Vraag; welke schroeven douglas overkapping?

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Ik ga binnenkort een douglas overkapping zetten, daarvoor wil ik onder andere tellerkopschroeven gebruiken.
Mijn vraag is nu ben ik verplicht om schroeven met een AR-coating te gebruiken of zou ik ook RVS schroeven kunnen gebruiken.
Aangezien je volgens mij bij eikenhout gecoate schroeven wegens de hars in het hout moet gebruiken, vroeg ik mij af of dat ook zo is bij douglas hout.

Los van de voordelen die AR-gecoate schroeven hebben zoals, vaak goedkoper en harder als een RVS schroef. Waar moet ik nog meer aan denken?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
rvs is een heel breed begrip voor een heleboel verschillende legeringen
over het algemeen zijn produckten met een couting ontwikkeld als goedkoper alternatief voor rvs.


rvs en eiken is geen enkel probleem
rvs en douglas ook niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid . . .

Aangezien je volgens mij bij eikenhout gecoate schroeven wegens de hars in het hout moet gebruiken
dat 'hars' in eik is looizuur
in douglas zit dat niet
er zit wel hars in
daar is rvs niet nodig
die is trouwens veel duurder + gemiddeld minder sterk dan staal
over de soorten en kwaliteitsklassen van rvs vind je hier wat berichten
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Met de gecoate schroeven heb ik geen ervaring. Ik heb hier alles in douglas met rvs vastgezet. Niet te lomp zijn met vastzetten want rvs is inderdaad iets gevoeliger om te breken dan staal.
Eventueel rvs vlonderschroeven gebruiken, die zijn van een andere legering die daar minder gevoelig voor is.

In ieder geval geen normale verzinkte schroeven gebruiken. Die gaan binnen een paar jaar toch roesten wat ook vlekken geeft. Niet zo erg/snel als in eiken, maar je wilt ook geen bruine schroefkoppen gaan zien.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hier juist alles met Douglas buiten met AR coating schroeven, lekker sterk, betaalbaar en ze vallen niet op ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Ik heb reguliere verzonken tellerkopschroeven gebruikt voor het grootse deel van de constructie. Waar weersinvloeden de schroeven kunnen bereiken, zoals bij de schoren, heb ik wel gekozen voor RVS. Maar dat was meer een gevalletje zekere voor het onzekere.

Wat voor mij ook meespeelde was dat verzonken schroeven veel sterker zijn dan RVS. Constructief en voor de montage vond ik dat een prettig idee.

Voor de potdekselplanken heb je RVS lenskop schroeven te krijgen, ook met een zwarte kop.

Ik zou voor buitenshuis voor het zichtwerk en daar waar weersinvloeden de schroef kunnen bereiken voor RVS kiezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.