Vraag over afwerking kozijn

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Beste allen,
Ik heb wat vragen over de manier waarop ik een kozijn het beste kan 'afwerken'. Afwerken staat tussen haken, want het gaat om het opvullen van de ruimte tussen twee haaks op elkaar staande kozijnen. Kunnen jullie me nog volgen? Hopelijk helpt onderstaande tekening.

20210907_104841.jpg

De bruine lijnen zijn de twee kozijnen. Die staan dus haaks op elkaar en daartussen zit niets. Om de buitenzijde gelijk te laten lopen wil ik dit afwerken met hout. Daar moet dus een "hoek" komen. In de tekening weergegeven in oranje.

Plan/advies tot nu toe
Ik ben van plan om twee latten hardhout in verstek te zagen, de verstekken tegen elkaar te lijmen. Verder is mij geadviseerd om de "hoek" door middel van RVS schroeven tegen een lat (in de tekening aangegeven in groen) te bevestigen. Bij B komt dan een kier van ongeveer 2 mm en schroeven. De ruimte tussen het kozijn en "de hoek" vul ik op met overschilderbare kit.

Vragen
Het toepassen van een kier en gebruik van schroeven is geadviseerd zodat het geheel nog wat kan 'werken'. Denken jullie dat de "hoek" nog zal werken? Ik weet dat hout werkt, maar ik had gehoopt het wat strakker en zonder kit af te kunnen werken. Mijn ervaring is dat kit, ondanks alle beloften op de verpakking, 'open' gaat staan en er een kiertje zichtbaar wordt.

Als het hout werkt, kan ik de verstek van de hoek dan wel verlijmen? Werkt die dan niet? Waarom niet?
Als verlijmen kan, zal ik dat dan doen met witte (buiten)houtlijm (D3) of met 'bruislijm' (PU-constructielijm). (Zelf heb ik altijd het idee dat bruislijm weinig zin heeft als de verlijmde delen strak op elkaar komen te zitten. Dan zit er toch geen ruimte tussen waar de bruislijm komt.

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk en kan iemand mij verder helpen. Alvast veel dank!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Komen er ook deuren in die kozijnen? En zo ja , waarom heb je twee deuren nodig om in de zelfde ruimte te komen? Waar sluiten die deuren en waar scharnieren ze? Je komt zo namelijk niet uit met je deurkrukken. Als je standaard binnendeur kozijnprofielen wil gebruiken, heb je iets stevigs nodig om ze tegen in model te trekken. Je kan bijvoorbeeld een metselprofiel in de hoek tussen de kozijnen zetten en daar de kozijnen tegen aan schroeven met wat vulplaatjes er tussen. Die afwerklatten aan de buiten hoek kan je daar dan ook op schroeven. Naden vullen met kit. Of aftimmerlatten die over de naad vallen, dan heb je minder kans dat de naad bijgewerkt moet worden als de deur een keer hard sluit.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
ik heb het idee dat dit raamkozijnen zijn in de buitenhoek van een huis. vandaar de vrees voor scheurende kitnaden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Is dit al klaar? Geen waterslagen , Vrij dragende hoek er boven, Hoe zat het eerst?
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Er zaten eerst twee multiplex latten tegen. Die waren niet in verstek gezaagd, dus de kopse kant was duidelijk zichtbaar, zoals altijd bij multiplex. Ook waren er gewone schroeven gebruikt, die waren gaan roesten. Die roestplekken kwamen door de verf naar buiten. Om dat goed op te lossen leek volledig verwijderen mij het beste.

Waterslagen? Wat bedoel je daarmee? Aan de binnenzijde was alles droog.

Vrij dragende hoeken boven? Ja, denk het wel. Aan de bovenzijde zit er een afwerklat over het kozijn en de "hoek". Staat helaas net niet op de foto.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Een foto vertekent natuurlijk, maar mij lijkt het dat de kozijnen niet haaks op elkaar staan.
Behalve dat de oranje in verstek gezaagde koof niet mooi gaat passen, is het denk ik ook geen gezicht.
Het mooiste is als je de hoek tussen de kozijnen bepaalt, die door twee deelt en met die hoek de twee hardhouten latten in verstek zaagt. Overigens zou ik ook watervast verlijmd multiplex overwegen. Als een( hardhouten) lat zin krijgt om te gaan werken dan houd je dat niet tegen.
Ook zou ik de oranje koof tov de voorkant van de kozijnen wat terug laten vallen. Precies gelijk en in hetzelfde vlak krijg je het nooit, ook al omdat het kozijnhout iets is afgerond, zodat je dat met kit en plamuur aan de slag gaat.
De kitnaad scheurt na verloop van tijd geheid. Als die dan iets terug ligt dan is een nieuw kitrandje zo gelegd. Anders moet je al het plamuur én schilderwerk weer doen.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Dank @thomasz! De foto vertekent inderdaad, want in mijn beleving staan de kozijnen welk haaks.

Dank voor jouw tip over het laten terugvallen. Had ik nog niet aan gedacht. Kozijn is inderdaad afgerond, dus goed op elkaar krijg je dat inderdaad niet. Dan is teruglaten vallen inderdaad mooier en makkelijker bij te werken, mocht de kitrand niet goed meer zijn.

Maar kan ik verstek wel lijmen? Of gaat het hout dan werken en komt de (verstek) hoek op een gegeven moment open te staan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Verder is mij geadviseerd om de "hoek" door middel van RVS schroeven tegen een lat (in de tekening aangegeven in groen) te bevestigen. Bij B komt dan een kier van ongeveer 2 mm en schroeven. De ruimte tussen het kozijn en "de hoek" vul ik op met overschilderbare kit.
hier lees ik 2 tegenstrijdige technieken, namelijk schroeven én een kier laten om te kunnen werken
als je de hoek schroeft, dan doe je dat aan beide delen
daardoor kan die geen kant meer op
van zodra het hout van de hoek of de kozijnen begint te werken, trekken ze de verstekverbinding ofwel het massieve hout open
ik zou enkel de latjes (B) schroeven, de hoek uit mpx maken, het verstek met D3 lijmen, én die hoek met siliconen of een elastische lijm (geen houtlijm) op de latjes plaatsen
tussen de hoek en de kozijnen kan je een voeg laten (of zal je er een moeten laten omdat de kozijnen waarschijnlijk niet perfekt zijn of staan)
die voeg kan je met dezefde elastische overschilderbare lijm vullen
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Dank @ZotVanHout
"trekken ze de verstekverbinding ofwel het massieve hout open" Dat is inderdaad precies waar ik bang voor ben!
Ik heb ook het beste gevoel bij de door jou gebruikte oplossing. Nu nog op zoek naar de juiste elastische lijm. En een manier bedenken om de hoek op zijn plaats te houden tijdens het drogen, want ik kan er geen klem op zetten. Maar dat komt wel goed.

Iedereen bedankt voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.