Vraag met betrekking tot het maken van een tafel

Beun

Nieuw lid
23 mei 2020
6
0
Beste lezers,

Onze salontafel is niet best meer en nu ben ik de laatste tijd enorm enthousiast geworden door het maken van een eigen tafel.
Het idee is om een rond of achthoekig blad van 80 cm te hebben met een stalen poot (niet heel erg orgineel haha).

Wat is wijsheid voor deze beginnende houtbewerker:
Een salontafel ergens op de kop tikken en hiermee aan de slag gaan? Of alles zelf vanuit planken maken? En is eiken prima om mee te beginnen?

Ik woon in Arnhem dus de Fijnhouthandel zit om de hoek.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Welk gereedschap heb je beschikbaar. Nieuwe planken van de Arnhemse Fijnhouthandel zal je eerst moeten vlakken. Wanneer je een salontafel her zaagt, hoeft dat niet. Maar om een salontafel te herzagen heb je weer een invalzaag of cirkelzaag nodig.
 

Beun

Nieuw lid
23 mei 2020
6
0
Welk gereedschap heb je beschikbaar. Nieuwe planken van de Arnhemse Fijnhouthandel zal je eerst moeten vlakken. Wanneer je een salontafel her zaagt, hoeft dat niet. Maar om een salontafel te herzagen heb je weer een invalzaag of cirkelzaag nodig.

Ik heb het volgende elektrische gereedschap (allemaal van Bosch blauw):

- Radiaalzaag
- Handcirkelzaag (zaagdiepte tot 70mm)
- Decoupeerzaag

En ten slotte een tafelzaag van het Gamma eigen merk. Deze mocht ik laatst gratis ophalen.
Ik ben nog wel op zoek naar een goede schuurmachine.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Met je gereedschap kun je denk ik beter kiezen om iets bestaand te herzagen. Bij gebrek aan een vlakvandiktebank zou je een bovenfrees kunnen gebruiken. Maar die heb je blijkbaar ook niet.
 

Beun

Nieuw lid
23 mei 2020
6
0
Met je gereedschap kun je denk ik beter kiezen om iets bestaand te herzagen. Bij gebrek aan een vlakvandiktebank zou je een bovenfrees kunnen gebruiken. Maar die heb je blijkbaar ook niet.

Dan heb ik weer een goed excuus om iets aan te schaffen haha ;)

Zonder gein, bedankt voor de tip. Ik zal eens op Marktplaats kijken wat er aan oude eiken tafels te koop is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.