Vraagje over het maken van een Douglas buitenkeuken

zeezuiper

Nieuw lid
5 jun 2022
4
0
Nederland
Ik heb een aantal 60x60 Douglas regels waarvan ik een buitenkeuken wil maken. Een natuurstenen blad van 1800x600x30 heb ik hiervoor ook al liggen. Waar ik echter mee zit is dat ik een (inbouw)koelkast van 55cm breed kwijt wil kunnen (derde positie links), hiervoor wil ik wat ruimte stelen in het midden door het gootsteenkastje wat smaller te maken.

Hoe kan ik de wanden in het midden het beste maken? Zelf zat ik te denken aan planken van bijv. 18mm dik maar ik vraag me af of dit voldoende ondersteuning geeft voor het blad. Daarnaast was ik van plan deurtjes te maken en deze met standaard keukenscharnieren te bevestigen (onzichtbaar, aan de binnenkant dus).

Zelf ben ik niet echt een timmerman (ben weer beter in andere dingen ;)). Ik sta zeker open voor goede suggesties maar ik probeer alles wel zo eenvoudig mogelijk te houden.

buitenkeuken met koelkast en zonder kamado (1).png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

aan de voorzijde zie ik onder het blad enkel op de hoeken staanders
voor natuursteen is die overspanning te groot
ook in de diepte zou ik ondersteuning geven
de 2 breedtes links van de koelkast kan je even groot maken
is altijd handiger
let op die 550 mm voor de koelkast
je hebt minstens 2 mm speling nodig om die er in te krijgen
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Ik weet niet wat voor koektoestel je wil plaatsen maar let ook op dat er genoeg ruimte om bijvoorbeeld een kamado heen komt te zitten. Dat omdat anders hout verbrandt. Hoe je natuurstenenblad het gaat vinden als 1 kant best wel verwarmd wordt is natuurlijk ook een interessant vraagstuk ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik weet niet wat voor koektoestel je wil plaatsen maar let ook op dat er genoeg ruimte om bijvoorbeeld een kamado heen komt te zitten. Dat omdat anders hout verbrandt. Hoe je natuurstenenblad het gaat vinden als 1 kant best wel verwarmd wordt is natuurlijk ook een interessant vraagstuk ;)
Ik heb 2 bbq ingebouwd een grote monolith en de grote weber. Die kamado word niet zo heet een graad of 80 Stook ik hem op voor pizza dan kom ik zo rond de 120 gr aan de buitenzijde De weber zit in een betonnen blad ook geen problemen. Wel met de heg die er naast staat die kan slecht tegen de houtskoolstarter.
 
Laatst bewerkt:

zeezuiper

Nieuw lid
5 jun 2022
4
0
Nederland
Ik heb de constructie wat aangepast maar ik heb aan de voorzijde alleen ruimte voor een paar staande 28mm dikke planken ter ondersteuning. Dit is volgens mij niets anders dan bij een keuken en zou sterk genoeg moeten zijn, toch?

buitenkeuken met smalle zijden.png

De ruimte rechts wil ik gaan gebruiken voor een inbouw gas grill. Mijn kamado :) komt links in een aparte constructie.
 

zeezuiper

Nieuw lid
5 jun 2022
4
0
Nederland
die planken van 28 mm gaan de vertikale druk zeker aan kunnen
ze zorgen ook voor de stijfheid in de diepte
de lengte heeft zo te zien nog geen stijfheid
Ga ik stijfheid in de lengte krijgen door in ieder gedeelte halverwege keuken planken te monteren (afgezien bij de koelkast) of moet ik dit op een andere manier oplossen?

Er komt sowieso ook nog een achterwand van liggende planken.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
los van de persoon . . . zou 'beterweter' niet duidelijker overkomen dan 'betweter' ?

met de huidige precisie bij het schrijven + de automatische spellingscontrole kan dat laatste ook 'bedweter' worden
Het zal vast van 'beterweter' komen denk ik :) Betweter is wel een officieel Nederlands woord.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
We hebben het hier over stabiliteit en niet over stijfheid. Een mechanica-docent heeft het er ooit goed ingestampt:

Sterkte = weerstand tegen bezwijken/breken
Stijfheid = weerstand tegen doorbuigen
Stabiliteit = weerstand tegen uit evenwicht raken, knik/kip

[betweter-modus uit] :)

Ondanks dat ik het roerend eens ben met bovenstaand, wordt zelfs in de mechanica klassen het verschil tussen stijfheid en stabiliteit niet echt meer benadrukt. Belangrijk om hierbij te benoemen is natuurlijk dat stijfheid/stabiliteit bij één element/onderdeel nagenoeg hetzelfde is, maar bij een constructie/systeem het bovengenoemde verschil wel relevant wordt.

Hoe dan ook, hout hoort te drijven, en dan krijgt stabiliteit weer een hele andere betekenis :LOL:

O en geen excuses voor mijn beterweten/betweterschap/aanvullen, dan lees je het maar niet ;)
 

zeezuiper

Nieuw lid
5 jun 2022
4
0
Nederland
Het heeft even geduurd maar ik ben ondertussen begonnen met de bouw van bovenstaande keuken.

Voor de wanden heb ik blokhut profiel planken van 28mm gekocht. Hoe kan ik deze het beste bevestigen? Alleen schroeven op het L frame en vanuit het houten bovenblad in de kopse kant schroeven? Of kan ik beter met een metalen hoek profiel aan de bovenkant monteren?

Moet ik voor de stevigheid de planken ook nog aan elkaar lijmen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.