Vraagje voor de wabeco gebruikers

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Ik wil deze boorstandaard bestellen. Is de horizontale geleider er makkelijk af te halen wanneer ik hem niet nodig heb? Gezien mijn ‘garage werkplaats’ neemt alles dan minder ruimte in
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Ik heb de wabeco besteld en komende week zal hij geleverd worden.

Zijn er goede alternatieve voor de Bosch GSB 21-2-RCT of is dat eigenlijk nog steeds de beste keus?
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
751
291
RegioRotterdam
Probleem daarvan is verkrijgbaarheid tegen redelijke prijs. Ik zag verwacht november/december. Ik heb daarom gekozen voor de Metabo SBEV1300-2. Kostte me (Incl. Zomerkorting van 10 Euro) 189.- Euro via Westfalia. Ontvangen 4e werkdag na bestelling.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Probleem daarvan is verkrijgbaarheid tegen redelijke prijs. Ik zag verwacht november/december. Ik heb daarom gekozen voor de Metabo SBEV1300-2. Kostte me (Incl. Zomerkorting van 10 Euro) 189.- Euro via Westfalia. Ontvangen 4e werkdag na bestelling.
Is het toerental van deze metabo ook goed regelbaar?
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
751
291
RegioRotterdam
Ja. Via draaischijf op de bovenkant.
Verschil is dat de Metabo een herstartbeveiliging heeft en dat hij niet vanzelf gaat draaien als je de stroom inschakelt. Je moet hem inschakelen via de trekker.

In Duitsland is, leerde ik later, ook de gewone ( niet klopboor) variant BEV1300-2 leverbaar. Deze is misschien wat nauwkeuriger.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel

Ja. Via draaischijf op de bovenkant.
Verschil is dat de Metabo een herstartbeveiliging heeft en dat hij niet vanzelf gaat draaien als je de stroom inschakelt. Je moet hem inschakelen via de trekker.

In Duitsland is, leerde ik later, ook de gewone ( niet klopboor) variant BEV1300-2 leverbaar. Deze is misschien wat nauwkeuriger.

Krijg zojuist van Bosch te horen dat die machine pas week 50 leverbaar is.
Aangezien zojuist de Wabeco geleverd is, ga ik toch maar naar de Metabo kijken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Mocht je persé de Bosch willen hebben.... ik had hetzelfde plan met de Wabeco standaard, maar ben er niet aan toegekomen. Bij mij ligt de GSB 21-2-RCT nog nieuw in de doos.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
751
291
RegioRotterdam
Nu we het erover hebben: ik was een beetje verrast door de lengte van de Metabo vóór de klemhals. Dat is zo'n 100 mm tot de punt van de kop. Ik vroeg me af of ik dan met de 500 mm kolom Wabeco uit zou kunnen.
Ik heb daarom de tekening die hier eerder is gepubliceerd van wat maten voorzien. (Er is waarschijnlijk ook wel een officiële uitvoering maar die kon ik niet vinden.)
Ik begrijp dat de voetplaat plm. 45 mm dik is, en het midden van de machineklem zo'n 95 mm onder de bovenste geleider van de kast. Ik houd dan dus 500-45-95 = 360 mm over, min 100 mm voor de boormachine = 260 mm, zeg 250 mm netto voor boor en werkstuk. Voor mij is dat voldoende. Als het echt nodig is dan kan ik de kolom draaien en achter de voetplaat werken. Ik ga dus voor de kleinste: 500 mm kolom.
Screenshot_20210823-130446_ImageMeter.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.