Voorstellen hoort erbij.

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Hallo allemaal,

Ik ben niet zo een forum persoon (ik zit niet veel achter de pc, ik ben liever buiten) maar gezien de vele interessante onderwerpen en discussies ga ik het toch eens proberen...

Mijn naam is Jaimy 34 (bijna 35) jaar oud.

Ik ben sinds dit jaar woonachtig in Heijningen Noord-Brabant op een grote (slecht onderhouden) boerderij. Afkomstig uit Schiedam. Mijn vrouw zit in de paarden (nu 3 eigen en een veulen elk jaar) en gezien de kosten en lage hypotheek (aankoop was gunstig ivm slecht onderhoud en agrarische bestemming) voordeliger om te verhuizen dan om ze elders op een stalling te zetten.

Natuurlijk heeft dat voor mij ook grote voordelen want er staan 2 grote (600m2) schuren op het terrein.

1 oude uit 1954 (herbouwd na de watersnoodramp) en stalen loods uit 1998. De eerste is voor de paarden en t.z.t. B&B/logeer kamers, de 2de gedeeltelijk voor mij, er staan ook auto's, aanhanger, tractor en hooi in.

Ik ben zelf aannemer van beroep (ZZP, elektricien, installateur en bouwkundig adviseur. Voornamelijk badkamers als renovatie werk) en geboren en getogen timmerman (opa's en vader). Nu ik eindelijk de ruimte heb bezig met een werkplaats.

1 zijde van de loods heb ik toegeëigend hiervoor, ongeveer 5,5 meter bij ongeveer 12 meter (die moet ik nog eens nameten). Na die 12 meter heb ik een gereedschaphok gebouwd (en gewoon begonnen bij een rand in de vloer dus vandaar dat ik de 12 meter niet zeker weet). Dit hok is ruim, 3 x 5,5 meter met daarboven nog een vloer om later een figuurzaag en schuurmachine van mijn opa te plaatsen.

Verder is er voor later achter dit hok nog een ruimte om vol te bouwen (maar of dat werkplaats gaat worden weet ik nog niet) maar voorlopig is dit vol met rotzooi die er o.a. nog ligt van de vorige boer die hier woonde. En boeren verzamelen alles en ruimen volgens mij nooit op......

Ik zal proberen de bouw van de werkplaats hier te blijven delen, en hopelijk hier veel ideeën en leermomenten op te doen.

Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in stofafzuiging en ga ik proberen een oude afzuiging te bemachtigen (het moet voor nu even goedkoop zijn) en dan met cycloon en stoffilter (ik heb de naam en site van Kor voorbij zien komen) een mooi systeem bouwen. Momenteel heb ik alleen een oude 380 zaagtafel en een vierkante gaten boormachine gedoneerd gekregen van een buurman die ze op zijn werk had staan en ze kwijt moest (wel even wat onderhoud nodig en hier en daar wat herstelwerk). Verder is het allemaal handgereedschap, inclusief een afkortzaag op 2 accu's die allemaal op de bouwstofzuiger gaan.

Bijgaande de foto's voor nu: de lege hoek waar de werkplaats moet komen, het gereedschaphok in aanbouw met hulp van mijn vader en tot slot mijn huidige "grote" machines. Zoals te zien heb ik wel wat ruimte en dus is er iets moois van te maken. Alles moet nog afgesloten worden met wanden zodat ik niet steeds de auto moet wassen als ik iets gezaagd heb.

Groeten Jaimy
 

Bijlagen

  • 20220406_203337.jpg
    20220406_203337.jpg
    155,1 KB · Weergaven: 73
  • IMG-20220623-WA0002.jpg
    IMG-20220623-WA0002.jpg
    132,8 KB · Weergaven: 71
  • IMG-20220717-WA0011.jpg
    IMG-20220717-WA0011.jpg
    170,8 KB · Weergaven: 75
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Sebasel

jorisvh

Post veel
Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in stofafzuiging en ga ik proberen een oude afzuiging te bemachtigen (het moet voor nu even goedkoop zijn) en dan met cycloon en stoffilter (ik heb de naam en site van Kor voorbij zien komen) een mooi systeem bouwen.
die ga je vast voor een mooie prijs vinden en als je daar een cycloon en fijnstoffilter op zet wordt het een topper.
de naam van Kor komt inderdaad vaak voorbij als het over fijnstof gaat. zijn filterunits zijn wel ruimtefilters (die het fijnstof uit de lucht halen), niet bedoeld als deel van je stofafzuiging van je stationaire machines, wel een prima aanvulling (al zal dat voor de ruimte die jij hebt wel een uitdaging zijn)
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
die ga je vast voor een mooie prijs vinden en als je daar een cycloon en fijnstoffilter op zet wordt het een topper.
de naam van Kor komt inderdaad vaak voorbij als het over fijnstof gaat. zijn filterunits zijn wel ruimtefilters (die het fijnstof uit de lucht halen), niet bedoeld als deel van je stofafzuiging van je stationaire machines, wel een prima aanvulling (al zal dat voor de ruimte die jij hebt wel een uitdaging zijn)
Hoi Joris,

Dat van de filter van Kor klopt, maar ergens had ik een topic gelezen waarbij dit ook was gedaan. Maar een andere filter is ook natuurlijk een optie.

De ruimte filters wil ik ook gaan toepassen om de lucht te gaan filteren. de werkplaats wordt uiteindelijk afgesloten van de rest van de loods zodat dit wat beter mogelijk is. er zal wel een buizen stelsel met ventielen en een goede ventilatie unit moeten komen om dit goed te krijgen.
Eerst de wanden erin en dan kijken hoe veel M3 het daadwerkelijk gaat zijn.

Groet Jaimy
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Nou, die werkruimte, tsja, wat moet ik daarop zeggen. Dat ziet er goed uit! Weer eens wat anders dan een 3x2 werkplaats. Enneh, welkom op het forum.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
die ga je vast voor een mooie prijs vinden en als je daar een cycloon en fijnstoffilter op zet wordt het een topper.
de naam van Kor komt inderdaad vaak voorbij als het over fijnstof gaat. zijn filterunits zijn wel ruimtefilters (die het fijnstof uit de lucht halen), niet bedoeld als deel van je stofafzuiging van je stationaire machines, wel een prima aanvulling (al zal dat voor de ruimte die jij hebt wel een uitdaging zijn)
Er zijn forumleden, waaronder utbartje Fijnstoffilter afzuiging die op de afzuiging, wel met cycloon, een fijnfilter hebben geplaatst en met succes.
Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Welkom Jaimy. Wat kun je toch een berg pech hebben in het leven, moet je die hele ruimte proberen op te vullen...Pfff...:)
 

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Er zijn forumleden, waaronder utbartje Fijnstoffilter afzuiging die op de afzuiging, wel met cycloon, een fijnfilter hebben geplaatst en met succes.
Groet, Kor
Hoi Kor,

Dat is inderdaad het topic dat ik had gelezen en die mij op het idee heeft gebracht. Zojuist een mooie oude machine op de kop getikt met een motor van 3pk en een inlaat van 150mm.

Ik moet hem nog even nalopen. En hopen dat hij goed loopt want de verkoper had geen stekker eraan en geen 380 aansluiting.

Hierover zal ik een ander topic opstarten om mijn plannen voor te leggen aan het forum en even te kunnen sparren en leren met gelijk gestemde. Ik besef me dat er al veel over gezegd en besproken is maar elke situatie is toch anders. Eerst heb ik nog wat leeswerk te doen om te zorgen dat ik niks vraag wat al beantwoord is.
 

Bijlagen

  • 20220729_155308.jpg
    20220729_155308.jpg
    130,2 KB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

jcs-87

Actieve deelnemer
24 jul 2022
25
4
36
Heijningen
Welkom Jaimy. Wat kun je toch een berg pech hebben in het leven, moet je die hele ruimte proberen op te vullen...Pfff...:)
Neem een vrouw met paarden, zo vol😅 en momenteel veel hout en dergelijk van her en der op 1 plaats verzameld. Het lag eerst over 4 locaties verspreid en nu even snel in een hoek gegooid. Die hoek is nu ook best wel groot geworden....

Maar ja het is pech dat ik zo veel ruimte heb, dat klopt. Maar dat geeft ook weer zo zijn problemen ga ik van uit. Ik wil het niet te ruim opzetten want lopen doe ik al genoeg.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hoi Kor,

Dat is inderdaad het topic dat ik had gelezen en die mij op het idee heeft gebracht. Zojuist een mooie oude machine op de kop getikt met een motor van 3pk en een inlaat van 150mm.

Ik moet hem nog even nalopen. En hopen dat hij goed loopt want de verkoper had geen stekker eraan en geen 380 aansluiting.

Hierover zal ik een ander topic opstarten om mijn plannen voor te leggen aan het forum en even te kunnen sparren en leren met gelijk gestemde. Ik besef me dat er al veel over gezegd en besproken is maar elke situatie is toch anders. Eerst heb ik nog wat leeswerk te doen om te zorgen dat ik niks vraag wat al beantwoord is.
Hoi Jaimy,

Stuur gerust een berichtje met je vragen, ik geef met alle plezier advies over luchtfiltratie.
Dat is mijn vak, maar als houtgek vind ik het ook leuk om mede houtliefhebbers te helpen waar dat kan.
Als je weet wat het debiet van je ventilator is en de statische druk en of je van plan bent een cycloon te gebruiken, dan kan ik je aangeven wat je als filters nodig hebt.

Groet,

Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.