Vraagje opslag massief eiken tafel

Odie

Nieuw lid
6 mei 2021
1
0
Breda
Goedemorgen allen,

Mede dankzij dit forum de inspiratie en vertrouwen gevonden om zelf een massief eiken houten tafel te maken, die is inmiddels al een eind af. Ik ben erg blij met het eindresultaat, dus dank voor alle informatie.

Ik kan de tafel pas in ons nieuwe huis gebruiken (oplevering Q2 2022) en daarom moet de tafel nu tijdens 6 maanden in opslag Ik heb beschikking over een loods, die de buitentemperatuur aanneemt, maar niet vochtig is.

De tafel is nog onbehandeld en heeft een afmeting van 2700x900x40mm met KD 12% Europees eikenhout. De poten zijn van staal en zijn los van de tafel. Mijn vraag is of ik de tafel op de lange (2700mm) zijde kan laten liggen zodat deze het minst ruimte inneemt in de loods (natuurlijk wel van de grond af). Of is er een betere manier van opslaan waardoor er geen vervorming van de tafel optreedt, of ben ik te bang dat er überhaupt vervorming optreedt bij opslaan door temperatuur of luchtvochtigheidsveranderingen komende maanden? Een zoekactie op het forum levert nog niet helemaal het antwoord waar ik naar op zoek naar ben.

Gr. Bas
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
als je de tafel later wenst te behandelen, dan is het beter om dat nu reeds te doen
als de poten een ondersteunende funktie hebben, waarom zou je ze dan niet nu plaatsen ?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als je de tafel opslaat in een ruimte die qua temperatuur en luchtvochtigheid sterk afwijkt van de ruimte waarin hij komt te staan (of nu al staat) dan gaat het hout heel snel de vochtigheid van die ruimte aannemen. Dus uitzetten, en later als je 'm weer in de woonkamer van je nieuwe huis zet weer krimpen. En aangezien hij gemaakt is met KD hout van 12% vocht, zal het hout wel vochtiger worden in een onverwarmde loods (die flink vochtiger is in de winter dan je woonkamer).
Gevolg dat deze flink gaat werken en dus vervormen of zelfs scheuren, ben ik bang voor.
Je kan beter kijken naar een licht verwarmde opslag waar de luchtvochtigheid dus lager blijft.
En bij het opslaan het liefst liggend en goed ondersteund, dus niet als een plank tegen de muur aan zetten (dan trekt deze ook krom door het eigen gewicht wat ertegen leunt). Wil je 'm toch op z'n kant opslaan, dan goed ondersteund en 100% verticaal dus niet schuin.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou hem in folie wikkelen.
bij de action hebben ze grote stukken.
goed dicht tapen en plat opslaan.
wel opgelat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.