Vragen mbt overkapping met schuur

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Ik ben me aan het oriënteren voor de bouw van een schuur met overkapping. Ik ben al aan het tekenen geslagen en haal veel ideeën
van het forum.

Ik zit echter te twijfelen over de fundering van het geheel. Ik heb, in mijn ogen, 3 opties:

a. een gehele betonplaat storten en daarop verder bouwen.
b. werken met poeren en waar de wanden komen werken met een hardhouten fundering.
c. werken met alleen maar poeren, tussen de poeren opsluitbanden van beton plaatsen. De wanden hierop plaatsen en bevestigen tussen de staanders.

Optie a lijkt me veel werk en een beetje te omslachtig voor dit project.

Optie c lijkt mij de makkelijkste, echter zie ik (bij kant en klare bouwpakketten en bij de overkapping van een vriend van me) dat
er meestal voor optie b wordt gekozen.

Kan iemand me vertellen wat de voorkeur heeft? Of waarom of wanneer voor welke type wordt gekozen?
 

Bijlagen

  • knip2.JPG
    knip2.JPG
    78,1 KB · Weergaven: 151

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Optie A is het meeste werk, maar je hebt meteen een afgewerkte vloer als de schuur staat. Als je de betonvloer ook meteen laat vlinderen ben je helemaal het heertje. Wel de duurste optie, maar je bent meteen klaar.

Optie B word veel gebruikt omdat dat makkelijk èn snel werkt. En tijd is geld bij proffesionals. Vaak worden ipv betonpoeren dan hardhouten palen gebruikt waar de hardhouten funderingsliggers tegenaan worden gebout.

Optie C is het goedkoopst, maar is verzakkingsgevoelig. Dat zou mijn keuze niet zijn.

Mijn mening is optie A. Duurder, maar oh zo lekker werken als de betonplaat ligt èn als de schuur staat. Je kan ervoor kiezen om het open gedeelte de palen alleen op poeren te zetten, zodat je je bestrating eronder kwijt kan.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Optie C, betonpoeren (of harsteen) met opsluitbanden komt het meeste voor.
Een en ander is wel afhankelijk van het formaat.
Werk je met betonpoeren, dan met 30 x 30 tegel op hoogte stellen en beton eromheen storten. Dat zakken komt weinig voor. Ik zou opteren voor hoge (20 cm ) opsluitbanden en dan 5 cm inwerken. 15 cm boven de grond. En daar een soort van straatwerk tegenaan maken
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat wil je met de schuur gaan doen, wordt dat echt een gebruiksruimte of niet veel meer dan een opslag voor wat tuingereedschap?
Indien dat eerste, dan zou ik zeer zeker een dichte betonvloer aanraden, indien dat tweede dan zal optie c icm een tegelvloer ook volstaan.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Inmiddels ligt er een betonnen funderingsplaat van 12x4:)

We wilden in eerste instantie een overkapping met zadeldak, echter denken we nu aan een kapschuur-achtig model.

Ik ben inmiddels druk met sketch-up bezig, alleen ik vind het moeilijk om de maten en hellingshoek van het dak te bepalen. Jammergenoeg lukt het me ook niet om een fatsoenlijke tekening te vinden van de overkapping welke wij mooie vinden. We zoeken iets in de trant van de bijgevoegde foto.

Heeft iemand misschien een idee wat een normale hellingshoek voor zo'n constructie is? Of heeft iemand misschien een leuke tekening van een zelfde constructie?
 

Bijlagen

  • kapschuur-vijfhuizen-1.jpeg
    kapschuur-vijfhuizen-1.jpeg
    103,6 KB · Weergaven: 132
  • tuinhuis-kapschuur-.jpeg
    tuinhuis-kapschuur-.jpeg
    142,5 KB · Weergaven: 127

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Heeft iemand misschien een idee wat een normale hellingshoek voor zo'n constructie is?
Lastig te zeggen, het is afhankelijk van wat je mooi vindt en hoe hoog je mag bouwen (nokhoogte en goothoogte, in relatie tot omgeving/erfgrens). De gemiddelde dakhelling varieert tussen 25 en 50 graden. Het voorbeeld wat je stuurt zit rond 30 graden schat ik, maar dit is ook een mooie diepte (meter of 5?) daarvoor.

Persoonlijk vind ik een iets steiler dak mooier. In het geval van een schuur geeft het ook nog een praktische bergzolder. Als je wilt kunnen staan op een zolder, zit je bij 5 meter breedte al snel op 45 graden dakhelling.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Lastig te zeggen, het is afhankelijk van wat je mooi vindt en hoe hoog je mag bouwen (nokhoogte en goothoogte, in relatie tot omgeving/erfgrens). De gemiddelde dakhelling varieert tussen 25 en 50 graden. Het voorbeeld wat je stuurt zit rond 30 graden schat ik, maar dit is ook een mooie diepte (meter of 5?) daarvoor.

Persoonlijk vind ik een iets steiler dak mooier. In het geval van een schuur geeft het ook nog een praktische bergzolder. Als je wilt kunnen staan op een zolder, zit je bij 5 meter breedte al snel op 45 graden dakhelling.
+1
en vertel hoe je de dakopbouw ziet (pannen, . . .)

zoek op 'kapschuur bouwtekening'
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Lastig te zeggen, het is afhankelijk van wat je mooi vindt en hoe hoog je mag bouwen (nokhoogte en goothoogte, in relatie tot omgeving/erfgrens). De gemiddelde dakhelling varieert tussen 25 en 50 graden. Het voorbeeld wat je stuurt zit rond 30 graden schat ik, maar dit is ook een mooie diepte (meter of 5?) daarvoor.

Persoonlijk vind ik een iets steiler dak mooier. In het geval van een schuur geeft het ook nog een praktische bergzolder. Als je wilt kunnen staan op een zolder, zit je bij 5 meter breedte al snel op 45 graden dakhelling.
Bedankt voor deze info. Ik kom elke keer een stapje dichterbij het juiste ontwerp:)

Inmiddels heb ik 3 varianties in sketchup gemaakt en kom ik erachterr dat ik met deze breedte niet een erg hoog dan wel ruime zolder kan creëren.

Ik heb de sketchup bestanden bijgevoegd. Op dit moment denk ikzelf dat het middelste bestand mij het meest aanspreekt qua verhoudingen.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-02-23 om 19.39.48.png
    Schermafbeelding 2022-02-23 om 19.39.48.png
    230,9 KB · Weergaven: 112
  • Schermafbeelding 2022-02-23 om 19.43.56.png
    Schermafbeelding 2022-02-23 om 19.43.56.png
    277,7 KB · Weergaven: 91
  • Schermafbeelding 2022-02-23 om 19.42.30.png
    Schermafbeelding 2022-02-23 om 19.42.30.png
    315,3 KB · Weergaven: 82

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Heb je al gekeken wat de maximale goothoogte en nokhoogte zijn?
Het derde ontwerp is 5,34m hoog, en bij mij (NL) geldt volgens het plaatselijke bestemmingsplan een maximale nokhoogte vanaf de vloer van 5,00 m.
Zie www.ruimtelijkeplannen.nl als je in NL woont voor de regels over maximale afmetingen, en nok/goothoogte van bijgebouwen, die op iedere plaats in NL weer anders kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Heb je al gekeken wat de maximale goothoogte en nokhoogte zijn?
Het derde ontwerp is 5,34m hoog, en bij mij (NL) geldt volgens het plaatselijke bestemmingsplan een maximale goothoogte vanaf de vloer van 5,00 m.
Zie www.ruimtelijkeplannen.nl als je in NL woont voor de regels over maximale afmetingen, en nok/goothoogte van bijgebouwen, die op iedere plaats in NL weer anders kunnen zijn.
Ik denk dat je nu goot- en nokhoogte door elkaar haalt.

Het ligt er ook aan of je vergunningsvrij wilt bouwen. In NL is de max. goothoogte dan 3 meter volgens mij, een bouwhoogte die afhankelijk is van de afstand tot de erfgrens en een max. dakhelling van 55º. Daarnaast natuurlijk nog beperkingen van vloeroppervlakte t.o.v. je perceel/achtererfgebied.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
@pietersch inderdaad, ik heb er nu nokhoogte van gemaakt.
De regels kunnen op iedere plaats anders zijn, daarvoor is nu juist die website bedoeld om de juiste regels op de betreffende plaats te kunnen vinden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Inderdaad de regels zijn op iedere plaats anders.
Ik zou alledrie de ontwerpen in ieder geval niet mogen plaatsen hier.
Het bestemmingsplan hier ter plaatse zegt het volgende over bijgebouwen:
Bestemmingsplan_bijgebouw.JPG
Iemand hier in de straat heeft om die reden vorig jaar een schuur gebouwd met een afgeplatte nok, zodat hij voldoende hoogte overhield, breed genoeg kon bouwen en ook een zolder kon hebben waarvan de dakhelling niet te plat zou worden om niets aan die ruimte te hebben.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Heb je al gekeken wat de maximale goothoogte en nokhoogte zijn?
Het derde ontwerp is 5,34m hoog, en bij mij (NL) geldt volgens het plaatselijke bestemmingsplan een maximale nokhoogte vanaf de vloer van 5,00 m.
Zie www.ruimtelijkeplannen.nl als je in NL woont voor de regels over maximale afmetingen, en nok/goothoogte van bijgebouwen, die op iedere plaats in NL weer anders kunnen zijn.
Ja, de maximale hoogte is 5,50m.
Inderdaad de regels zijn op iedere plaats anders.
Ik zou alledrie de ontwerpen in ieder geval niet mogen plaatsen hier.
Het bestemmingsplan hier ter plaatse zegt het volgende over bijgebouwen:
Bekijk bijlage 115753
Iemand hier in de straat heeft om die reden vorig jaar een schuur gebouwd met een afgeplatte nok, zodat hij voldoende hoogte overhield, breed genoeg kon bouwen en ook een zolder kon hebben waarvan de dakhelling niet te plat zou worden om niets aan die ruimte te hebben.
Mijn bestemmingsplan zegt dat de nokhoogte niet meer mag bedragen dan 5,5m en de goothoogte niet meer dan 3m.

Dus alle ontwerpen vallen binnen het plan.

Voor mn gevoel klopt het hoogste ontwerp niet echt qua verhoudingen...
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Volgende vraag.

Ik heb de fundering liggen en ben aan het bepalen hoe ik de palen erop ga bevestigen. De betonplaat zelf is 20cm dik met daarin een net van 8mm. Ik zat te denken aan:

a- Gaten boren, chemisch anker + m16 draadeind aanbrengen en de staanders hierop bevestigen

of

b- Een vierkante paalhouder op de fundering vastzetten en de staander hierin bevestigen.


Echter wil ik de staander +-5cm over de rand van de fundering laten steken tbv de afwatering mbt de houten wanden welke later tussen de staanders worden bevestigd. Dit betekend dat:

Bij optie a - Ik op +-5cm van de rand een gat moet boren voor de m16 draadeind
Bij optie b - De paalhouder over de rand staat.

Bij optie a ben ik bang voor afbreken omdat ik zo dicht op de de hoek van de funderingsstrook ga boren en omdat er druk tijdens het ‘bewegen‘ van de constructie ontstaat en bij optie b ben ik bang dat het esthetisch niet mooi gaat worden.

Ben ik te bang? Iemand misschien andere ideeën of adviezen?
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Met de 'druk' bedoel je het heen-en-weer bewegen van de staanders bovenaan? (Zoals een boom in de wind bovenin beweegt?) Als je voldoende stabiliteit hebt in de constructie (schijfwerking door beplating of schoren) in meerdere richtingen, zal die belasting niet zo groot zijn (in elk geval niet maatgevend).

Waarom laat je de palen niet gewoon gelijk lopen aan de fundering en de planken iets terugvallen? De staanders (en onderste planken) zijn dan ook minder kwetsbaar voor vocht. Desnoods verf je de fundering met betonverf zodat het minder opvalt.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Met de 'druk' bedoel je het heen-en-weer bewegen van de staanders bovenaan? (Zoals een boom in de wind bovenin beweegt?) Als je voldoende stabiliteit hebt in de constructie (schijfwerking door beplating of schoren) in meerdere richtingen, zal die belasting niet zo groot zijn (in elk geval niet maatgevend).
Ja, dat bedoel ik. 5 centimeter vanaf de kant is wel erg krap ben ik bang.

Waarom laat je de palen niet gewoon gelijk lopen aan de fundering en de planken iets terugvallen? De staanders (en onderste planken) zijn dan ook minder kwetsbaar voor vocht. Desnoods verf je de fundering met betonverf zodat het minder opvalt.
Ik wil ze juist laten oversteken, zodat het water nooit naar binnen toe kan lopen...
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
kan je de houten wanden zo ver naar buiten plaatsen zodat ze over de fundering uitsteken, terwijl de paalhouders niet verder dan de betonrand komen ?
Ik denk niet dat dit esthetisch mooi gaat worden.

Op dit moment zit ik te denken aan een gegalvaniseerde paalhouder van 20x20 welke dan over de rand steekt, maar die ik wel wat verder van de rand kan vastzetten. Tot nu toe kom ik echter alleen paalhouders tegen welke voorzien zijn van een 'buitenrand' voorzien van gaten om te bevestigen. Wederom zal die 'buitenrand' esthetisch niet mooi zijn.
 

Bijlagen

  • paalhouder-15x15x15cm.jpg
    paalhouder-15x15x15cm.jpg
    28 KB · Weergaven: 68

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.