voorkant lade uit voorfront

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik ben met een sidetable bezig waar 2 lades in komen. De frontpanelen van de lades wil ik uit voorregel zagen zodat de houtstructuur mooi door loopt.
Iemand tips hoe ik dat zo netjes mogelijk wil doen? Ik denk aan een zaagsnede van max 2 mm. Zie het gewoon als een plank waar je een rechthoek uit wil zagen :)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
je zaagt de hele voorregel in 3 stroken waarbij de middenste de hoogte van het front heeft.
dan zaag je de middenste strook in 3 waarbij het middenste deel de breedte van de lade heeft.
je lijmt de voorregel terug in mekaar
dan een fractie van het front schaven.
niemand die het ziet.
deze is zo gedaan
Bekijk bijlage 128504
Dit was eigenlijk niet mijn bedoeling omdat de voorregel al op breedte geschaaf is. :)
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ja klopt, dat heb ik gisteren nog gedaan met een bossing paneel in een deurtje waar 2 cm van de hoogte af moest terwijl de hele deur nog in elkaar zat. Gewoon met de punt beginnen en geen haast hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
De deur moest kleiner gemaakt maar was niet gammel dus moest ik eerst de lijmverbindingen lossen, door het paneel iets in te zagen kreeg ik ruimte om met een forse hamerklap de regels naar binnen te meppen waardoor de verbindingen los kwamen zonder beschadiging aan het hout welke hergebruikt moet worden.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ja klopt, dat heb ik gisteren nog gedaan met een bossing paneel in een deurtje waar 2 cm van de hoogte af moest terwijl de hele deur nog in elkaar zat. Gewoon met de punt beginnen en geen haast hebben.
Ik zal het eerst maar op een stuk resthout gaan proberen :)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
met een goeie lat erlangs om je zaag te geleiden gaat dat misschien, maar je wilt beide kanten van de zaagsnede bewaren, dus als je effe afwijkt .....

in 3 delen op je zaagtafel, zoals @jorisvh voorstelt is het mooiste en valt niet op (zelf ook al gedaan met een plantentafel)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je het strak wil hebben, gaat het echt het makkelijkste met een figuurzaag. Als je gewoon de lijn wegzaagt, dan heb je nog hout genoeg om de kleine imperfecties weg te werken. Gewoon kleine gaatjes in de hoeken boren en van daar uit zagen. Ik vindt een rond blaadje makkelijker, omdat je dan je zaagbeugel bij het langs zagen, niet helemaal 90 grade hoeft te draaien. Daar door heb je een betere balans en is het makkelijker om de hoek goed te houden. Als je een wat diepere zaagbeugel of een figuurzaagmachine hebt, kan je ook met een gewoon blaadje van twee kanten af zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Als je de plank echt niet in repen wilt verzagen, dan zou ik een begin maken met een azebiki en daarna de grotere lengtes met een ryoba (goed opletten dat je de juiste zijde gebruikt voor zagen langs de vezel vs dwars op de vezel). Eventueel kun je een mawashibiki gebruiken om tot in de hoeken te komen, maar waarschijnlijk red je dat wel met je ryoba. Wel goed in de gaten houden dat je zaagbladen van gelijke diktes gebruikt. Als je jezelf niet vertrouwt, dan een lat maken waarin je magneetjes lijmt om ervoor te zorgen dat je recht en haaks zaagt. Geduldig zagen. Laat de zaag het werk doen. Als het goed is moet je dan zonder problemen een perfecte rechthoek uit het hout kunnen halen.

Houd er wel rekening mee dat dit veel meer werk vergt dan de methode die @jorisvh beschrijft. En het vergt enige ervaring (al kan een hulplat al heel veel uitmaken in het behaalde resultaat).

P.S. Met een blokschaafje en een neusschaafje (cabinet maker's plane) kun je de snijvlakken eventueel superstrak afwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik heb naar de Azebiki gekeken en de prijs valt me erg mee. Dus daar ga ik mijn gereedschap maar eens mee uitrusten. Dat lijkt me toch de nauwkeurigste oplossing als ik een lat om te geleiden gebruik. :)

Bedankt weer voor alle adviezen
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Inmiddels wat weken verder en de Azebiki besteld en gebruikt. Dat gaat in de lengte richting prima. Echter mijn plank is te smal om hem ook daarvoor te kunnen gebruiken.

Ik kon daarom gisteravond een Bosch multitool lenen maar helaas brandde die meer dan dat hij zaagde dus ben ik er mee gestopt. Echt scherp waren de zaagjes niet meer denk ik. Ik vraag me nu af, verbranden die zaagjes uberhaupt snel omdat het zaagsel niet goed weg kan? Of is zo'n multitool toch echt wel handig voor dit soort dingen en moet ik gewoon nieuwe zaagjes kopen voor de geleende bosch of er toch maar zelf 1 aanschaffen omdat ze toch wel erg handig kunnen zijn voor.................. (vul maar in....)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je de verkeerde tandzetting hebt kunnen ze op maximale snelheid snel verbranden. Voor hout neem ik bijna altijd de japanse vertanding. Of deze tandzetting lijkt erop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.