Vraag mbt delitatievoegen in boeidelen

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
352
13
Ha allemaal,

Deze week ga ik het “onderboeideel” tussen boeideel en kozijn van onze dakopbouw (plat dak) plaatsen. Het betreft okoume plaatmateriaal (net als het boeideel) en ik heb, zoals het volgens mij hoort, circa 10mm ruimte overgehouden bij de randen. Dit “onderboeideel” wordt op latjes tussen kozijn en boeideel geschroefd.

Door de 10mm delitatieruimte is er ruimte voor uitzetten/krimp, maar vooral ook ventilatie.

Erachter/erboven komt glaswol/houtcellulose, wellicht nog afgeschermd met dampopen folie en een cm of 1-2 ventilatieruimte achter boeideel. Deze isolatie zal vervolgens over heel het plafond lopen en afgeschermd worden met klimaatfolie aan warme zijde.

Hoe zit het nu met die ventilatie, ik peins hier maar over en vind nergens het antwoord. Op bovenstaande manier kan het boeideel ventileren (lees overal dat dit nodig is, ook al zie ik in de praktijk vrijwel nooit ventilerend uitgevoerde boeidelen, wel vaak delitatieruimte opgevuld met bv compriband), maar hierdoor is er toch kans op ongedierte (wespen etc) om het dak/isolatieschil van dak binnen te komen?

Denk ik te moeilijk?

Met “onderboeideel” bedoel ik dus dit:
 

Bijlagen

  • IMG_5800.jpeg
    IMG_5800.jpeg
    75,5 KB · Weergaven: 51

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Bij een plat dak leg je normaal gesproken de isolatie op het dak. De boeidelen en het onderplezier monteer ik altijd met een tussenruimte van een cm, zodat je de koppen later nog goed kan schilderen. Ik zet er een plankje achter, zodat de naad gesloten is. Die zit aan een kant vast, zodat de delen ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. In jouw geval zou ik het zo sluitend mogelijk monteren en gewoon een stel 35mm ontluchtings roostertjes in het onderplezier monteren voor de ventilatie. Die verkopen ze bij bijvoorbeeld meubelbeslag online. Ik zou de isolatie dan bij je gevel laten ophouden.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
352
13
Dank voor je antwoord!

Mbt warmdak vs kouddak, helaas heeft onze failliete aannemer gekozen voor kouddak constructie, dus dit is een gegeven.

Ik heb de afgelopen dagen al okoume latten gezaagd (als onderplezier) met het idee rondom een cm ruimte te laten (dit ipv ventilatieroosters). Vooral met het idee op delitatieruimte en ventilatie. Ik weet dus alleen niet of er ongedierte in een cm ruimte kan komen, lees namelijk dat ongedierte niet van tocht houdt en het ventileert daar wel op deze manier.

Ik zou ook kunnen kiezen om, zoals jij zegt, de boel afsluitend te maken. Mijn idee was het onderplezier te bevestigen op reeds gemaakte dwarslatten tussen boeideel en kozijn, zo kan ik ze in de toekomst ook los schroeven mocht dit om wat voor reden dan ook nodig zijn. Ik kan er voor kiezen om eerst latten langs het gehele boeideel te plaatsen en hier dan het onderplezier op te monteren. Op die manier maak ik het sluitend (uiteraard dan met ventilatieroosters). Wat is het voordeel van sluitend tov ventilerend met een cm opening tussen boeideel en onderplezier?

Verder geef je aan isoleren tot de gevel. Bedoel je daarmee niet nabij het boeideel? Ik dacht zelf isoleren tot een cm of 2 van boeideel af ivm ventilatie boeideel (zoals op tekening). Kan natuurlijk ook tot en met het kozijn, creeert dat geen mega koude brug nabij boeideel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Die roostertjes zit gaas in. Je kan ook een open naad gebruiken. Wespen zijn gek op zulke ruimtes. Wat wil je isoleren met de isolatie die buiten je pand uit steekt? Met jouw dakconstructie zou ik liever wat ventilatie ruimte achter het boeideel hebben.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
352
13
Die roostertjes zit gaas in. Je kan ook een open naad gebruiken. Wespen zijn gek op zulke ruimtes. Wat wil je isoleren met de isolatie die buiten je pand uit steekt? Met jouw dakconstructie zou ik liever wat ventilatie ruimte achter het boeideel hebben.
Okay hele goede tips! Bedankt! Ik zal de onderplezier aan beide zijden van de opbouw plaatsen met daarboven een lat om de ruimte op te vullen en toch uitzet/krimpruimte voor het onderplezier te houden. Enige waar ik nu dan over twijfel is hoeveel ventilatieroosters te plaatsen. Om de 50cm een 35mm roostertje? Of is dat overkill? Betreft aan beide zijden een onderplezier van circa 4,5 meter lang en circa 7cm breed.

Ik had mijn eigen idee overigens bedacht op basis van bijgevoegde tekening en begrijp eigenlijk nog steeds niet goed hoe men in zo’n situatie ongedierte als wespen weghoudt. Ventilatieroosters lijken me dan inderdaad een goede oplossing.
 

Bijlagen

  • IMG_5798.png
    IMG_5798.png
    125,3 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik ken het totale artikel niet, maar als ik daktrim lees, dan ben ik al klaar. En waarom je daar afstand zou willen is me volstrekt onduidelijk. In die constructie sla je het boeideel gewoon tegen de masiekschroot. Maar dat is een plaatje van een ongeisoleerd schuurdak. En daarna zet je er een zinken daklijst op.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
352
13
Ik ken het totale artikel niet, maar als ik daktrim lees, dan ben ik al klaar. En waarom je daar afstand zou willen is me volstrekt onduidelijk. In die constructie sla je het boeideel gewoon tegen de masiekschroot. Maar dat is een plaatje van een ongeisoleerd schuurdak. En daarna zet je er een zinken daklijst op.
Ik ga mijn eigen situatie maken zoals jij voorstelt maar raak wel wat in de war van je laatste reactie. Ik ben dus puur benieuwd naar hoe men dan om gaat met tekeningen van geventileerde boeidelen die ik overal op internet tegenkom. Zoals bovenstaande (weliswaar een tekening zonder isolatie). Ben je vrijwel meteen klaar omdat de term daktrim verkeerd is? Of omdat daktrim/daklijst wordt gebruikt voor ventilatiedoeleinden?

Hierbij nog een “bekende” tekening van een geventileerd boeideel die veel op internet te vinden is, deze is wel met een isolatie aan onderzijde plat dak. Ook hierbij ventilatie vanaf onderzijde naar boven en dan via daklijst ook weer naar buiten. Ik vroeg me dus af hoe zij deze openingen dichthouden voor ongedierte. Of is dit meer in de theorie en gebruikt men in de praktijk dan een sluitend onderplezier met roosters?
 

Bijlagen

  • IMG_5914.jpeg
    IMG_5914.jpeg
    53,4 KB · Weergaven: 15

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.041
3.005
Ik vindt aluminium daktrim prutswerk, vandaar. Net als pvc en aluminium uitlopen. Als je de isolatie aan de verkeerde kant van je dak hebt, zoals op je laatste plaatje, moet je proberen iets van ventilatie tussen je isolatie en je dakbeschot te krijgen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.129
433
Misschien overbodig, maar omdat ik het niet zo snel lees: zet de kopse kanten van de oukume meermalen in de randsealer.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
352
13
Hey Kees bedankt voor de tip. Staan 2x in de randensealer en 2x in de grond!

@Chevy misschien ben je dan wel tevreden dat ik zinken goten heb :). Ik neem namelijk aan dat je verwijst naar zink als enige mooie optie. Ons jaren 70 huis heeft op het oorspronkelijke platte dak ook aluminium daklijsten en die zitten er al ruim 50 jaar, dus op zich werkt het wel en op deze manier behoudt ik wel een beetje de “look” van het huis. Zou gek gezicht zijn als er ineens een ander soort daklijst op de opbouw zit toch?

Ik weet weinig van bouw (inmiddels overigens wel 200% meer dan voorheen), ben meer een hobby houtbewerker, maar moet wel nu aannemer failliet is.

Ventilatie.. tja.. dat wordt een probleem door de mooie wijze hoe de aannemer net voor faillisement het dak opgeleverd heeft. Isolatie aan bovenkant is in ieder geval geen optie meer gezien ons budget en de nieuwe dakbedekking bovenop.

Ik neig nu naar een “compactdak” met isolatie tegen dakbeschot en klimaatfolie (ik weet de risico’s, maar hiervoor schijnt klimaatfolie echt bedoeld te zijn). Maar dat is nog niet zeker, ik bekijk nog steeds de opties voor ventilatie tussen dakbeschot en isolatie (heb ik zeker het liefst) maar errrrug lastig in mijn situatie. Ik ga hier tzt nog een topic over openen om mee te denken vanuit de experts.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.