Vraag mbt dilatatievoegen boeidelen

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
347
13
Goedenavond,

Mijn vraag gaat over de plaatsing van de onderzijde van een boeideel (horizontale gedeelte tussen verticale reeds geplaatste boeideel en reeds geplaatste kozijnen.

Door een timmerman werd geadviseerd deze gewoon strak tegen het bestaande boeideel te tacken, maar naar mijn idee is ventilatie altijd van belang, daarnaast kan met een dilatatievoeg behalve ventilatie ook werking van het hout worden voorkomen.

Is het daarom een slim idee 5-8mm ruimte tussen verticaal boeideel en horizontaal boeideel te houden? En ook 5-8mm ruimte tussen horizontale boeideel en kozijn?

Dus het horizontale boeideel op een klein regelwerk tussen verticale boeideel en kozijn plaatsen zodat rondom 8mm ruimte is?

Hoe zit het dan met mogelijk ongedierte? Of is dit verwaarloosbaar?

De boeidelen betreffen vochtregulerend geverfde meranti platen 18mm.

Achter het boeideel zal isolatie (wss glaswol) geplaatst worden.

Erboven zit een koud dak constructie waar op termijn isolatie en klimaatfolie geplaatst zal worden waarmee alles boven het kozijn van binnen opgesloten zal worden.

Klopt mijn theorie dat een delitatievoeg/ventilatieruimte van belang is?

Gaat om horizontale boeideel zoals omringd op de tekening.
 

Bijlagen

  • IMG_5800.jpeg
    IMG_5800.jpeg
    75,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.