Vraag over ervaring met Wabeco boorstandaard

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik vind deze boorstandaard interessant, ziet er degelijk uit en geeft ook de mogelijkheid om op grotere afstanden te boren. Maar hoe stabiel is hij in combinatie met een gewone boormachine (ik heb een Bosch Blauw machine). Nauwkeurigheid is natuurlijk ook afhankelijk van de interne speling in de boormachine (ik voel wat axiaal en radiaalspeling) en de speling ten opzichte van het kunststof huis. Hebben jullie daar ervaring mee? Of is uiteindelijk een kolomboor (prijsindicatie max e300) beter.

Ik heb deze vraag al eerder gepost in een specifieke thread maar geen reactie gekregen

Hartelijke groet, Jan Pranger
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
De boorstanders van Wabeco zijn redelijk degelijk. Maar het blijft een boorstander natuurlijk.
En inderdaad afhankelijk van de boormachine die je erin hebt.
De veelzijdigheid is wel leuk, heb hem bijvoorbeeld gebruikt om in een heel aantal lange hoekijzers gaten te boren, dan was het handig om dat even op de grond te doen ipv met die lange lengtes op de kolomboor.

Maar als ik de keuze heb gebruik ik altijd de kolomboor. Moet je niet zo'n kleine chinese 13 in het dozijn kolomboor nemen, die zijn niets waard, dan kun je beter met de wabeco boren.

Heb zelf bijvoorbeeld een Flott TB-10 op de kop getikt en ook al is die heel oud het is wel een hele fijne kolomboor. Moet binnen jouw budget misschien tweedehands te vinden zijn. En heb ook tweedehands een grote 1.4kW Ferm fpkb-32 kolomboor gekocht, die is ook wel redelijk degelijk (voor Ferm begrippen).

Op veilingen (troostwijk bijvoorbeeld) worden ook regelmatig kolomboren aangeboden. Kun je ook een keer mazzel bij hebben dat er 1 betaalbaar blijft.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb een metaalfreesbank van Wabeco. Al 26 jaar. Is een degelijk precisieinstrument. Over het merk niets dan goeds. En verder zou ik een ''echte'' kolomboormachine nemen!
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Kijk dan even op 23.27 minuten en op 25.00 minuten (en iets verder)
Conclusie de omloopnauwkeurigheid van de Wabeco+ boormachine is zeker niet slechter en misschien zelfs veel beter dan van de Bosch PDB40. Kijk ook even op 33.15 en verder. Bosch PDB40 is niet helemaal stabiel bij grote diameter in dik staal.

Voor wie echt voor de keus staat is het misschien wel handig om de hele video te kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Vanochtend deze video bekeken. Wat ik er uit opmaakte was dat zijn eigenlijke voorkeur uitging naar een zware degelijke kolomboor met een wabeco omdat je met de wabeco een grote uitlading in de diepte en hoogte hebt.
Nu is voor de meeste van ons een nieuwe Flott machine van enige formaat een heel begrotelijk ding.
Er is op dit zware gebied heel veel keus. Wil je die kant op kijk dan naar een goed tweede hands.
Zelf heb ik een scheppach rab 16 maar die voldoet niet aan mijn wensen en ik overweeg dan ook een wabeco
alleen gebruik ik een kolomboor zelden. Dat komt denk ik ook omdat ie in een hoek staat op de grond :cry:
Ik wacht dus even.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.