Voorbereiding getoogd kozijn.

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Ik gebruik mijn robland bij meerdere klussen. De klus getoogde kozijntjes komt er nog aan. In voorbereiding ben ik een beugel aan het maken om middels een mal de toog te kopiëren.
 

Bijlagen

  • 20210405_200207.jpg
    20210405_200207.jpg
    105,5 KB · Weergaven: 31

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Met aanloopschijf maak je de zelfde maat. Nu kan ik de beugel verstellen voor een sponning. Robland heeft een topkap die met dit principe werkt. Op youtube ook filmpjes gezien met een ring die op deze manier werkt. Beugel ook een grotere diameter om het hout er rustig in te laten lopen. Vandaar mijn keuze..
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Ja, en afmeting messen.
De hss messen zijn te slijpen en dus variabel ing lengte... dat worden dan veel ringen..🤔.

Inloop met aanloopring, zeker een kleinere om sponning te frezen, is lastiger om aan het begin het hout in te voeren. Of je moet er een geleider voor maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik gebruik een aanlooplager dat op een eigen arm zit. Dan kan je hem stellen zoals je nodig hebt. het nadeel van zo'n onderliggende afstandhouder vind ik dat je de mal niet met een paar simpele nageltjes op je hout kan spijkeren.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Het moetten 7 stalraampjes worden en ik denk dat er genoeg hout blijft om die nageltjes kwijt te kunnen. Verstelbare ring is natuurlijk ook mogelijk, ik weet alleen niet hoe ik die in de bescherkap krijg. 😁.
En dat stabiel.

Gaandeweg zal ik vast nog wel tegen een en ander aanlopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik bedoel eigenlijk, dat als je met de mal op de tafel werkt, je de nagels helemaal moet verzinken. Als je met het kozijn op de tafel werkt en de mal en aanslag daar boven op, kan je volstaan met de nagels er net genoeg in te slaan. Zodat ze weer makkelijk zijn te verwijderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Afhankelijk van waar ik tegen aan loop, zijn de radertjes al wel aan het draaien om de hoogte van de beugel instelbaar te maken. Dan zou de mal wel aan de bovenkant kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.