om te werken?
zelf zou ik het paneel even dik maken als de kader, maar dan heb je normaliter een dikte van 40 mm
toch voor een binnendeur
paneel als 1 geheel of tand & groef is geen technische, maar een esthetische kijk, dus ook daar moei ik mij ni mee ;)
hoe meer smaken, hoe meer variatie, hoe meer vreugde & verrassingen in het leven
kies je voor duurzaam hout - wat het ook moge zijn - dan mag het paneel in de kader afwateren
je voorziet spuigaten in de kader ?
het paneel zal werken
los moet het in ieder geval liggen, dus niet lijmen !
in principe verwijs ik voor de krimp + uitzetting naar www.houtinfo.nl of www.houtinfobois.be door :unsure:
(hierin geef ik geen krimp, want ik ga de krimp niet opnieuw uitvinden 🤣 )
voor de werking dien je technisch gezien aan alle kanten een groef te maken die minstens zo groot is als de krimp/uitzetting van het hout
zo niet, komt de zijkant van je paneel bloot te liggen
de kader zou ik met een spatpenverbinding maken
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Inmiddels ben ik een aardig stukje op weg.
Het hout dat ik had gehaald was niet mooi recht dus ik heb deze nog gevlakt en op dikte gemaakt met de nieuwe Emco VVD.
Daarna de plaatsen van pen en gat afgetekend. De gaten gemaakt met de bovenfrees en de pennen op de zaagtafel.
thumbnail_20210621_095656.jpg

thumbnail_20210621_095641.jpg

Daarna een groef gefreesd voor het paneel.
Het paneel wordt toch een tand en groef verbinding waarbij ik tussen iedere plank 1 á 2 mm wil vrijhouden.

thumbnail_20210622_131932.jpg

thumbnail_20210622_131953.jpg

Nog een paar vragen:

Ik heb hier D4 bruislijm staan. Kan ik die gebruiken voor het verlijmen van het kader? Of moet ik perse op zoek naar D4 witte houtlijm?
Het paneel wordt los gemonteerd, moet ik ergens nog een pinnail schieten om te zorgen dat de uitlijning tussen de planken een beetje in orde blijft?
Het hout dat ik gebruik is thermisch verduurzaamd Fraké. Ik wil deze in de lijnolie zetten om de tekening er iets meer uit te laten komen. Het hout komt er dan meer uit te zien zoals de Steltman stoeltjes die ik heb gemaakt. Het regenwater kan dus wel langs het kader in de groef van het kader lopen. Maar als het goed is moet het daar tegen kunnen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb hier D4 bruislijm staan. Kan ik die gebruiken voor het verlijmen van het kader? Of moet ik perse op zoek naar D4 witte houtlijm?
als je de pen & gat van de kader precies klemmend gemaakt hebt, dan neem je beter witte D4
bruislijm wordt eerder gebruikt wanneer er speling is, omdat die uitzet

Het hout dat ik gebruik is thermisch verduurzaamd Fraké. Ik wil deze in de lijnolie zetten om de tekening er iets meer uit te laten komen. Het hout komt er dan meer uit te zien zoals de Steltman stoeltjes die ik heb gemaakt. Het regenwater kan dus wel langs het kader in de groef van het kader lopen. Maar als het goed is moet het daar tegen kunnen?
je kan ik de groef van de onderste regel een paar vertikale gaten boren, zodat het water langs daar weg kan
Het paneel wordt los gemonteerd, moet ik ergens nog een pinnail schieten om te zorgen dat de uitlijning tussen de planken een beetje in orde blijft?
dat zou je kunnen
in het midden van de planken
doe je dat op de 2 zijkanten, dan is het mogelijk dat de planken bij het krimpen in het midden open barsten
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Laat mij nog eens een vraag stellen.
Ik maak een simpel 'kozijn'. Dat wil zeggen, een balk met aanslag voor de scharnierkant en een losse aanslag voor de kant van het slot.

Schermafbeelding 2021-06-24 om 19.35.50.png

Nu wil ik deze monteren op de bakstenen muur. Ik heb al verschillende filmpjes bekeken en vaak wordt dit gedaan met slagpluggen/kozijnpluggen (is volgens mij hetzelfde?) of met betonschroeven. Wat mij een beetje tegenstaat is dat je altijd de schroef blijft zien en dat deze gaat roesten. Zeker wanneer je met een slagplug werkt en de kop beschadigd raakt.

Zijn er nog andere, mooiere oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat mij een beetje tegenstaat is dat je altijd de schroef blijft zien en dat deze gaat roesten.
niet per definitie
maar laat ons onszelf niet in terminologie verliezen
wanneer aan het geheel van de 'plug' een kraag zit, die breder is dan het boorgat voor het lijf van de plug, dan kan je die kraag inwerken door EERST een breder gat te boren, en PAS DAARNA het gat voor het lijf
het brede gat kan je opvullen, zodat 'de plug' niet meer zichtbaar is
bij het gebruik van standaard 'pluggen' moet je het kozijn opspieën
voor een buitendeur kan dat nog door de beugel
voor binnendeuren gebruik ik bij voorkeur stelschroeven of afstandsschroeven
weer 2 <> benamingen voor hetzelfde spul 😭
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik maak een simpel 'kozijn'. Dat wil zeggen, een balk met aanslag voor de scharnierkant
simpel is dit kozijn niet meer
je kan het simpeler maken door aan de scharnierkant een kozijn te plaatsen met een rechthoekige doorsnede
je plaatst de deur, draait die in het slot, en dan zet je tegen de deur een slaglat
begint de deur later te werken, dan kan je de slaglat nog verplaatsen
met een vaste sponning (L-vorm) kan je geen kanten meer op
het is een buitendeur
die zoekt zeker haar weg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Maar dat heb ik nu toch ook getekend?
Aan de kant van het slot zit een slaglat (ik wist de benaming niet)
Aan de scharnierkant heb ik wel een L vorm getekend.
Of moet dat ook slechts een vierkante balk worden?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar dat heb ik nu toch ook getekend?
dat heb ik verkeerd begrepen
strikt genomen zie ik op de skp als doorsnede aan de ene zijde een L (zonder onderbreking, dus sponning) & aan de andere zijde een rechthoek
het was mij niet duidelijk langs welke zijde de scharnieren komen
je zou zal in ieder geval minder inspanning moeten leveren door rondom (U op zijn kop) slaglatten te plaatsen
dus het hele kozijn kan je uit rechthoeken opbouwen
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat mij een beetje tegenstaat is dat je altijd de schroef blijft zien en dat deze gaat roesten. Zeker wanneer je met een slagplug werkt en de kop beschadigd raakt.

Zijn er nog andere, mooiere oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?
Wat dacht je van rvs? Een dikke rvs schroef of houtdraadbout met plug en je kozijn gaat geen kant meer op en niet roesten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Een rvs bout met losse plug zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik dacht er nog over om het gat te dichten met een prop, maar dat is wellicht een beetje te veel van het goede. Het is een poort hè.....
Ik kan aan de kant van de scharnieren inderdaad ook werken met een balk in plaats van een L. Wat je bedoelt met 'rondom slaglatten plaatsen' weet ik niet zo goed. Kan je dat verduidelijken? Ik was niet van plan het kozijn nog verder af te werken en aan de bovenzijde komt geen lat. Het gaat dus alleen om de 2 staanders....

De droge passing is in ieder geval gelukt. Morgen komt de witte D4 houtlijm binnen dus dan kan ik een deel van het kader gaan lijmen.
thumbnail_20210624_203450.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat je bedoelt met 'rondom slaglatten plaatsen' weet ik niet zo goed.
zoals op deze foto + tekening
slaglatten op de kop en op de staanders
Ik was niet van plan het kozijn nog verder af te werken en aan de bovenzijde komt geen lat
een lat die zelfs nog breder dan de staanders mag zijn, heeft zijn meerwaarde
nu zal het regenwater op de bovenkant van de deur blijven staan
1624601903553.png 1624601995758.png
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
347
254
's-Hertogenbosch
Die slagpluggen (waar je het in je openingspost over had) gaan echt niet zomaar roesten. En al helemaal niet als je het kozijn lakt.
Zitten bij mij al 18 jaar in een gelijke constructie als jouw schets en nog geen puntje roest gezien door de verf
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Er komt een brede lat boven op de deur. Met zoals bij de huidige poort.
Het is overigens niet de bedoeling om de poort te lakken. Daar vind ik het hout veel te mooi voor. Er komt wel een laag lijnzaadolie over.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Laat mij nog eens een vraag stellen.
Ik maak een simpel 'kozijn'. Dat wil zeggen, een balk met aanslag voor de scharnierkant en een losse aanslag voor de kant van het slot.

Bekijk bijlage 104634

Nu wil ik deze monteren op de bakstenen muur. Ik heb al verschillende filmpjes bekeken en vaak wordt dit gedaan met slagpluggen/kozijnpluggen (is volgens mij hetzelfde?) of met betonschroeven. Wat mij een beetje tegenstaat is dat je altijd de schroef blijft zien en dat deze gaat roesten. Zeker wanneer je met een slagplug werkt en de kop beschadigd raakt.

Zijn er nog andere, mooiere oplossingen waar ik niet aan heb gedacht?
ik zou de schroef een stukje verzinken in het hout en van het zelfde hout een prop maken en er in lijmen.
mooie afwerking.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Dat van die prop was in eerste instantie ook wat ik wilde doen. Ik denk dat ik daar maar voor ga. Dan haal ik slagpluggen en maak eerst een groter gat zodat de bovenzijde van de plug en schroef verzonken zit.
Als 'kozijn' heb ik een balkje gebruikt van 90x40 en ik heb een simpel malletje gemaakt om met de kopieërring de scharnieren uit te frezen. Omdat zowel 'kozijn' als deur op een door mij te bepalen hoogte worden geplaatst heb ik alle scharnieren al kunnen infrezen. Gelukkig past alles prima.

Ik heb de deur al voorzien van 1 laag lijnzaadolie en de tekening komt er mooi uit.

thumbnail_20210628_135042.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Dat is een mooie poort!
Men zou kunnen betogen dat het afwerken met proppen van de slagpluggen 'overkill' , niet nodig, is.
"Want is 'maar' een poort", "Want je ziet ze toch niet, omdat de poort de meeste tijd dicht is" " Want niemand ziet dat"
Maar het gaat er om dat jij tevreden bent. Want jij ziet het namelijk wel. Elke keer weer :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.