Vraag over makita geleiderail

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik heb voor mijn makita invalzaag een adapter gekocht en een geleiderail. In de handleiding van de adapter staat "De geleiderails zijn uitgerust met een splinterbeveiliging. Deze moet op maat gesneden worden voor het eerste gebruik".

Heeft iemand enig idee wat de splinterbeveiliging is (is dat de rubber rand die op de rail zit?) en wat "op maat snijden" is? Bij de rail zit verder geen documentatie en ik heb het ook niet op internet kunnen vinden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat is de rubber strip die op de zijkant uitsteekt en het op maat 'snijden' is niet veel anders dan dat je de eerste keer zagen door die strip heen zaagt (bij voorkeur even op een strook afvalhout leggen en dan zagen). Daarmee is de splinterstrip exact je zaaglijn.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Bij het eerste gebruik van de rail zaag je met de invalzaag de buitenste rubberen strip op maat. That is all.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Belangrijk is om helemaal bij het begin van de lineaal te beginnen. Dus machine ongeveer met de helft op de lineaal zetten. Zodat het zaagblad nog voor de af te zagen splinterbescherming is. Dan de zaag aanzetten, naar beneden drukken en over de lineaal laten glijden tot het eind en dan stoppen. Snelheid moest dacht ik niet te hoog zijn. E.a stond in mijn Festool ts55 en rail beschreven. Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.