volgorde verstek zagen

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
22
0
Ik ben kasten van eiken panelen aan het maken. De panelen zijn 20 mm dik en moet ik zagen uit een grotere plaat. Een aantal randen moeten in verstek gezaagd worden. Ik heb daarvoor een invalzaag met geleiderail tot mijn beschikking.

Ik twijfel over de volgorde van het verwerken van de grotere plaat. Ik heb de volgende volgorde in gedachten:
- panelen precies op maat zagen
- daarna kanten in verstek zagen

Is dit de handigste volgorde of kan ik de panelen beter iets te groot zagen om daarna het verstek te zagen? Of kan ik net zo goed in 1x het verstek zagen zonder de panelen eerst op maat te zagen?

En dan nog een vraag over de instelling. Zal ik mijn zaag precies op 45 graden afstellen of is het juist iets prettiger om 1 of 2 graden meer in te stellen wanneer 2 panelen samen een haakse hoek moeten opleveren.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.738
2.431
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf zou ik de panelen eerst te groot zagen, en pas nadien in verstek
een deel van een paneel is meer handelbaar dan een volledig
de kans bestaat dat je groot paneel niet volledig vlak ligt, waardoor het op het einde van de snede zijn eigen weg zoekt
door eerst groter te zagen krijg je een 2de kans

zelfde tip voor de 45°
als je slechts een randje van 1 cm afzaagt, gaat het reststuk niet uitbreken

in theorie kan je ineens 2 gewenste delen op 45° zagen
ook hier weer de kans dat de delen bruusk uit mekaar gaan

ook in een paneel kunnen spanningen zitten
door te zagen maak je die vrij, waardoor het paneel krom trekt
zaag je breder, heb je weer een 2de kans

• Leuk
Waarderingen: rinus

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
22
0
Bedankt voor de tips. Ik heb de panelen iets te groot gezaagd en ga vandaag de verstekken zagen.

Bij het zagen begon ik met een 48T 160mm blad op mijn festool op het hoogste toerental. Dat voelde zwaar en leverde behoorlijk wat verbrandde plekken op.

Daarna ben ik overgestapt op een 24T blad. Geen brandplekken meer, maar voelde op bepaalde plekken tijdens de zaagbeweging nog best zwaar.

Een verstek gaat door 28 mm dikte ipv 20 mm, dus het zal nog wel iets meer belasting gaan geven. Is 24T geschikt voor het zagen van verstekken in massief eiken?
Helpt het als ik het toerental iets verlaag (denk zelf van niet, want levert hogere belasting) of kan ik beter snelheid van zaagbeweging verlagen?

jorisvh

Post veel
Een 24T lijkt me inderdaad beter om massief eiken in verstek te zagen dan een 48T.
Als het verstek met de nerf meeloopt, ben je sowieso aan het schulpen = lange spanen (vezels) = moeilijk af te voeren —> gaat beter met meer ruimte tussen de tanden.
Maar ook als het verstek dwars op de nerf zit ben je door de 45gr nog “half” aan het schulpen.
Ik gebruik 24T D250 blad.
Een blad speciaal om te schulpen in D160 zou eerder 12T zijn.

Als de buitenhoek zichtbaar is, is het beter een iets kleinere hoek dan 45gr te nemen maar niet 1-2gr minder. Ik mik op 44,5.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.