Vraag over tafelzaag.

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
153
32
Middelbeers (NB)
Probeer een ander zaagblad. Mijn Jet zaagtafel was ook erg snerpend tot ik er een profi zaagblad van Ecotools in heb gehangen.
‘T is altijd wat hè… Bedankt voor de reactie, maar van dat geluid had ik al begrepen…(JoepTjoep). Gelukkig heb ik een goede gehoorbescherming. En ook bedankt voor de tip van dat zaagblad! Is dat een blad met die sleuven erin?
Nogmaals bedankt. Gr. Joop.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.167
2.423
Emmen
bigbeardbuilds.nl
‘T is altijd wat hè… Bedankt voor de reactie, maar van dat geluid had ik al begrepen…(JoepTjoep). Gelukkig heb ik een goede gehoorbescherming. En ook bedankt voor de tip van dat zaagblad! Is dat een blad met die sleuven erin?
Nee ik heb gewoon een normaal 40 en 60 tands blad van de profi lijn, niet te duur en een stuk stiller - zodra ze botter worden gaan ze wel weer iets meer lawaai maken maar dat is te verwachten. Ik gebruik ze ook in de afkortzaag, goed spul wel.

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.082
1.430
Riemst
Houdt er wel rekening mee dat die Dewalt behoorlijk lawaaierig is. Die zaag knerpt en krijst door merg en been
Een PBM lost dat probleem voor jezelf prima op. Maar de buren denken daar meestal anders over. Dat was eigenlijk de boodschap. Als je niemand hindert is het inderdaad niet echt een probleem.

• Leuk

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.167
2.423
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Houdt er wel rekening mee dat die Dewalt behoorlijk lawaaierig is. Die zaag knerpt en krijst door merg en been

Een PBM lost dat probleem voor jezelf prima op. Maar de buren denken daar meestal anders over. Dat was eigenlijk de boodschap. Als je niemand hindert is het inderdaad niet echt een probleem.
Als ik mijn grote zaag aan gooi kan ik de deur wel dichthouden en valt het qua lawaai mee. Issue is meer dat de lampen in de wijk dimmen als ik hem aanslinger...

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
153
32
Middelbeers (NB)

Met een "PBM" bedoel je gehoorbescherming? Gelukkig is mijn (kleine) schuurtje vrijstaand, vrij goed geïsoleerd en iets verder van de buren verwijderd, maar als het weer het toelaat sta ik graag buiten te zagen… Maar toch.., welk type zaagblad zou jij aanbevelen dan?

• Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.082
1.430
Riemst
Ik zou eerder kiezen voor een CMT of Freud zaagblad. In ieder geval eentje wat herslijpbaar is. En dadelijk twee kopen zodoende dat je niet zonder zit als er eentje naar de slijpdienst moet.

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
153
32
Middelbeers (NB)
Intussen nieuwe inzichten:
En natuurlijk een nieuwe vraag want de vraag is de eerste stap naar de oplossing..
’k Heb intussen mijn nieuwe tafelzaag/zaagtafel binnen. Het is de DeWalt 7485 geworden. Heb hem tot nog toe alleen maar uitgepakt en los op mijn bestaande (zelfbouw) onderstelletje geplaatst. Aangezien ik toch kleine aanpassingen aan dat onderstelletje moet doen zou ik kunnen proberen om hem op dezelfde hoogte als mijn werkbank te krijgen. Werkbank is 91 cm hoog. Zelf ben ik 178 cm "hoog". Wat is jullie ervaring? 91 cm of toch iets lager?

Bijlagen

• IMG_7370.jpeg
    IMG_7370.jpeg
    143 KB · Weergaven: 18
  • IMG_7371.jpeg
    IMG_7371.jpeg
    102,3 KB · Weergaven: 17

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.027
1.462
Omgeving Leiden
Gefeliciteerd! Een mooie machine.

Bij mij staat mijn werkbank op een halve meter van de zaagtafel. Het werkblad van de zaagtafel heb ik op dezelfde hoogte als de werkbank, zodat te zagen plaatmateriaal op de werkbank kan steunen.
Bij een zaagtafel die lager is kom ik in de problemen met de beperkte ruimte.

Dus het antwoord op je vraag: ook op 91 cm. Als dat toch te hoog blijkt dan kan je er aan de onderkant een stukje afhalen.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
278
202
Oosterbeek
Gefeliciteerd! Een mooie machine.

Bij mij staat mijn werkbank op een halve meter van de zaagtafel. Het werkblad van de zaagtafel heb ik op dezelfde hoogte als de werkbank, zodat te zagen plaatmateriaal op de werkbank kan steunen.
Bij een zaagtafel die lager is kom ik in de problemen met de beperkte ruimte.

Dus het antwoord op je vraag: ook op 91 cm. Als dat toch te hoog blijkt dan kan je er aan de onderkant een stukje afhalen.
+1 en als het toch te hoog is, kun je ook overwegen om dikkere zolen onder de klompen te spijkeren..., maar zaagtafel en werkblad op dezelfde hoogte werkt uitermate prettig en makkelijk

• Leuk

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
119
62
Hillegom
Als jij bij 91cm comfortabel werkt, zal ik de zaag op dezelfde hoogte zetten, of anders alles iets hoger of lager (makkelijker gezegd als gedaan). Ik ben 1m92 en mijn werktafel is 105 cm, de eerste tafel in mijn leven waar ik staand comfortabel kan werken.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
153
32
Middelbeers (NB)
Allemaal bedankt voor de inbreng. Ben intussen aan het zagen. Niet met mn zaagtafel maar met mn decoupeer om de zaagtafel wat lager te krijgen. Om zo’n 7 centimeter dichter bij de grond te kunnen zagen met mn tafelzaag. Als jullie denken dat ik een beetje doorzaag hebben jullie gelijk. Zo’n 7 centimeter idd. En als jullie denken dat dit een beetje afgezaagd is (klinkt) hebben jullie ook gelijk. 7 centimeter…. 😜

• Haha
Waarderingen: kees poortman

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.492
833
Noord-Veluwe / Skåne
Mij is ooit geleerd dat de ideale hoogte zodanig is dat je je handen plat met je handpalm naar beneden op het werkblad kunt leggen als je rechtop voor je werkbank staat. Die hoogte schijnt tot de minste vermoeiing te leiden. Maar een Moxon is niet voor niets uitgevonden, want voor beitelen/gutsen is de normale hoogte niet hoog genoeg.

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
153
32
Middelbeers (NB)
Mij is ooit geleerd dat de ideale hoogte zodanig is dat je je handen plat met je handpalm naar beneden op het werkblad kunt leggen als je rechtop voor je werkbank staat. Die hoogte schijnt tot de minste vermoeiing te leiden. Maar een Moxon is niet voor niets uitgevonden, want voor beitelen/gutsen is de normale hoogte niet hoog genoeg.
Kijk, zo leer je nog eens wat. Ik wist niet wat een Moxon was. Bedankt. En die tip van die handen ga ik ook onthouden.

Jan van den Broek

Tukang Kayu Mesin
28 nov 2017
1.908
1.220
72
Veldhoven
Ik ben/was 178 en hij staat bij mij op 88 cm. mijn werkbank is 91 cm.
Maar ik gebruik die niet als "verlenging" voor mijn 7492.
Ik spreek je morgen er verder over als ik bij je ben!

• Leuk
Intussen nieuwe inzichten:
En natuurlijk een nieuwe vraag want de vraag is de eerste stap naar de oplossing..
’k Heb intussen mijn nieuwe tafelzaag/zaagtafel binnen. Het is de DeWalt 7485 geworden. Heb hem tot nog toe alleen maar uitgepakt en los op mijn bestaande (zelfbouw) onderstelletje geplaatst. Aangezien ik toch kleine aanpassingen aan dat onderstelletje moet doen zou ik kunnen proberen om hem op dezelfde hoogte als mijn werkbank te krijgen. Werkbank is 91 cm hoog. Zelf ben ik 178 cm "hoog". Wat is jullie ervaring? 91 cm of toch iets lager?

91cm is veel te hoog. Je hebt reikwijdte nodig om je hout door te kunnen voeren. Ik zou de hoogte van zaag + onderstel aanhouden, kan ik morgen voor je opmeten.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.