Vraag over montage chuck

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik heb al een tijdje een houtdraaibank in mn schuur staan die ik ooit 2e hands heb aangeschaft voor een project dat nooit echt gekomen is maar ik wil hem nou toch een keer aan het werk gaan zetten en mezelf leren draaien. Nu had ik wel een vraag ik heb van de week mijn HBM CK6-4H chuck binnen gekregen. Sta er eigenlijk een beetje van te kijken hoe zwaar dat ding is maargoed lockdown shopping..

Op internet lees ik overal dat je de chuck voor je schroefdraad moet houden en dan aan het wiel van de draaibank draaien om hem erop te krijgen vooral niet aan de chuck omdat je dan je schroefdraad waarschijnlijk kan beschadigen. Nou heb ik alleen het volgende probleem. Ik heb geen wiel er aan zitten en de draaibank is ook helemaal niet met een wiel of een blokkeerfunctie ontworpen. Er zit wel een zeskant aan de uitgaande as dus opzich zou tegendruk geven om hem goed vast te zetten wel mogelijk zijn. Maar hebben jullie dan tips om die zware chuck goed te monteren? Ik zat zelf te denken om misschien van plaatmateriaal een malletje te maken waar de chuck op rust terwijl je hem vast probeert te draaien

 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.173
352
Etten-Leur
Martijn, dat is een monsterchuck van 150 mm en 15kg! Ik zou hem inruilen voor 100mm, wordt het wat hanteerbaarder. Verder sleutel op de as en dan nethes rrcht erop schroeven.
Grtz succes Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat gewicht kan niet kloppen - mogelijk is het voor de hele verpakking met alle accesoires. Een 160 mm vierklauw voor een metaaldraaibank weegt rond de 10 kg, en ik denk dat deze HBM daar eerder onder dan boven zit.

Ik ben het wel met de vorige poster eens dat deze vierklauw te groot is voor deze draaibank, maar wellicht heb je hem op de groei gekocht voor een toekomstige betere draaibank (met handwiel) ?

Echt met kracht vastzetten is trouwens niet nodig, vast is vast, en hij zet zich tijdens het draaien indien nodig vanzelf vaster. Als je hem met grote kracht vastzet, hoe krijg je hem dan weer los?

Dat de draaibank geen handwiel heeft, noem ik een constructiefout. Ook bij een lichtere vierklauw ga je problemen krijgen als je die met een schaal er in wil vastdraaien bijvoorbeeld.

Als een handwiel aan de draaibank knutselen niet gaat (zie ik links in de behuizing wel een opening naar de as toe?) dan kan het wellicht aan de motor?
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Volgens Postnl was het gehele pakket 15kg inclusief nog een setje centers en dus alle accesoiresstukken. Moet er even over denken wat ik er mee ga doen. Het gat wat nu in de behuizing zit is vrij klein. Zal hem vandaag eens open maken. Deze draaibank heeft zo'n vario pouliesysteem van binnen. Bij de motor kan je er van de buitenkant ook niet echt bij. De draaibank zelf is ook best een frikandel heb hem jaren geleden voor een zacht prijsje over genomen maar volgens mij heeft hij veel buiten onder een afdak gestaan. Poulie is ook beschadigd maar het werkt allemaal nog wel. Ik ga vandaag eens puzzelen misschien ga ik als eerste projectje wel houten rollers draaien om een soort bril constructie te maken om de klauw op te spannen. Mn eerste beitels komen toch pas van de week binnen
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik heb net even gekeken maar die sparing in de behuizing is er alleen maar om je centers eruit te kunnen tikken. Zit geen schroefdraad aan de binnen of buitenkant van de poulieas en aan de buitenkant zit er gelijk een clip
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat met die beschadigde poelies is een bekend probleem bij deze draaibank, die zijn van het allerslechtste extra zachte aluminium gemaakt, en niet duurzaam. Tijd investeren in die draaibank is één ding, maar als houtdraaien je bevalt, voorzie ik niet dat je jaren met deze draaibank blijft werken.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ja ben ik wel met je eens hoor, voor het gietwerk was alleen het krokantste ijzer goed genoeg. Afwerken bestond ook nog niet volgens mij. Voor alsnog zegt mijn portmonnee dat die klauwplaat en beitels wel even duur genoeg waren. Ik kan trouwens de klauwplaat monteren als ik de beschermkap rondom de poulies eraf heb(door gewoon aan een poulie te draaien) misschien maak ik dat gat wel groter en 3dprint ik wel een aansluiting voor op de poulie zodat ik een houvast ertegenaan kan drukken. Moet wel zeggen dat ik die chuck er wel netjes uit vind zien. Nu moet ik alleen nog een manier vinden om mn meedraaiende center los te krijgen dat ding zit muur en muurvast
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een problemen bank, goedkoop gemaakte "Reeves drive", en pot metaal voor de poelies, de banken kwamen in allerlei kleuren en namen, ze eten de v-snaren en de poelies willen vast gaan zitten als je die assen niet steeds goed zuiver maakt/houd.

een vriend heeft twee van die dingen, en heeft jaren geleden al de kast open gemaakt en zo gelaten, hij kan zo het zaakje beter zuiver houden, heeft ondertussen een oude General 260 op de kop getik, zwaar en degelijk gemaakt.

Met de blikken doos van de bank verwijdert kun je de as wel draaien met de hand, de chuck kun je er gewoon opschroeven dat is geen probleem, je houd de as still met een sleutel en schroef de chuck er aan.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
nou al met al niet erg positief dan. Ben benieuwd hoe lang hij het nog met me uithoudt dan. Zijn er eigenlijk mensen die wat hebben kunnen veranderen aan de poulies ofzo om er toch nog wat leven uit te kunnen halen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ken uit het Duitse forum (alleen voor leden, helaas) een verhaal van iemand die hem omgebouwd heeft naar een normale aandrijving met riemen, nieuwe motor, frequentieregelaar, handwiel, spindelblokkering. Dat was wel iemand met een eigen metaaldraaibank, grote ervaring en tijd over. Aan puur nieuwe zaken had hij het in 2007 over een investering van 500 euro (dus motor, frequentieregelaar e.d. - riemenschijven, as en andere metalen zaken maakte hij zelf of regelde hij bij vrienden).

Tenzij je dat zelf ook in metaal kunt, zou ik dat als niet-economisch beschrijven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.