Vraag over behandelen geimpregneerd hout

woemp

Nieuw lid
13 apr 2020
1
0
Hallo,

ik kocht een stal bij select stallenbouw in Wijchen. Door coronamaatregelen kon ik niet gaan kijken en moest alles snel gaan...
De buitenwanden zijn standaard van geïmpregneerd hout, welke houtsoort weet ik eigenlijk niet :/
Ik maak mij alleen zorgen over de levensduur. Ik lees zoveel verschillende dingen op internet. sommigen zeggen dat het behandelen niet goed is, anderen beweren dan weer net wel...

Moet ik deze stal nu jaarlijks behandelen met een olie ofzo of is het beter om er niets aan te doen?
De stal hoeft helemaal geen andere kleur te krijgen dan het nu heeft en vergrijzen vind ik ook geen probleem. Ik wil alleen maar weten hoe ik het zo lang mogelijk sterk kan houden?
wacht ik best een jaartje om het dan te behandelen, doe ik het beter nu meteen of gewoon nooit?

Wat doe ik best? en indien het behandeld moet worden: met wat en hoe?

 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Meestal wordt hiervoor grenen gebruikt. Ik heb het bij mij 15jaar geleden ligt geschuurd en daarna 2x met tuinbeits behandeld. Nu 15 jaar later nooit meer wat aan gedaan ziet er nog steeds goed uit. Ik zou 1 zijde niet behandelen dat het wel kan uitdampen.
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even op de website gekeken. Die is erg summier. Maar het belangrijkste (goede) nieuws is dat ze al sinds 1997 bestaan. Verkoop je een product dat binnen vijf jaar in stort, houd je het niet zolang vol. Ik zou met behandelen wachten tot een beetje het einde van de zomer, zodat het hout kan acclimatiseren.En dan inderdaad tuinbeits of zo.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Let ook even op verse impregnatie vlekken op geïmpregneerd hout. Deze moeten eruit voordat je gaat beitsen. Dit kun je weg schuren, al loop de schuurpapier snel over. Of de luie methode circa 1 á 2 jaar wachten dan spoelt regen de vlekken wel weg. Ik heb mijn schutting al 15 jaar (2x gebeits) en ziet er nog steeds goed uit, al is deze groen geworden van de algen. De pergola heb ik al zo'n 6 jaar, daar heb ik niets aan gedaan, ze worden grijzer ook gaat het hout meer openstaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.