Vraag over afwerking van oude tafel

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Beste iedereen,

Laatst hielp ik de moeder van een vriend van me te verhuizen naar een verzorgingshuis, en een van de meubelen die meemoesten vanuit het 'grote huis' was een tafel die ze ooit van haar eerste geld gekocht had. Nou was deze tafel al heel lang niet meer in gebruik, omdat het blad naar een restaurateur gestuurd was, maar die had z'n werk nooit afgemaakt. Het blad was geschuurd, maar nooit meer verder afgewerkt. Ik heb aangeboden om het blad opnieuw in de olie / was / lak te zetten, maar ik weet niet welke houtsoort het is en wat er het beste op past. Ik heb wel een hoop foto's voor jullie, ik hoop dat ik advies kan krijgen!


Het onderstel


Het onderstel staat nog in een opslag. Hier wat detailplaatjes van hoe dat er uitziet:

WhatsApp Image 2020-05-02 at 13.40.53 (1).jpgWhatsApp Image 2020-05-02 at 13.40.53.jpgWhatsApp Image 2020-05-02 at 13.40.52.jpg

Het tafelblad

Het blad zag er bij aflevering zo uit:

IMG_20200502_145515648.jpgIMG_20200502_145558931.jpg

Ik heb hier linksboven al een klein beetje met staalwol opgeschuurd. Er zaten flink vlekken in.

Ik moet ook wat nieuwe onderdelen maken om het blad op de rand aan de onderkant vast te zetten, een aantal van de keggen is afgebroken of zover gekrompen dat ze het blad niet meer vasthouden:

IMG_20200502_145534231.jpg
IMG_20200502_145543068.jpg

Om (jullie ) te (laten) kijken welke houtsoort het blad is heb ik er wat schoonmaakalcohol op gedaan:

IMG_20200502_145803237.jpg





























Gelukkig kon ik de vlekken er vrij makkelijk uitschuren met staalwol 00, en daarna heb ik het oppervlak met een schraapstaal glad gemaakt.

Mijn vragen


  1. Welke behandeling raden jullie aan (was, olie, lak, welk type)? Enig idee wat er op het onderstel zit? Deze staat in opslag, heb ik dus niet in handen gehad.
  2. Weten jullie wat voor houtsoort dit is? Ik dacht zelf aan iep, maar dat is meer omdat ik dat laatst zelf gebruikt heb voor een project.

Alvast bedankt!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ondertussen ben ik zelf wat aan het zoeken geweest, en ik denk dat er meubelwas op gezeten heeft. Lijkt me opzich een prima finish, maar ik lees ook dat het bewerkelijk is in het onderhoud. Hoe bewerkelijk is dat? De tafel komt in een 'droge ruimte' en wordt niet gebruikt voor eten o.i.d. . Vocht zal dus niet zo'n probleem zijn. Wat zijn jullie ervaringen? Ik zat zelf te denken aan het aanschaffen van BRIWAX: https://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/p25_briwax.html .
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik gebruik Briwax en ben er heel tevreden over. Ik heb het wel nog nooit op kaal hout gebruikt. Ik leg altijd eerst een paar laagjes schellak. Die maak ik gewoon zelf van schilfers en 98% alcohol. Ik doe wel niet aan politoeren, maar breng het gewoon aan met kwast (schuren met korrel 400 tussen de laagjes). Op de webshoplink die je stuurde hebben ze ook schellak. Koop je ineens 1 kg, dan is Baptist.nl wel goedkoper.
Als ik het kleur van het blad bekijk (met de schoonmaakalcohol), dan is het al een goeie match met het onderstel. Dus ik zou zeker geen kleur meer toevoegen aan je afwerking.
 

A.N

Actieve deelnemer
Het gaat om een oude spinnekoptafel, die werden vroeger meestal met schellak afgewerkt
De duurdere exemplaren waren meestal van mahonie en hadden veel snijwerk in rococo stijl, eenvoudigere exemplaren werden van diverse houtsoorten gemaakt.
Dat waren vroeger in de antiekhandel echt gewilde en dure tafels, de tijd (vraag naar dit soort meubelen) is echter veranderd

Als de tafel in een verzorgingstehuis komt te staan zou ik voor lak of olie gaan en niet voor was
Verplegend personeel zet soms ( in drukte) wel eens wat dingen op een tafelblad die slecht verdraagzaam zijn met was, ook briwax is niet water- alcohol afstotend

Albert
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ondertussen ook eens de meubelrestauratieshop gebeld met dezelfde vraag (hij staat ook altijd op de Open Dag Hout). Ook hij raadde af een gewone was te nemen, omdat dat met vocht slecht gaat. Hij raadde een hardwax of parketolie aan:

Was is erg onderhoudsgevoelig. Niet doen dus. Beter is hardwaxolie of parketolie van borma of osmo. Daar heb je geen omkijken meer naar. Voorzover ik kan zien is het mahonie, maar dat is op een foto lastig te zien.

Ik ga het proberen met Borma Parketolie 60, dat is in ieder geval waterbestendig en zijdeglans. Ik heb hier thuis Osmo TopOil op een werkblad in de keuken zitten, maar dat is me te mat voor deze tafel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Foto - Google Foto's - Opera 2020-05-14 20.51.19.pngFoto - Google Foto's - Opera 2020-05-14 20.45.14.png

Dit is het geworden! Het is een hele toer geweest. In eerste instantie met te fijn schuurpapier (320/400) geschuurd waardoor de lakstrepen in het eindresultaat zichtbaar bleven. Daarom weer met de schuurmachine een heel eind eraf gehaald, daarna met een lakroller weer een nieuwe laag erop gezet, die weer (met de hand) gladgeschuurd met korrel 240, toen weer ingepoetst met een lap, daarna nog een keer met een groene pad opgeschuurd en nog een laatste beetje erop om het lekker te laten zijdeglansen. Een hoop geleerd over afwerking, maar het ziet er mooi uit en het voelt heerlijk glad!

Bedankt iedereen voor het advies!
 
  • Leuk
Waarderingen: Manette

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.