Vraag voor TKS 80 eigenaren

ninefifty

Nieuw lid
19 feb 2023
5
0
Nederland
Onlangs heb ik een Festool TKS 80 EBS set mogen ontvangen als eerste zaagtafel. Hartstikke mooi ding al ben ik er nog wel wat voorzichtig mee in wat er wel en niet mee kan, zelfs met de ingebouwde veiligheidsmaatregelen.

Nu ben ik vanaf het opbouwen van de tafel al aan het stellen aan de verwijderbare inlay rondom het zaagblad en spouwmes, punt 1 (foto) blijft zweven en trekt bij naar beneden duwen ook punt 2 naar beneden.

Ik merkte dit toen ik een smallere balk ging schulpen van +/- 140mm, het eerste deel is mooi 90° gezaagd (na 0.5° verstelling dan wel) en het laatste stuk lijkt de zaagsnede richting de geleider af te buigen. Waarschijnlijk duw ik met de duwstok het hout misschien te hard naar beneden waardoor de inlay wegzakt. Toen ik dacht er dan maar wat vulplaatjes onder te leggen als test viel me op dat er een mooi voorgeboord gat van 5mm zit op de juiste plek waar ik hem wil ondersteunen, maar er is geen draad ingetapt. Dus mijn eigenlijke vraag is: ontbreekt hier nu gewoon de draad zodat er ook een koploze M6 inbusbout inkan?

Voor te gaan boren en tappen heb ik er eerst maar een paar afgeknipte vulplaatjes van 6mm onder gelegd, dit scheelt al heel veel. Ik kan nu ook punt 1 naar beneden stellen door de bout tegenover het zaagblad verder in te draaien.

Bijlagen

• IMG_20230219_111957.jpg
    IMG_20230219_111957.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230219_111214.jpg
    IMG_20230219_111214.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 46

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
66
60
Nijmegen
Er lijkt bij jou wat te missen. Bij mijn TKS80 zitten daar boutjes om de hoogte te stellen

Bijlagen

• 7DF74E00-7B84-43AB-8D8B-8DBA0A60445C.jpeg
    7DF74E00-7B84-43AB-8D8B-8DBA0A60445C.jpeg
    78,1 KB · Weergaven: 33

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Er lijkt bij jou wat te missen. Bij mijn TKS80 zitten daar boutjes om de hoogte te stellen
Ik denk dat hij het over de andere kant heeft, de open kant. Daar zit een putje maar geen schroef. Bij jou en bij mij ook niet.
Bij mij "kleppert" de insert ook op de door TS aangeduide plaatsen 1 en 2, maar niet dat ik er veel last van heb.
Ik druk het werkstuk waarschijnlijk minder hard naar beneden dan de TS.
Enkel bij verdekte zaagsnedes die precies op diepte moeten zijn zou die een probleem kunnen geven.
Iemand trouwens ervaring met houtglijmiddel of machinewas (bvb axminster) op deze zaagtafel om alles wat soepeler te laten glijden. Ik heb gemerkt dat ik achteraan al flink wat krassen in het kunststof gedeelte heb terwijl ik er bijna geen ruw of vuil hout op zaag.

ninefifty

Nieuw lid
19 feb 2023
5
0
Nederland
Ik denk dat hij het over de andere kant heeft, de open kant. Daar zit een putje maar geen schroef. Bij jou en bij mij ook niet.
Bij mij "kleppert" de insert ook op de door TS aangeduide plaatsen 1 en 2, maar niet dat ik er veel last van heb.
Ik druk het werkstuk waarschijnlijk minder hard naar beneden dan de TS.
Enkel bij verdekte zaagsnedes die precies op diepte moeten zijn zou die een probleem kunnen geven.
Iemand trouwens ervaring met houtglijmiddel of machinewas (bvb axminster) op deze zaagtafel om alles wat soepeler te laten glijden. Ik heb gemerkt dat ik achteraan al flink wat krassen in het kunststof gedeelte heb terwijl ik er bijna geen ruw of vuil hout op zaag.
Dat is idd wat ik bedoelde. Het gat zit op de juiste plek met de goede diameter om draad te tappen, maar het hoort dus blijkbaar toch zonder. Allebei bedankt voor de bevestiging.

Het zou mijn gebrek aan ervaring met zaagtafels kunnen zijn dat ik te hard ga duwen. Ik weet dat stukken over het algemeen alleen gaan vliegen wanneer materiaal loskomt of gaat schuiven, dus probeer ik dit te voorkomen.

Met het kunststof gedeelte bedoel je de tafel zelf of de lengteaanslag?

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik bedoel de tafel zelf. Al heeft de lengte aanslag ook al een paar krassen, vooral van verstekken, die zijn vlijmscherp.

ninefifty

Nieuw lid
19 feb 2023
5
0
Nederland
Ik bedoel de tafel zelf. Al heeft de lengte aanslag ook al een paar krassen, vooral van verstekken, die zijn vlijmscherp.
Dat zal hier ook nog wel gebeuren. Ik had de uitvoertafel eerst op gelijke hoogte afgesteld maar heb hem nu toch een haartje laten zakken zodat het materiaal niet vastloopt met doorduwen, dus het gaat toch op het eind vd tafel kantelen.
De aanslag kreeg al een kras van de eerste keren zagen voordat ik de hoek gecorrigeerd had en met de gezaagde kant weer langs de geleider ging.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.