Vragen mbt het French Cleat systeem

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik wil in mijn stenen schuur een wand maken met een french cleat syteem er op. Het is de bedoeling op de stenen muur verticale regels te plaatsen en daarop een plaat multiplex te bevestigen en hierop dan weer het french cleat systeem te monteren. De regels van 125cm lang zullen 38x89 zijn aangezien ik die nog liggen heb. Mijn vragen zijn:
Welke afstand houdt ik het beste aan tussen de regels ? En welke dikte achterplaat kan ik het beste nemen? Is 9 mm hiervoor voldoende? Voor het uiteindelijke cleat systeem zat ik te denken aan 15 of 18 mm meranti multiplex. De hele wand zal een afmeting krijgen van een volle plaat dus 125 cm hoog x 250 cm breed.

Tevens zit ik nog met de bevestiging in de muur. Deze is namelijk gemaakt van kalkzandsteen amstelformaat stenen. Mijn ervaring is dat pluggen hier geen goede houvast in hebben. Zou ik de pluggen ook met lijm en de gaten vast kunnen zetten? Of zijn er betere opties?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
ik zou tussen de regels 30 a 40 cm aanhouden,dat is wel vaak de standaardmaat.
de achterplaat zou ik zeker van 18 mm dik maken want je schroef waarmee je je
french cleat vastzet moet wel wat body hebben.of het moet allemaal niet zo zwaar
zijn van wat je op wil hangen.
je hebt speciale pluggen voor dit soort muren,ik gebruik hiervoor vaak gasbetonpluggen.
kijk eens bij de bekende plug merken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Als je de regels op de grond zet dan hoef je ze alleen aan de bovenkant vast te zetten aan de muur. Scheelt weer werk. Je kan chemische ankers gebruiken; hoef je ook geen lijm uit te zoeken want die patronen zijn juist voor steenachtige materialen gemaakt.
9 mm vind ik wat weinig, in 12mm hebben de schroeven waarmee je cleats vastzet wat meer grip.
Regels om ongeveer 60 cm. Positie van de regels markeren, dan kan je op die plek wat zwaardee spulen vastschroevn
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Als je de stenen muur perse wil bedekken met multiplex kan dat, maar ipv regels + multiplex + french cleats kan je de cleats natuurlijk ook direct aan de muur schroeven. Of je nu de regels met goede pluggen vastzet of de cleats, dat maakt uiteindelijk niet uit...

Mijn keus zou zijn om met spijkerpluggen te werken. Kan evt ook met multiplex direct op de muur, en de pluggen door de cleats/multiplex de muur in.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
die achterplaat heeft enkel een esthetische rol
als je de (vertikale ?) regels goed vastzet of op de vloer laat rusten (cfr @thomasz), dan is dat je sterkhouder
de haaklatten kan je rechtstreeks op de regels zetten, of zelfs er door
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Nou, ik vind een plaat met daarop french cleats reuze handig. Dan kan je ze nog eens verplaatsen, de onderlinge afstand vergroten, verkleinen. En je hebt de mogelijkheid om nog eens wat tegen de plaat te schroeven of bijvoorbeeld een klok op te hangen.
En nu heb je met 5 schroeven een wand van 1.25 x 2.5m. Met cleats direct tegen de muur heb je al gauw een gatenkaas.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nou, ik vind een plaat met daarop french cleats reuze handig. Dan kan je ze nog eens verplaatsen, de onderlinge afstand vergroten, verkleinen. En je hebt de mogelijkheid om nog eens wat tegen de plaat te schroeven of bijvoorbeeld een klok op te hangen.
hieruit meen ik op te mogen maken dat je op het concept doelt waarbij bakjes of gereedschapshouders met het haaklatsysteem omhoog gehangen worden
daarbij is het uiteraard handig dat hun plaats veranderd kan worden
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik was inderdaad van plan de haaklatten door de achterwand heen op de regels te bevestigen en nog 1 schroef tussen de regels in, dat zou toch genoeg moeten zijn met een9mm achterwand ? Qua pluggen heb ik even in de bouwmarkt lopen neuzen en de Toggler Alligator muurplug A8 Ø8mm leken me wel een goede keuze. Ik zou de staanders inderdaad op de grond kunnen zetten, maar dan zit ik ermee als ik iets tegen de muur wil schuiven en het lijkt niet zo mooi. Tenzij ik de hele wand bekleed natuurlijk. De cleats direct op de muur vind ik geen mooi gezicht en tevens wordt dan de muur een gatenkaas. Met spijkerpluggen in deze muur heb ik slechte ervaringen deze hebben geen goed grip in deze muur.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . ik lees dat je door al die raad wijzer geworden bent

nog 1 schroef tussen de regels in, dat zou toch genoeg moeten zijn met een9mm achterwand ?
als achter de vrouwelijke haaklat een achterwand komt, dan heeft die vooral een esthetische funktie
namelijk de gatenkaas vermijden
het nut van een schroef tussen de regels & door de achterwand zie ik niet
zeker bij een achterwand van 9 mm bestaat de kans dat je die door het plaatsen van een schroef meer tegen de muur gaat trekken, dus krom
wil je toch meer schroeven, plaats dan de regels dichter bij mekaar
de draagkracht en stijfheid om de korte mannelijke haaklatten te hangen komt van de dikte en hoogte van de vrouwelijke haaklat
die zou ik toch minstens 15 mm dik nemen
 
Laatst bewerkt:

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
als je inderdaad de haaklatten vastzet op de regels dan zal 9 mm wel genoeg kunnen zijn.12 mm lijkt mij wel beter.fischer heeft de duo power plug,ook een goede plug voor alle materialen.wil je zware dingen ophangen ga dan inderdaad voor wat dikker plaatwerk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Tevens zit ik nog met de bevestiging in de muur. Deze is namelijk gemaakt van kalkzandsteen amstelformaat stenen. Mijn ervaring is dat pluggen hier geen goede houvast in hebben. Zou ik de pluggen ook met lijm en de gaten vast kunnen zetten? Of zijn er betere opties?
Wat voor pluggen gebruik je normaal?
Ik ben opgegroeid met de gebruikelijke standaard nylon pluggen van de bouwmarkt. Daarmee kwam bij mij inderdaad ook regelmatig iets los van de muur. Deze dus:
nylonpluggen_2.jpg

Tegenwoordig gebruik ik de Fischer DuoPower pluggen (o.a. hier en hier te koop, maar volgens mij ook in de meeste bouwmarkten tegenwoordig). Ik gebruik ze in diverse materialen; baksteen, poruso, ytong, bims/drijfsteen en zeker ook kalkzandsteen, zonder dat er schroeven los komen of doordraaien.
Ik gebruik voor bijna alles de 6 mm met een voldraad-schroef van 4,5 of 5 mm dik die 35+ mm de muur in gaat.
fischerduopowerpluggen_1_2.jpg
Als dit geen goede pluggen zijn, dan dondert de helft van mijn schuurinrichting naar beneden. Inclusief de flink beladen planken aan de muur. En een groot gedeelte van de binnenmuur in mijn schuur is van bims/drijfsteen gebouwd (dat is de jaren '50-variant van waar we nu cellenbeton/ytong voor gebruiken, en valt al bijna uit elkaar als je er naar kijkt, een fatsoenlijk gat is er niet in te boren...), de zwaarste planken hangen gelukkig wel aan kalkzandsteen lijmblokken.

Wel altijd in de volle steen boren en niet in de voeg als je een sterke schroefverbinding wilt hebben. En zeker zo belangrijk: een goede boor gebruiken zodat een gat van 6 mm ook echt 6 mm wordt en geen 7, en de geschikte diameter schroef gebruiken (idealiter halverwege de range die op de verpakking van de plug staat).

Voor de dikte van je achterplaat: bedenk of je zeker (ook later) altijd in de achterlatten schroeft, of dat je ook tussen de latten in wilt gaan schroeven. Bijvoorbeeld om iets toch niet aan een haaklat te hangen, maar alvast een vaste plek geeft. Als je ooit tussen de achterlatten wilt kunnen schroeven, dan 18mm nemen, anders is dunner inderdaad voldoende (en is het puur als afwerklaag en heeft het constructief dus niets te doen).
Wel zorgen dat de achterlatten allemaal goed in hetzelfde vlak zitten (uitvullen dus) om te zorgen dat je haaklatten er ook spanningsvrij op komen te hangen.
En zoals al aangehaald; geen schroeven in de plaat schroeven op plaatsen waar geen achterhout achter zit, dan trek je deze plaat juist krom.


Edit, volgens Fischer kan een DuoPower-plug van 6x30 met een schroef van 5mm erin een belasting aan van 1 kN (100 kg) in kalkzandsteen. Dan zou ook jouw ophangsysteem niet van de muur af komne, mits goed gemonteerd (zie mijn eerdere opmerking over het boren)
DuoPower.JPG
 
Laatst bewerkt:

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
bedankt voor alle info. Ik had eerst altijd normale pluggen of slagpluggen maar beiden laten los na verloop van tijd
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik gebruik de Fischer DuoPower ook alleen nog maar, of het moet echt niks te houden hebben, dan pak ik de andere pluggen, maar dat is dan alleen zodat die voorraad ook nog ooit eens op komt.
Fischer duo poeer pluggen zijn idd fijn om mee te werken.
Ik werk laatste tijd ook veel met kozijnschroeven ipv pluggen bij bijv regels op de muur schroeven
Grootste voordeel is dat je maar 1 keer hoeft te boren. Minder kans op meetverschillen . tov slagpluggen minder kans op beschadiging materiaal, het zit vaster, makkelijker demonteerbaar.
 

JordyW

Actieve deelnemer
4 mei 2020
52
10
Tja, ik heb het wel full monty gedaan maar mijn schuur was echt drama. Ik heb raggelwerk tegen de muur gemaakt en geïsoleerd met PIRplaten, OSB3 en daartegenaan de French Cleat geboord. Alles met Fischer DuoPower ook :D

Het ligt er denk ik ook aan hoeveel oppervlak je nodig hebt want je ziet ook weleens mensen met een vierkante meter French Cleat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.