Vraag over de vierkante gatenboor.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
De vraag is passen alle merken vierkante gatenboren op mijn jet. Ik bij kocht vandaag een een record 1/2" boor bij Baptist. Kreeg eerst het vierkant niet pas in de ring. Herinnerde me gelukkig dat ik nog 2 ringen had waarvan ik de bestemming niet meer wist 😇 . Het probleem is nu dat de boor bijna 2 cm onder het vierkant uitsteekt.
Nu kan ik natuurlijk de boor afzagen 😡 maar liever niet. Het huidige boortje komt uit mijn oude zaak en kwam bij jet vandaan (volgens mij merk fisch) Op de machine stond nog de prijs van begin 2004 62 euro. Keek net op een duitse site daar kost de jet nu 136 euro. Inflatie. De prijs bij baptist was ruim 27 euro. Het is wel een andere kwaliteit.
Waarom nu een andere boor: ik moet ruim 40 grote gaten steken in douglas en dat gaat met 12mm 4 x zo snel. De 6mm kan bij wat sneller werk de warmte niet kwijt de boor word blauw. Ja is mijn schuld:cry:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
dag, wim,
zo'n machine heb ik niet, maar een 'vierkante gatenboor' heb ik reeds bekeken, zonder de nood te voelen om die aan te kopen
maw heb je echt vierkante gaten nodig, of kan je je behelpen door de pennen af te ronden ?
bij de kenmerken lees ik het helemaal onderstaande
voor zover mij bekend is een vierkante gatenboor eigenlijk een vierkante buis met scherpe hoeken waarin een boor steekt
de vierkante buis dient om de hoeken die de boor laat staan, uit te steken
ik heb die nog enkel maar op de webwinkel van felder gezien
De vraag is passen alle merken vierkante gatenboren op mijn jet
wat de kop van jouw jet op kan nemen, is op Jet JBM-5-M vierkante gatenboormachine 230V 3-12mmØ onduidelijk
is dat een tot 13 mm instelbare boorkop zoals tegenwoordig bij de meeste machines ?
Nu kan ik natuurlijk de boor afzagen 😡 maar liever niet.
als je daardoor geen dieptemogelijkheden verliest, dan zie ik niet waarom je de boor niet in zou korten

1595012744147.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het is zeker geen 13mm kop. Maar de specs zeggen het al 2-12mm Ronde pennen daar had ik even geen zin in. Zwaluwstaarten zat in mijn gedachte. Toch hiervan afgezien vanwege het werk en dan moest ik het ontwerp weer aanpassen. Nee ik verlies geen diepte dus gaat morgen de zaag erin (of de flex)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Gat 12.5 boren en de rest even met een beitel uithakken? Of desnoods de hoeken na het boren weghalen met de 6mm?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik zou gewoon door de zure appel heen bijten, en de juiste originele boor kopen.
Vaak is al dat gedoe met 'net niet' spullen alleen maar ergernis.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou gewoon door de zure appel heen bijten, en de juiste originele boor kopen.
Vaak is al dat gedoe met 'net niet' spullen alleen maar ergernis.
Mee eens.
Hoewel ik alles hobby matig doe, heeft ook mijn tijd deels een prijs. Dus ik neem dat altijd mee in mijn afweging. Als je per gat een paar minuten tijdwinst haalt door het goede onderdeel te pakken is het al de moeite waard.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik heb een Jet vierkante gaten boormachine, en had er CMT beitels voor gekocht. Hoewel ik goede ervaringen heb met hun freesbits en zaagbladen, zijn deze boren verre van scherp te noemen van fabriek af. Slijpkits vind ik niet voor boren groter dan 12mm, dus ik ga nu op zoek naar een slijpdienst die het aankan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Probleem opgelost. 1.5 cm van de boor afgeslepen. Dit gaat zoveel sneller dan de 6mm. En dan is die van zes mm ook nog scherper.
Ik zou gewoon door de zure appel heen bijten, en de juiste originele boor kopen.
Vaak is al dat gedoe met 'net niet' spullen alleen maar ergernis.
Geen van de mij bekende fabrikanten van vierkantengatenboor machines maakt deze boren zelf. Wat is dan origineel? Maar er zitten dus wel verschillen in. Gelukkig was het alleen de ronde boor die te lang was. Aan het vierkant deel was ik niet begonnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Geen van de mij bekende fabrikanten van vierkantengatenboor machines maakt deze boren zelf. Wat is dan origineel? Maar er zitten dus wel verschillen in. Gelukkig was het alleen de ronde boor die te lang was. Aan het vierkant deel was ik niet begonnen.

O, uit jouw verhaal begreep ik dat er een originele Jet boor beschikbaar was.
Maar je hebt het nu goed opgelost!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.