Voorstellen

CorL

Nieuw lid
20 dec 2024
8
7
Deventer
Dag Allen,
Heb jaren als meelezer me af en toe gelaafd aan de ervaring en kennis in deze forums. Me nu aangemeld voor beter zicht op afbeeldingen en soms een vraag of bijdrage.
Ervaring rond hout bewerken, jeugd op boerderij, wat geklust met verbouwingen. Op latere leeftijd poog ik hobbymatig meer en beter gebruik te maken van degelijk oud handgereedschap. Probeer dit gereedschap ook bruikbaar te houden of te maken.
Heb laatste jaren enige groenland peddels vervaardigd.

Groet, Cor

• Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.892
3.224
Gaanderen
Welkom. Geen idee wat Groenland peddels zijn. Wat ik wel weet is dat er meerdere leden zijn die peddels maken. Gelukkig is er ook nog een internet en dat geeft mij als info dat het een lange dunne peddel is.

CorL

Nieuw lid
20 dec 2024
8
7
Deventer
Dank voor het welkom.

Groenland peddel, een in vorm gebracht stuk hout bedoeld om een kajak voort te bewegen. Vorm gedurende eeuwen heen ontwikkeld / vervolmaakt door oorspronkelijk inwoners langs kust Groenland. Oorspronkelijk daar gemaakt van voorbij komend drijfhout.
Sinds jaren 80 in westerse kano wereld weer bij aantal liefhebbers in gebruik.
Zelf, toer vaarder, gebruik ik al jaren dit type peddel .
Voor mij een aantal voordelen t.o.v. conventionele peddel.
Mogelijk minder kans op chronische blessures door overbelasting bij lange tochten. Kan naar persoonelijke behoeftes op maat worden gemaakt. Kosten aspect bij zelfbouw t.o.v. conventionele kunststof peddel.
En natuurlijk de voldoening van zelfbouw.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

CorL

Nieuw lid
20 dec 2024
8
7
Deventer
Oja een plaatje. Om een indruk te krijgen, een wat robuuster exemplaar van een canadeze diehard in de omgeving waar dit type peddel erd gebruiktSchermafdruk van 2024-12-25 11-59-42.png

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.608
617
Welkom hier.

Hoeveel kans heeft die Canadees om er levend vanaf te komen, als zijn kajak omslaat?

CorL

Nieuw lid
20 dec 2024
8
7
Deventer
Wel een behoorlijke. Deze foto is genomen tijdens een evenement aan het begin van deze eeuw, waarbij een aantal cracks hun eskimoteer kunde demonstreren. Dus de kunst / kunde van na omvallen en jezelf weer boven water draaien.
Deze persoon was toendertijd in koude omstandigheden zeer bedreven hiermee.

CorL

Nieuw lid
20 dec 2024
8
7
Deventer
Bij dit soort bezigheden tracht je juist onderkoeling te voorkomen door gebruik van een goede uitrusting. Zoals hierboven het dragen van een Tulik. Oorspronkelijk een poncho met mouwen van zeehondhuid met touw vastgebonden aan kuiprand kajak. Ook aansluiting mouw, want en rond gezicht strak aangebonden capuchon waren zoveel mogelijk waterdicht. Hier wordt de moderne uitvoering van dik neopreen met shockcord rond kuiprand gedragen. Hiermee komt slechts klein gedeelte van gezicht in aanraking met het ijswater bij uitvoeren van eskimoteer rol.

• Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.