voorkomen van rafelen van hout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
354
48
hoi allemaal,

ik heb inmiddels met succes met eerste tien lades van eenvoudig dosse gezaagd vurenhout gemaakt. Hierdoor was het wel een uitdaging om dit netjes te krijgen, vanwege de soms voor mij lastige draad en noesten. Maar tot op zekere hoogte kun je dat door bedachtzaam te werk te gaan opvangen.

Wat mij nog niet altijd goed afgaat is het rafelen van het hout, bijvoorbeeld bij het maken van de groeven waar de ladebodem ingeschoven wordt: ik maak deze groeven met een veritas kleine ploegschaaf die uitstekend bevalt, i.c.m. een 6 mm brede schaafbeitel. De eerste planken gingen meestal vrij makkeljk en gaven een strak resultaat. Maar bij de laatste planken ging het toch meer rafelen, terwijl de beitel niet lang terug geslepen was. Nu heeft deze schaaf geen voorsnijder, en ik kan als ik eenmaal de brede groef voor de laderails aan 1 zijde ingefreesd heb niet kiezen aan welke zijde ik de 6 mm ladegroef ga frezen: dat moet aan de andere kant, dus heb ik slechts keus tussen boven of onderkant, maar hier kan ik ook niet kiezen omdat je de zij-rails niet kunt omkeren op de schaaf.

Mijn deskundigheid is nog niet zo groot, dat ik op basis van tekening van de draad goed kan inschatten vanaf welke kant ik het beste de groef kan maken. Ik zet dan de schaaf op het hout en dan gaat het of makkelijk, of heel moeilijk: de schaaf dreigt de "happen" en aan 1 zijde gaat het hout rafelen een trek je soms splinters uit het hout wat er lelijk uitziet. Ik snijd dan maar voor met mes en liniaal, maar optimaal is dat niet.

Ter verduidelijking heb ik twee foto's toegevoegd, 1 waar de groef makkelijk te frezen was en wat een goed resultaat gaf, en 1 waar het moeilijk ging. Nu is mijn vraag aan jullie: kan dit beter, en zo ja, hoe?


P3023073.JPGP3023074.JPG
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
276
98
Met vuren ga je dit houden als de nerf schuin is. Je zou vooraf kunnen insnijden met een kruisstaal of kruishout en anders een andere methode zoals zagen of frezen.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
193
100
Utrecht
Ik plak soms wat schilderstape er overheen. Dat wil vaak ook wel helpen een schonere zaagsnede te maken. Hoewel ik dit nog nooit met vuren heb getest...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.172
3.364
Gaanderen
Voor vuren gefreesd met een vingerfrees vind ik het nog erg meevallen. Wat volgens mij een veel beter resultaat geeft, is de groef frezen met een schijffrees. Doe ik eigenlijk bijna altijd. Ik gebruik nooit meer vuren sinds ik 15 jaar geleden trapspijlen heb gefreesd. Teveel nabewerking. Nadeel van deze frees is dat de groef niet overal in de plank gemaakt kan worden. Zo ongeveer een 3 cm vanaf de kant.
Ook een spiraalfrees kan een beter resultaat geven. Wel even uitzoeken of je een upcut of downcut nodig hebt.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
354
48
Dank voor alle reacties! Wat ik was vergeten te vermelden, is dat ik (bijna) alleen met handgereedschap werk. Samengevat begrijp ik dat dit inherent is aan het houtsoort (ik zal in de toekomst met plezier andere, betere, houtsoorten gaan uitproberen), en dat handmatig met mesje voorsnijden dus nog niet zo'n gekke oplossing is.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.279
632
@hans81 Je kijkt alleen ín de lade, zelden eronder. Dus stem je de schaafrichting af op het verloop van de nerf bóven de bodem. Je schaaft daar met de nerf mee, niet "tegen de haren in". Bij je eerste foto van links naar rechts. Dat daarbij onder de bodem wat rafels ontstaan zou ik voor lief nemen, schuurpapiertje erlangs en je ziet of voelt er niets meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.