Beste lezers,
Mijn eerste post in dit hoekje, want normaliter werk ik bijna alleen met hout. Nou heb ik binnenkort een groot aantal kleine onderdeeltjes nodig, namelijk messing oogjes voor in een klankbord van een harp; de snaren lopen hier doorheen, en de oogjes zorgen ervoor dat de snaar het klankbord niet kapot maakt. Die oogjes kan ik ook los kopen, maar niet in de afmetingen voor een bestaande harp die ik repareer. De afmetingen daarvoor staan in dit ontwerp dat ik eerst voor de 3D-printer gemaakt heb: Harp Eyelet by uuusseerrrrr . Afmeting is ongeveer 10x10x10mm.
Nu heb ik geprobeerd om deze te printen, maar met een gewone printer trekken de snaren het onderdeel alsnog kapot, de lagen worden uitelkaar getrokken. Ik ga nog kijken of ik binnenkort een lasersintering machine uit kan proberen, maar dat is nog even zoeken. Bovendien is het sterkste materiaal dat ze daarvoor hebben blauw, en dat vind ik niet mooi (en nee, dat kan niet makkelijk veranderd worden).
Dus bedacht ik me: waarom zou ik het niet gaan draaien? Heb ik ervaring? Nee. Kan ik het leren? Vast wel. Het leuke van een draaibank is natuurlijk ook dat ik het met hout kan gebruiken, en mooie knopjes kan maken en zo nog meer. Alleen wat dan aan te schaffen? Vanwege de eerste klus lijkt het me handig als er een boortje in de plek van het live center zou kunnen.
Ik zou graag eens willen horen hoe jullie hierover denken. Wederom: ik heb geen ervaring met draaien, maar wil graag leren.
Mijn eerste post in dit hoekje, want normaliter werk ik bijna alleen met hout. Nou heb ik binnenkort een groot aantal kleine onderdeeltjes nodig, namelijk messing oogjes voor in een klankbord van een harp; de snaren lopen hier doorheen, en de oogjes zorgen ervoor dat de snaar het klankbord niet kapot maakt. Die oogjes kan ik ook los kopen, maar niet in de afmetingen voor een bestaande harp die ik repareer. De afmetingen daarvoor staan in dit ontwerp dat ik eerst voor de 3D-printer gemaakt heb: Harp Eyelet by uuusseerrrrr . Afmeting is ongeveer 10x10x10mm.
Nu heb ik geprobeerd om deze te printen, maar met een gewone printer trekken de snaren het onderdeel alsnog kapot, de lagen worden uitelkaar getrokken. Ik ga nog kijken of ik binnenkort een lasersintering machine uit kan proberen, maar dat is nog even zoeken. Bovendien is het sterkste materiaal dat ze daarvoor hebben blauw, en dat vind ik niet mooi (en nee, dat kan niet makkelijk veranderd worden).
Dus bedacht ik me: waarom zou ik het niet gaan draaien? Heb ik ervaring? Nee. Kan ik het leren? Vast wel. Het leuke van een draaibank is natuurlijk ook dat ik het met hout kan gebruiken, en mooie knopjes kan maken en zo nog meer. Alleen wat dan aan te schaffen? Vanwege de eerste klus lijkt het me handig als er een boortje in de plek van het live center zou kunnen.
- Ultrabudget keuze: Vevor mini lathe. 50 Euro, speelgoed, maar ik ben bang dat ik per onderdeel zo lang bezig ben dat het geen goede keuze is. Dat is op basis van filmpjes waarbij geen krullen, maar stof geproduceerd werd. Voordeel hiervan: goedkoop, heeeeeel klein (en dat is een groot voordeel in mijn werkplaats). Leuke gimmick ben ik bang.
- Budget optie 1: een Proxxon DB250, en dan met de hand het messing draaien. Ik zou heel eventueel ook nog wel POM of Delrin kunnen gebruiken als dat makkelijker is. Op marktplaats kan je er een voor ongeveer 100 Euro kopen. Ik weet dat met de hand niet het strakst gaat worden, maar ik denk ook dat een tolerantie van 0.2mm goed genoeg is voor wat ik er nu mee wil. Deze meneer doet 't ook uit de losse pols (maar dan wel op een speciale horlogemakersdraaibank)
- Budget optie 2: een Aliexpress prutser-hobby oplossing. Ja, ik weet het, dit is eigenlijk speelgoed, maar misschien goed genoeg voor wat ik er mee wil? Zhrui Mini Micro Mechanische 60W Metalen Draaibank Gereedschapswerktuigen Met Basis Voor Timmerwerk In Hout, Zacht Metaal, Plexiglas, Kunststof, Enz - AliExpress 1420 --> Zhroui frees, voordeel t.o.v. de Proxxon is dat er een handbediening opzit die -als het goed is- voor mooie lineaire snedes zorgt. Kost 160 Euro nu er nog novemberkorting is. Ik vraag me alleen af of dit ding niet veel te hard draait voor messing / POM. Constructie doet denken aan de metalen unimat1
- Oef. Een mooie Unimat SL tweedehands. "Klein" apparaat, maar voor mijn schuur nog best groot. En 350-400 Euro zijn de prijzen die ik nu op MP zie. Voordeel is natuurlijk dat dit een "echte" machine is, maar ja, hoeveel doe ik er daarna nog mee. Kan ik voor dat geld niet gewoon mijn 90 onderdeeltjes laten draaien in een ver land? En hoe jammer is het als ik een Unimat SL heb die alleen maar wat plastic en messing staat te draaien terwijl er zoveel meer mee kan? Behalve dat het zo'n mooie machine is vind ik het eigenlijk ook zonde van m'n geld.
Ik zou graag eens willen horen hoe jullie hierover denken. Wederom: ik heb geen ervaring met draaien, maar wil graag leren.