Voorstellen

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
9
0
Utrecht
Hallo allemaal! Net lid geworden hier. Ik ben 45, vader van drie kids en ik woon in Utrecht. In het dagelijks leven zit ik in de marketing, maar af en toe moet ik gewoon iets met mijn handen doen. Wie weet, als ik ooit van baan verander, zou ik wel iets met houtbewerking willen doen, zoals wandjes plaatsen, zolders inrichten of inbouwkasten maken. Ik heb me aangemeld na het plaatsen van een dakkapel vorige week, die ik nu zelf ga aftimmeren. Heb net mijn eerste Scheppach invalzaag gekocht en ben nu op zoek naar een goede tacker. Leuk om ervaringen uit te wisselen en hoop hier veel te leren! Groet, Corsiva!

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
9
0
Utrecht
Hier wat foto's van mijn project. Ik ben van plan om het aftimmeren met MDF, maar ik zit een beetje te twijfelen over de dikte.

Deze week heb ik vier platen van 18mm gegrond MDF in huis gehaald. De binnenmaat van de dakkapel is 259 cm, maar door de dikke isolatie komt de buitenmaat op 303 cm. Ik wil die 259 cm zo efficiënt mogelijk gebruiken en het voelt als zonde als ik er 36 mm vanaf moet halen voor de afwerking. Ik weet wel dat een ander dat niet ziet, maar ik kan daar niet zo goed tegen.

Het bedrijf dat het dakkapel heeft geplaatst, gebruikt standaard 12mm platen. De wanden zijn eigenlijk al vrij vlak opgeleverd, dus nu zit ik te denken om misschien toch maar 9mm te gebruiken. De 18mm platen kan ik dan bewaren voor een inbouwkast of misschien wel terugbrengen.

Wat zouden jullie doen? Zouden jullie gaan voor 9, 12 of 18mm? En nog een andere overweging: zoals je op de foto bij het Velux raam ziet, zou ik ook kunnen kiezen voor dezelfde 9mm en afwerking. Zou ik dan voor MDF blijven gaan, of dezelfde dikte en eventueel materiaal als het Velux raam overwegen? Hetzelfde materiaal wordt wel lastig, denk ik, omdat de zijwanden groter zijn dan de grootste multiplex plaat en het lastiger is om netjes af te werken waar twee platen tegen elkaar komen.
PS: op 1 van de foto's is de maat van kozijn naar zijwand. Dit is slechts 43mm. Dus hoe dikker de plaat ertegenaan, hoe krapper dat ook visueel eruit ziet. En het raam kan dan niet meer 90 graden open (wat niet perse heel erg is).

Ben benieuwd naar jullie mening en advies!

Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.42.51_9d9ed713.jpg

Bijlagen

• Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.40.31_6f4e8327.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.40.31_6f4e8327.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 27
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.39.52_8451775e.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.39.52_8451775e.jpg
    142 KB · Weergaven: 24
  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.39.52_d2bc238a.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-04-01 om 14.39.52_d2bc238a.jpg
    118,9 KB · Weergaven: 24

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.766
2.450
Klein-Brabant, Vlaanderen
De binnenmaat van de dakkapel is 259 cm, maar door de dikke isolatie komt de buitenmaat op 303 cm.
wat bedoel je met binnen- & buitenmaat ?
Het bedrijf dat het dakkapel heeft geplaatst, gebruikt standaard 12mm platen. De wanden zijn eigenlijk al vrij vlak opgeleverd, dus nu zit ik te denken om misschien toch maar 9mm te gebruiken. De 18mm platen kan ik dan bewaren voor een inbouwkast of misschien wel terugbrengen.
is de ondergrond waarop je het bevestigt voldoende vlak en stevig, dan kan je voor 9 mm gaan
die in mekaar werken is moeilijker dan bij 18 mm
platen terugbrengen zie ik niet direct voor mogelijk

hoe ga je dit niveauverschil wegwerken ?

1743520036455.png

• Leuk
Waarderingen: corsiva79

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
9
0
Utrecht
Wat bedoel je met binnen- & buitenmaat ?
Met binnenmaat bedoel ik wanneer je op zolder van links naar rechts meet binnen de uitsparing dakkapel dan is het 259cm. Met buitenmaat 303cm bedoel ik de breedte van het dakkapel buiten.

Hoe ga je dit niveauverschil wegwerken ?
Die foto van het Velux dakraam is als voorbeeld hoe deze destijds (15 jaar geleden) is opgeleverd toen ik het nieuwbouwhuis kocht. Ik ga daar niets aan veranderen. Had foto toegevoegd, om te laten zien, dat hier destijds 9mm is gebruikt.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.736
3.395
Je hebt zo te zien genoeg ruimte op je stelkozijn. Dat maak je regelmatig anders mee. Wij zetten er normaal gesproken gipsplaat op en daarna werkt de gipsgooier het af. Ik heb nog nooit gehad dat een dakkapel die ik niet zelf gebouwd had, netjes aansloot op het dak en de raveelbalken. Dan is met gipsplaat werken en daarna stukadoren de snelste manier om het geheel mooi strak te krijgen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
9
0
Utrecht
Was wat onduidelijk besef ik. Het is idd wat Chevy66 in bericht 21.11u aangeeft. De binnenkant van het dakkapel is 259cm breed.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.736
3.395
Wat is de functie van die strook vlokkenplaat boven je raam? Om die weg te werken moet je er eigenlijk over heen. Maar dan ben je nodeloos je plafond aan het verlagen. Ik zou ook de aansluitingen van je stelkozijn, op de spaanplaat nog even tapen voordat je de afwerking er op zet.

corsiva79

Nieuw lid
1 apr 2025
9
0
Utrecht
Wat is de functie van die strook vlokkenplaat boven je raam? Om die weg te werken moet je er eigenlijk over heen. Maar dan ben je nodeloos je plafond aan het verlagen. Ik zou ook de aansluitingen van je stelkozijn, op de spaanplaat nog even tapen voordat je de afwerking er op zet.
Weet ik niet eigenlijk, maar zie wel dat hij doorloopt. Misschien laat ik het maar zo voor de zekerheid. Plafond dakkapel zit nu op 233cm. Thanks voor de tip om de aansluitingen te tapen. Tegen beschadigen neem ik aan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.