Voorstellen

Kountain

Nieuw lid
5 jun 2023
3
0
Delft
Goedemorgen allen!

Aangezien ik komende tijd wat meer en serieuzer wil gaan creëren met hout, ga ik waarschijnlijk ook de nodige vragen hebben. Vandaar dat ik mij even voorstel.

Woonachtig in het mooie Delft, waar we een aantal jaar geleden een jaren 20 woning hebben gekocht. Veel zelf gedaan en geleerd qua klussen. Van het maken van een MDF knieschot tot uiteindelijk IKEA kasten inbouwen en later een bureau en halkast van berken multiplex op maat. Daarbuiten doe ik simpel elektra en loodgieterswerk zelf en krijg ik tegenwoordig ook wandjes glad gestuct. De nodige apparaten gekocht en sommigen verkocht, al doende leert men. Helaas geen werkruimte tot mijn beschikking. Ik moet het doen met een stadstuin of een ruimte op zolder waar daarna ook weer de schone was moet hangen en ik dus weinig stof moet produceren.

Komende tijd staat de badkamer op de rol, dus wil me graag verdiepen in het maken van een badkamermeubel (wat zijn die dingen in de winkel achterlijk duur) buiten de gehele badkamerrenovatie die ik zelf doen om. Om later misschien zelf de (kleine) keuken naar eigen wens te bouwen.

Ik werk dus graag met plaatmateriaal, massief hout heb ik niet zoveel mee. Ben voor komende projecten al aan het kijken waar ik kwalitatief in goede prijsverhouding gefineerd hout met werkbare kantenband kan halen.

Ik werk veel met een invalzaag en er komt binnenkort een Makita kantenfrees met voeten. Voor mijn toekomstige projecten ga ik voor de Festool Domino, mijn lamellenfrees beviel namelijk niet, en mogelijk nog een Festool MFT gezien mijn gebrek aan een werkbank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.908
2.702
Gaanderen
Welkom.
Mocht je aan een keuken willen beginnen, kun je ook overwegen om een corpus kant-en-klaar te kopen en alleen een frontje te maken. Ik kon het plaatmateriaal met hoogwaardige ladegeleider niet los kopen tegen een prijs van een kant-en-klaar corpus. Met name als je brede lades wilt, luistert de maatvoering erg nauw.
 

jorisvh

Post veel
Welkom!

wat ik niet goed begrijp is dat je van een lamellenfrees naar de domino wil overstappen als je enkel plaatmateriaal verwerkt.
de algemene consensus is dat het optimaal werkgebied van de domino massief en van de lamellenfrees plaat is.
als de lamellenfrees niet bevalt voor plaatmateriaal, is er wellicht iets mis met je specifieke machine of met de manier van die te gebruiken 🤔.

werkbare kantenband zou voorgelijmde dunfineer kantenband kunnen zijn die je met strijkijzer aanbrengt.
of dikfineer kantlatten die je lijmt en klemt.
je Makita kantenfrees zal goed van pas komen bij het trimmen
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
378
160
Wetteren, Belgie
Mijn badkamer is opgebouwd met keuken-corpussen van Ikea (nog de oude serie). Daar heb ik zelf deurtjes op gezet en lades gemaakt. Staat er ondertussen al twintig jaar en geeft nog altijd geen krimp...
 

Kountain

Nieuw lid
5 jun 2023
3
0
Delft
Dank allen.

Voor wat betreft lamellen en domino's, keuze was vooral gemaakt vanwege de korpusverbinders in plaats van de beuken domino's. Heb altijd het gevoel dat deze qua draagvermogen beter zijn dan de lamellen verbinders. Tevens is voor de keuken het idee om de grepen van massief eiken te maken, zoals onderstaand plaatje, en daarom ook de keuze voor mogelijk de Domino. Ervaring met lamellen was voor nu de houten lamellen, voor de meubelverbinders ga ik me nog verdiepen in de aanschaf.

hout.PNG

Mocht iemand nog adresjes hebben voor gefineerd mdf en bijpassend kantenband dan hoor ik dat graag! Veel bekende leveranciers met veel aanbod leveren niet aan particulieren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.