Vraag over overkapping en douglas palen

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden, ben van plan om samen met mijn collega een douglas overkapping bij mij te plaatsen.

Echter is er iets waar ik niet uitkom.

Is het echt nodig dat ik de douglas palen 15x15 op betonpoeren plaats?

Ik had het idee om het in te smeren met zo'n zwart goedje om het af te sluiten voor ik de paal in de grond zou doen, maar ik twijfel nu een beetje.

Kunnen jullie me adviseren?


Bedankt.

Gr Danny
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goedendag vrienden, ben van plan om samen met mijn collega een douglas overkapping bij mij te plaatsen.

Echter is er iets waar ik niet uitkom.

Is het echt nodig dat ik de douglas palen 15x15 op betonpoeren plaats?

Ik had het idee om het in te smeren met zo'n zwart goedje om het af te sluiten voor ik de paal in de grond zou doen, maar ik twijfel nu een beetje.

Kunnen jullie me adviseren?


Bedankt.

Gr Danny

Wat ik heb geleerd in mijn nog maar korte carrière en het werken met Douglashout is dat het geïsoleerd moet worden van vocht. Zelfs de nabijheid tot vochtige grond is schijnbaar op den duur funest. Dus betonnen voeten is een geweldig idee, of je met teer dezelfde resultaten krijgt betwijfel ik eerlijk gezegd. Bovendien weegt het geheel straks nog wel wat, betonnen voeten helpen ook met het verdelen van het gewicht natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een paal behandelen met een rubbercoating is een prima oplossing. De paal zal jaren meegaan. Dat is geen probleem.

Maar voor een overkapping zou ik toch kiezen voor een betonvoet. Ik vind het een mooiere uitstraling, je bent zeker van een rotvrije paal voor jaren en als het geheel wel iets gaat zakken/ scheef gaat staan, dan kan je het heel eenvoudig bijstellen met de moeren.
Zoveel meerkost als een coating is het niet. En ik heb trouwens de betonvoeten voor mijn eigen overkapping zelf gemaakt. Beetje betonplex en paar zakjes kant en klaar beton. De draadeinden zijn los te koop.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een jaar of 7 geleden kastanjehouten palen ingesmeerd met Tenco garant zwarte lak. Dit jaar de palen er uit getrokken, maar de lak heeft weinig geholpen.

Ik zou ze ook op poeren plaaten. Eventueel wat langer draadeind, zodat je nog twee rijtjes steen er onder kunt metselen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
ik heb het er even met mijn collega over gehad, die heeft wat meer inzicht in dit soort dingen als ik, en we denken erover om 125 mm buis vol te gieten, met draadeind erin.

ik heb 6 van die dingen nodig, dus wat ik ook maar besparen kan zonder qua sterkte in leveren is mij best.

Bedankt voor het meedenken en jullie berichten.

Gr Danny
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Graag dan wel tot 60 cm onder het maaiveld. Strenge vorst is tegenwoordig zeer zeldzaam,, maar als het gebeurt, is het niet zo leuk wanneer je scheur nadien scheef staat.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je een ronde poer boven de grond mooi vind, dan kan dat heel goed. Vind je een vierkante poer mooier, dan kan je ze zelf storten zoals ik eerder zei. Eventueel kan je de mal hergebruiken om 6 poeren te maken met 1 mal. Gat graven, tegel waterpas onderin en de poer eropzetten en aanvullen met aarde/zand
Ik heb hier nog wel een strook betonplex staan als je er belang bij hebt. Kwartiertje van Lwd.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Bedankt jelmer voor je aanbod, je hebt een goed hart.
Maar we gaan toch voor de ronde versie. Staat wel leuk denk ik.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.