Vraag over vervangen houten latten zitting tuinstoel

vliering

Nieuw lid
28 feb 2021
1
0
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum, een vrij verse houtbewerker, en heb dan ook een beginnersvraag.

Ik heb in mijn tuin twee oude metalen stoeltjes staan met houten latjes als zitting. Vorig jaar begonnen mensen door de zitting heen te zakken, en het leek me een leuk project om de latjes, die voor een groot deel rot zijn, te vervangen.

Ik probeer er nu achter te komen wat voor latjes het precies zijn, en hoe ik ze het beste na kan maken. Ik dacht dat ik dat wel gemakkelijk zou kunnen vinden online, maar dat tegen.

De afmetingen van de latjes zijn +-375x45x9mm, ze zijn licht gebogen, wegen bijna niks, en zitten met popnagels vast aan het frame.
Ik heb het hout doorgezaagd op een aantal plekken waar het hout nog goed was (zie foto's).

Ik vraag mij vooral af wat voor hout dit is, of in ieder geval wat voor hout ik voor zoiets kan gebruiken, en hoe ik die lichte buiging er het beste in kan krijgen.

Wat betreft de houtsoort dacht ik eerst dat het gewoon vuren was, maar hoe meer ik kijk hoe meer ik daar aan twijfel.
Wat betreft het buigen dacht ik zelf aan stoom of heet water en een mal met lijmklemmen, maar heb hier zo goed als geen ervaring mee.

Alle tips en opmerkingen zijn welkom!

Groeten,

Joost
 

Bijlagen

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    205,8 KB · Weergaven: 34
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    191,6 KB · Weergaven: 31
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    180,3 KB · Weergaven: 32
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    183,1 KB · Weergaven: 32
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    85 KB · Weergaven: 30

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
ik heb zulke stoeltjes met latjes van teak hout. ook de leuning. Teak blijft jaren goed. Of teakmakkelijk met stoom te buigen is weet ik niet. Wel dat je bij stoombuigen extra moet “overbuigen” omdat het hout altijd een eind terugveert. Dus als de gewenste doorbuiging bijv. 20mm moet zijn, buigen op een mal van zeker 40mm. En de klemmen pas loshalen na een dag, zodat het hout goed droog is
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Het lijkt me voor buitengebruik dus dat het nat kan worden, anders zijn latten van een bedbodem misschien een oplossing want die hebben vaak al een ronding.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Neem een balkje acacia van 50mm bij 400mm en zaag hier de plankjes uit met de juiste ronding.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik vermoed dat die plankjes door het gebruik 'gebogen' zijn geraakt. Dwz dat ze oorspronkelijk recht waren.
Robinia wordt volgens mij vaak gebruikt voor deze terrasstoeltjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.