Vraag werkbank bankschroef

Piet13

Nieuw lid
16 aug 2024
10
13
Bergen op Zoom
Hallo,
Ik ben van plan zelf een werkbank te maken. Ik heb een bouwtekening / instructie. Daarin zijn de poten iets naar binnen gezet. De linker poot zit dus iets naar rechts, de bankschroef zit links van deze poot. De maker geeft echter zelf aan (bij de uitgebreide instructies) dat bij afkorten de werkbank wat kan wiebelen en adviseert het hout schuin in de bankschroef te zetten en boven de poten te zagen. Dit lijkt me nogal omslachtig en ik vraag me af waarom je de poten niet gewoon op het uiteinde van de werkbank zou plaatsen, met de bankschroef aan de binnenzijde. Dat lijkt mij toch stabieler? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb geprobeerd hierover iets op internet te vinden en foto's van andere werkbanken bekeken en zie hierin verschillende oplossingen, dus zowel links als rechts van de poten, maar ik snap dus niet wat de voor- of nadelen zijn. Hopelijk kan iemand mij hier iets wijzer in maken.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb. Hieronder de voor de geïnteresseerde een filmpje van de werkbank die ik ga maken:
PS: ik ben net nieuw op het forum, ik hoop dat de post in de goede categorie staat, anders hoor ik het graag.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.851
1.056
Leeuwarden
Dit topic was inderdaad weer zo een die op goedkeuring wachtte. Nu gedaan, ik ben niet de hele da paraat om dit te checken, daarom wat vertraging….

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.325
2.874
Gaanderen
Het is maar hoe je deze bank wil gebruiken. De tang/werkbankschroef zit links. Daar kan je als rechtshandige niet iets klemmen en afkorten. Schuin zetten is waardeloos voor recht zagen. Wel is deze goed geplaatst om te kunnen schaven. Je moet zelf afwegen wat je fijn vindt. Als beginner is dat lastig.
Veel werkbanken hebben er nog een tweede klem opzitten. Kijk even hier.https://baptist.nl/werkplaatsinrichting/houten-werkbanken
Ze zijn dus niet echt bedoeld om snel af te korten.
 

Piet13

Nieuw lid
16 aug 2024
10
13
Bergen op Zoom
Voor de duidelijkheid: de bankschroef gaat sowieso links, het gaat mij om de plaatsing van de poten t.o.v. de bankschroef. Het werkblad steekt in het ontwerp aan de linkerzijde over de poten uit en daar is de bankschroef aan bevestigd. Het lijkt mij steviger om de poten aan het uiteinde te plaatsen, maar ik weet niet wat de nadelen daarvan zijn.
Bij het overzicht van Baptist dat Wim tipt zie ik inderdaad veel voorbeelden waarbij ze dit zo hebben gedaan, maar ook een paar waar de bankschroef aan een uitstekend deel van het blad zit. Alsnog zegt het me ook niets over de voor- of nadelen...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.137
901
Omgeving Leiden
Hier een antwoord op je vraag: het is zo makkelijker monteren.
Voor veel werkbanken maakt het niet uit, die zijn zo zwaar dat ze niet gaan kiepen.
Maar ik heb de poten van mijn werkbank ook bijna op de hoek gezet. Bijna, want ik wil wat oversteek zodat ik daar wat op kan vast kan klemmen. De bankschroef zit aan de linkerkant, maar rechts van de linkerpoot.
Het mooie van je eigen werkbank is dat je hem kan maken zoals jou het beste uitkomt.

Post in thread 'first workbench - does it need an overhang for a vice?' first workbench - does it need an overhang for a vice?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.888
2.935
Als je er ook samengestelde delen in wil klemmen, ga je het waarderen als je daar vrije ruimte voor hebt. Als er een poot, of kast in de weg zit, ben je beperkt in hoe je het spul klemt. En als het de ruimte in moet steken, komt het in het gebied waar je graag zelf wil staan,, als je er aan werkt.
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
32
44
Vlijmen
Ik heb de ‘anarchist workbench’ (link) gemaakt een tijd terug. Ook staan er in dit boek diverse varianten werkbanken beschreven en daarbij behorende tips (mocht je dat interessant vinden)
Links van mijn bankschroef steekt bij mij nog best een stuk over. Nooit deze lengte nodig gehad om te klemmen, maar zoals hierboven aangegeven is het wel handig om iets overhang te hebben zodat je nog kan klemmen op het uiteinde. Ik heb de lengte wel vaak nodig als ik zittend aan mijn werkbank werk. Dan heb ik voldoende ruimte voor mijn benen.
Mijn ervaring verder: Maak je werkbank naar eigen inzicht en ga er tegelijk vanuit dat je gaande weg beter leert waar je voorkeuren liggen om zodoende aanpassingen te maken.

Succes en vooral veel plezier met de bouw!
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet13

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.521
716
Enschede
ingoogni.nl
Ok. Even een beetje tegendraads zijn ;) Wij spelen in ons taalgebruik graag leentjebuur (Engels) wat tot begripsvervaging leidt. Zo'n groot houten ding noemden tot redelijk recent een schaafbank. In het Duits is het nog steeds een Hobelbank. Heel dat houten ding plus het schaafgereedschap kun je zien als een "lunchbox" vlak- en vandiktemachine. De hele schaafbank is een constructie om er hout op of tegen aan te klemmen om het te kunnen schaven.

Nu komt het, zagen doe je op een zaagbok. Dat wil zeggen, het merendeel van het zaagwerk. Het fijne werk doe je op de werkbank, maar schaafbank mag ook. Dat "schuin" zagen is helemaal niet ongebruikelijk. Diverse bank ontwerpen hebben de bankschoef een heel stuk van het uiteinde van de bank zitten. Kijk maar eens naar de filmpjes van Paul Sellers (ook de insprator van de maker van de bank in het filmpje van de OP). Voor een groot deel van het fijnere zaagwerk echter heb je ook heel de bankschroef niet nodig, maar is een futselplank genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet13 en Schaafnerd

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Je wilt misschien ook niet dat je poot in de weg zit van het ijzeren mechanisme (stangen en spindel van je bankschroef. >> @8min21sec van het filmpje.
 

Piet13

Nieuw lid
16 aug 2024
10
13
Bergen op Zoom
Bedankt allemaal voor de reacties. Veel slimme opmerkingen. Aan een aantal dingen had ik inderdaad niet gedacht, bijv. het klemmen aan die zijde van de bank, maar wellicht ook bij de poot. En de opmerking van Knotwilg is natuurlijk ook wel terecht. Het ruwere zaagwerk doe je waarschijnlijk niet aan de werkbank, of schaafbank. Die is inderdaad meer voor het fijnere zaagwerk; en dan heb je dus ook minder last van wiebelen in die positie / richting.
Dus, ik hou de bankschroef toch links van de poot en met het overhangende deel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.