Vraag zoveel over welke schuurmachine

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Ik ben een DHZ'er en heb na jaren wel ervaren dat goed gereedschap al het halve werk is. Veel gereedschap is bij mij inmiddels van Makita.

Voor het schuren gebruik ik nog een groene Bosch vlakschuurmachine. Die machine zorgt ervoor dat na 3 minuten mijn hand tintelt.

Kortom, tijd voor een upgrade. Maar wat? Ik
heb dit forum goed doorgenomen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Wat ik vooral schuur zijn: kozijnen, boeidelen, en binnenkort een hele blokhut van 5x5 van rabatdelen. Dus niet helemaal vlak helaas :)

Wat voor een TYPE is nu het beste? Ik heb nooit anders gehad dan vlakschuur. (Recht toe recht aan)

Wellicht een handpalm vlakschuurmachine van een goed merk? En dan gewoon Makita voor rond de 90-100. De BO4565 of beter de Flex tools ODE 100-2? Van die laatste had ik nog nooit gehoord maar begreep via dit forum
dat ie goed was :)


Volgende week krijg ik toevallig van iemand gratis zon goedkoop merk schuurmachine FEIN lookalike Multimaster voor de hele kleine ruimtes.

Daarnaast graag ik me af of jullie bog tips hebben aangaande schuurpapier. Bij rechtoe rechtaan vlakschuur kun je vaak zelf alles makkelijk op maat maken en relatief goedkoop. Voor die driehoekpapieren, welke
Adviseren jullie, of shop. Bij de lokale
Bouwmarkt is het of goedkoop rotkwalitwit of ERG duur voor een redelijk a merk.

Wat betreft wat ik schuur voor machine of papier: het zijn vooral oudere verflagen die gewoon weer ruw moeten worden voor
Een nieuwe laag. Dus een bandsxhuurmachine is niet nodig voor mij.

Ben benieuwd wat jullie adviseren
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor schuurpapier zou ik eens op Amazon.de kijken. Kost de helft van wat het in NL kost en vaak nog gratis verzenden. Ik heb daar 80 - 120 en 240 korrel gekocht voor mijn kleine blauwe Bosch hand schuurmachine. Zelf papier op lengte maken en vastklemmen begin ik niet meer aan.

Deze heb ik nu 15 jaar en hij doet het uitstekend. Ik heb alleen een keer de zool vervangen, maar dat kostte via Breur niet zo veel om te bestellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Mk23 ik denk dat jij een bosch gss16a hebt. Prima machine voor een goede prijs helaas is dit model vervangen door een vierkant model. Schuurpapierpm kan je goedkoop kopen bij ecotools. Zie de schuurpapier test op dit forum. Als je het goed wil doen heb je 2 machines nodig. Ik ga even voor het gemak uit van festool ik zou een rts400e en een ro150e/5 nemen met een stofzuiger. Nu begrijp ik dat je niet meteen een 1000 euro wil uitgeven. Moet je thuis iemand moeten overtuigen kan je zeggen dat een schilder veel meer kost. Wil toch voor een machine gaan zou ik voor het nieuwe model van festool gaan. De rts met bescherming voor zijkanten en een stofzak die als ik het goed heb aan de arbo voldoet. Zelf ben ik geen fan van de dts het delta model. Nee ik heb geen banden met festool (meer).
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
1000 is echt even teveel. 100-200 per machine(indien meer nodig) is wel de max. Of is de Makita en dlextools echt HEEL veel minder. Of zal een dhZer
Die de machine dus paar keer per jaar gebruikt er genoeg aan hebben
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Mijn vader schuurde alles met de hand, ging ook, duurde wat langer maar zag er altijd piekfijn uit. Je moet met de verschillende machines werken om het verschil te voelen. Daarna maak je de keuze of het verschil je het bedrag waard is, dit is voor iedereen anders.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Vraag of je een machine mag testen. Dan weet je dat je met een goede machine een hele dag kan schuren zonder dat je last van je handen krijgt.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik ben ook dhz en heb zo een blauwe bosch gex 125-150. Heel tevreden van. Kan je lang mee schuren zonder pijn , en is nog iets of wat prijselijk maar toch degelijk gerief. Je kan de zool wisselen tussen 125 of 150 mm voor grotere vlakken. zijn hier op het forum ook veel goede ervaringen van te vinden. Op rubart.de staat hij voor 221 euro. Alleen voor kleine hoekjes te schuren zoals raamkozijnen zal je een ander toestel moeten gebruiken.
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Als hobbyist gebruik ik de Makita BO6030 en de Multitool TM3010 van Makita die ik als delta schuurmachine kan inzetten. Zeer tevreden van. Met hulpstukken ook te gebruiken op een bouwstofzuiger.
Onlangs nog overwogen om een kleinere handpalm schuurmachine aan te schaffen maar uiteindelijk toch maar met de hand gedaan en het geld in mijn zak gehouden. Een mens vergeet soms dat het ook wel eens zonder machine lukt.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
K heb verschillende types (vlak, driekantig, eccentrisch, band, ...) schuurmachines het meeste bosch groen van vorige eeuw, dus duurzaam zat voor een dhz. Kwalitatief halen ze nu ook hun 4+ sterren op Amazon, ... . Trillingen zijn een aandachtspunt bij Makita, geen idee wie daarin het beste is.
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Bedankt. Ik heb nu Bosch groen met schuurpapier dat je moet klikken. Maar de machine trilt echt mijn handen uit. En dat maakt schuren erg vervelend. Ik echt iets dat minder trilt. Ik zal op kijken waar ik de Bosch blauw even kan vasthouden. De Makita trilt dus ook wel redelijk? En de flextools? Nadeel van die laatste is dat ik hem nergens kan 'testen'. Dus dat zou puur op jullie advies zijn:)

En hebben jullie voorkeur voor klittenband papier of klem?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Klitteband, is iets duurder maar erop en rats eraf.
Geen gedoe met op lengte scheuren, klemmen en dan zit het niet goed weer los halen, etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Voordeel van klittenband is dat de overbrenging veel beter is dan met klemmen. Gaat sneller niet alleen met wisselen maar ook met schuren.
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Okee. Klittenband is duidelijk. Nu dus qua budget de Bosch blauw en Makita testen. Nog meer goede rond die prijs? Behalve dus die flextools. Ervaringen daarmee
Zijn ook zeer gewenst :)
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Volgens mij is de Flex identiek aan de Rupes LS71, en beide lijken wel weer erg sterk op de Festool DTS400. Dus in welke fabriek ze nou uiteindelijk gemaakt worden..., zeg het maar. :confused:

Ik heb zowel de door jou genoemde Makita als de Rupes schuurmachine. Sinds ik de Rupes heb is de Makita niet meer uit de doos gekomen: de aansluitkabel is te kort en hij wringt erg tijdens het schuren waardoor ik na een tijdje last van mijn pols krijg. Met de Rupes is dat geen enkel probleem: hij ligt beter in de hand en trilt/wringt minder waardoor je langer door kunt werken. Werkt trouwens prima met schuurpapier van Ecotools.
 
Laatst bewerkt:

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Dankjewel! Dan is de keuze dus wat jou betreft de festool rupes of de flex. Met mijn beperkte gebruik dan voor de flex. (Goedkoopste zag 125 euro ex)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Rupes is gewoon goed, het is niet voor niks dat bijna alle schilders Rupes of Festool gebruiken. Heb zelf de voorganger van de LS71, namelijk de LS21A, ben er prima tevreden over. Die nieuwe is nog mooier met dat afzuigsysteem, hoef je niet eens meer een stofzuiger aan te sluiten. Schuurpapier kan je voordelig bij Ecotools kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.