vraag om een stevige verbinding te maken voor drie balkjes die 120 graden verspringen.

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Dag Forumers,

Ik ben bezig met een tafeltje met drie poten. Deze poten wil ik onderling verbinden met houten balkjes die in het midden aan elkaar vastzitten. De drie stukken komen bij elkaar en zijn versprongen met elkaar met 120 graden.
Nu had ik het idee, en heb het ook zo uitgevoerd, om de uiteinden van de hout onder een hoek van 60 graden in verstek te maken en dat alles dan precies passend is.

Nu is het nog niet helemaal strak werk wat ik heb maar heb een foto toegevoegd zodat het duidelijk wordt.
Zelf denk ik dat als ik dit alleen lijm dat dit niet stevig genoeg wordt. oppervlak is niet heel erg groot. Materiaal is trouwens samengesteld eikenhout welke ik gebruikt heb van een oude tafel.

IMG_2602.jpeg

Mijn vraag is op welke manier ik de verbinding in het midden kan verstevigen. Zat te denken aan deuvels maar waar deze midden in 1 balkje komt zal hij aan de zijkanten van de andere twee vallen. Dit lijkt me dan niet echt veel sterker. Of dat ik in het midden (in de hoogte gezien) van elk balkje 1 a 2 centimeter wegfrees en daar een stukje hout in maak als een soort van spline zodat er een stevigheid ontstaat in het midden.

Hoe zien jullie dit of hebben jullie adviezen. Ik wil liever niet werken met metalen beslag voor de stevigheid.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
841
441
Noord-Veluwe
Het probleem is dat je nu drie stukken kopshout wilt verbinden. En dat die verbinding best aardig wat krachten te verduren krijgt. Lijm gaat in dat geval niet sterk genoeg zijn. Ik zou daarom voor een andere aanpak kiezen. Je zou bijvoorbeeld een 3- of 6-hoekig centrum (hart) kunnen maken en de boel middels "sliding dovetails" verbinden. Is een mooie oefening voor handgereedschap, het ziet er mooi uit, en het is beresterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
je kan tanden maken aan alle plankjes dan krijg je een sterke lijmverbinding maar e.e.a. is wel bewerkelijk en even puzzelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Superfijn dat jullie meedenken en wat een mooie en creatieve oplossingen hebben jullie zelf al gemaakt. Fijn om te zien. :giggle:
Bestudeer mijn tafel onderwerp maar eens ;) (linkje) Ypsilon krukje (naar voorbeeld forumlid)
Had hem al eerder langs zien komen. Erg mooi gedaan en was zeker een mogelijkheid geweest. Op dit moment alleen niet meer en hoop ik zonder al te veel aanpassingen een stevige verbinding te kunnen krijgen.

Het probleem is dat je nu drie stukken kopshout wilt verbinden. En dat die verbinding best aardig wat krachten te verduren krijgt. Lijm gaat in dat geval niet sterk genoeg zijn. Ik zou daarom voor een andere aanpak kiezen. Je zou bijvoorbeeld een 3- of 6-hoekig centrum (hart) kunnen maken en de boel middels "sliding dovetails" verbinden.
Daar was ik al bang voor. Zou zeker een mogelijke oplossing kunnen zijn. Heb zelf nog nooit dovetails gemaakt. Dus dat zou een uitdaging zijn.
zoiets?
link doet het niet, maar zoek even op JouwBuis "3-way lap joint" van ShopBuilt
Ook een mooie verbinding. Ook weer super uitgevoerd. Heb ik op dit moment niet het zelfde hout meer voor om uit te voeren.

je kan tanden maken aan alle plankjes dan krijg je een sterke lijmverbinding maar e.e.a. is wel bewerkelijk en even puzzelen
Zat hier zelf ook al aan te denken en heb twee opties bedacht.

Optie 1 is stukken van elk balkje afzagen waar je drie verschillende delen krijgt en een grote lijmvlak. Een soort half-houts verbinding. Van het linker balkje gaat het rode weg zodat alleen het midden overblijft. Bij het rechter balkje alleen het paarse weg zodat het bovenste deel overblijft en bij het achterste balkje verdwijnt de bovenste tweederde deel.
9634FE20-434C-408F-8AFD-1A76180470EC.jpeg

Optie twee is dat ik in de drie balkjes een stuk uit het midden zaag. In dit midden maak ik een verbindingsstuk die ik erin lijm en kan dit eventueel aanvullen met drie deuvels die over de hele hoogte van de balkjes lopen.

4A4AA011-CC83-4868-A1D9-EB80A91F2C6C.jpeg

Op zich lijken er mij niet hele grote krachten op het geheel te komen. Mijn bedoeling is dat deze balkjes in het midden komen tussen de vloer en het tafelblad en de poten op de plek houden. Ongeveer zelfde plek als @gids66 en @JPAJS in het filmpje bedoelen.

Of zouden beide oplossingen meer kwaad dan goed doen?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
zelf zou ik voor je spline-oplossing (ofwel veer) kiezen en deze verlijmen met pva, denk eraan dat je de laatste spline van boven erin moeten kunnen schuiven. De kopse kanten van je poten met goede epoxy verlijmen.
gaat niet meer stuk
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Robje en Athanor

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Superfijn dat jullie meedenken en wat een mooie en creatieve oplossingen hebben jullie zelf al gemaakt. Fijn om te zien. :giggle:

Had hem al eerder langs zien komen. Erg mooi gedaan en was zeker een mogelijkheid geweest. Op dit moment alleen niet meer en hoop ik zonder al te veel aanpassingen een stevige verbinding te kunnen krijgen.


Daar was ik al bang voor. Zou zeker een mogelijke oplossing kunnen zijn. Heb zelf nog nooit dovetails gemaakt. Dus dat zou een uitdaging zijn.

Ook een mooie verbinding. Ook weer super uitgevoerd. Heb ik op dit moment niet het zelfde hout meer voor om uit te voeren.


Zat hier zelf ook al aan te denken en heb twee opties bedacht.

Optie 1 is stukken van elk balkje afzagen waar je drie verschillende delen krijgt en een grote lijmvlak. Een soort half-houts verbinding. Van het linker balkje gaat het rode weg zodat alleen het midden overblijft. Bij het rechter balkje alleen het paarse weg zodat het bovenste deel overblijft en bij het achterste balkje verdwijnt de bovenste tweederde deel.
Bekijk bijlage 126644

Optie twee is dat ik in de drie balkjes een stuk uit het midden zaag. In dit midden maak ik een verbindingsstuk die ik erin lijm en kan dit eventueel aanvullen met drie deuvels die over de hele hoogte van de balkjes lopen.

Bekijk bijlage 126645

Op zich lijken er mij niet hele grote krachten op het geheel te komen. Mijn bedoeling is dat deze balkjes in het midden komen tussen de vloer en het tafelblad en de poten op de plek houden. Ongeveer zelfde plek als @gids66 en @JPAJS in het filmpje bedoelen.

Of zouden beide oplossingen meer kwaad dan goed doen?
Drie keer een veer infrezen en lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
Driehoekig middendeel. Sliding dovetails tot 2/3 hoogte, waardoor van bovenaf onzichtbaar.
Mooi maar voor nu te bewerkelijk. Voor een volgend project zeker een optie!
zelf zou ik voor je spline-oplossing (ofwel veer) kiezen en deze verlijmen met pva, denk eraan dat je de laatste spline van boven erin moeten kunnen schuiven. De kopse kanten van je poten met goede epoxy verlijmen.
gaat niet meer stuk
Drie keer een veer infrezen en lijmen.
Ga de spline/veer gebruiken voor deze verbinding. Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.
Bedankt voor het meedenken allemaal. :)(y)
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Mooi maar voor nu te bewerkelijk. Voor een volgend project zeker een optie!


Ga de spline/veer gebruiken voor deze verbinding. Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.
Bedankt voor het meedenken allemaal. :)(y)
En is het nog gelukt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
44
19
Rheden
En is het nog gelukt?
Goed dat je het vraagt @Zjeeraar
Het is gelukt dankzij het meedenken en de tips. Was niet helemaal tevreden met mijn zaagwerk. Zie het maar als meters maken en heb wat stukjes opgevuld met epoxy. Op zich nog redelijk tevreden over het resultaat. Volgende keer alleen proberen netter te zagen. Maar verstek uit de hand vind ik nog lastig.

Had een foto willen plaatsen als ik het tafeltje af had. Maar door isolatiewerkzaamheden en bijkomende klussen ligt het wat stil.
Hier het huidige resultaat.

F01782CC-8E4C-499F-9AFB-D613DD5D9A69.jpeg

Het lijmen van kops hout blijkt dus verrassend sterk te zijn.
Goed om te weten @Clements
Mag ik volgende keer wel iets strakker zagen. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je hier moeite mee hebt kun je ook een verstekbakje (maken) gebruiken waar je deze specifieke hoek precies in gezaagd hebt dan is herhalen van een goed resultaat makkelijker;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Robje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.