Vraag over verschil tussen gewone en hardmetalen schaafmessen.

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
245
15
uden
dag luitjes

Ik heb hier een Frommia vlak- vandiktebank waar ik veel mee schaaf. Hele fijne machine. 2 messen in het beitelblok.
De procedure is nu zo dat ik - als er nèt geslepen (gewone koolstofstalen) messen in zitten ik eerst vuren en grenen schaaf,
als de messen dan wat botter worden schaaf ik gezaagd vuren en grenen omdat daar altijd vuiligheid aan de buitenkant zit,
en als de messen dan nog botter zijn schaaf ik hardhout.
Om hardhout te schaven hoeven de messen niet scherp te zijn, het lijkt zelfs of het resultaat mooier is met messen die wat botter zijn,
maar voor de machine is het zeer zeker niet goed om met botte messen hardhout te schaven.
Ik heb al overwogen om hardmetalen messen te gebruiken voor het schaven van hardhout
maar wat ik ervan begrijp zijn die nooit zo scherp als gewone koolstofstalen messen.
Wat zijn jullie ervaringen met hardmetalen messen. Zijn die net zo scherp? Zit er veel verschil in de standtijd? Hoe is het met kwetsbaarheid/stukjes uitbreken?
Mijn vraag gaat dus over de messen en niet over de procedure.

groeten
Jan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Zijn er geen HSS messen voor jouw machine leverbaar? Ik schaaf daar gewoon alles mee. En ik schaaf bijna altijd gebruikt hout. En ik schaaf gewoon alles door elkaar. Ik heb er niet voor door geleerd, maar in mijn observatie is het echte scherp er al snel af. Daarna blijven de messen heel lang constant. Als ze echt bot worden, dan hoor je het ook aan het geluid. Ik heb 3 messen, die ik verschuif als ze door beschadigingen randjes achter gaan laten. Soms wissel ik een mes om, als de messen niet bot zijn. Ik heb wel eens naar messen met hardmetaal gekeken, maar ik vond de meerprijs een struikelblok. Als je machine dagelijks enkele uren loopt, is het vermoedelijk de moeite. Of als je vooral kiezelhoudende hardhout soorten schaaft.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.255
Volgens mij zijn er naast standaard 18 % HSS messen, nog betere kwaliteiten zoals M42 dat door tersa wordt gebruikt. Misschien is dat iets voor je. Ik zou er eens naar vragen bij je slijperij.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij zijn er naast standaard 18 % HSS messen, nog betere kwaliteiten zoals M42 dat door tersa wordt gebruikt. Misschien is dat iets voor je. Ik zou er eens naar vragen bij je slijperij.
Ik kan me niet voorstellen dat je veel verschil gaat zien tussen gewoon HSS en M42 op een vlakbank. Wellicht in standtijd. Wellicht wel als je (veel) verder gaat, bijvoorbeeld naar PM staal. Maar ik kan het zo maar mis hebben. Onze vlakbank heeft gewone stalen messen (denk ik) - die zijn opnieuw geslepen toen we net hiernaartoe verhuisden, en zijn wellicht in de loop van dit jaar aan een nieuwe slijpbeurt toe (wij vlakken duidelijk niet elke dag ;-) ).

Hardmetaal en andere keramiek is 'altijd' minder scherp dan goed staal. Daarom ook zijn keramische keukenmessen anathema... (afgezien van het feit dat ze fragiel zijn).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.