Vogelhuisje: ceder of thermo ayous oké?

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
520
92
Limburg België
Hallo hallo,

Lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb! Recent maakte ik 3 vogelhuisjes, de latjes rondom zijn van eikenhout en de voor- en achterkant is van afzelia of azobe (denk ik) gemaakt. Het was alleszins goed hout voor buiten te gebruiken. Maar nu wil ik nog huisjes maken, maar dat afzelia/azobe is op. Cederhout of Thermo Ayous is dit geschikt hout hiervoor? Het is goed hout voor buiten te gebruiken, maar is het niet te zacht hout voor de grotere vogels die het dan kapot gaan "prikken" om bij de kleine vogeltjes te komen?
Ik hoor graag jullie expertise :)

Groetjes JolienWhatsApp Image 2024-10-22 at 19.34.29 (1).jpeg

WhatsApp Image 2024-10-22 at 19.34.29.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.964
2.208
Klein-Brabant, Vlaanderen
Lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb!
inderdaad
deze week heb ik nog aan jou gedacht ;-)
bij het bekijken van de bijdragen door de leden

re 'Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning.'
denk dat velen onder ons de dons om onder te kruipen als opgeschud klaar liggen hebben

Cederhout of Thermo Ayous is dit geschikt hout hiervoor? Het is goed hout voor buiten te gebruiken, maar is het niet te zacht hout voor de grotere vogels die het dan kapot gaan "prikken" om bij de kleine vogeltjes te komen?
bij hakken denk ik eerder aan spechten die wormen uit het hout spitten

 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
992
521
Noord-Veluwe
Nou, als ik bij mij in de tuin kijk, dan wordt er flink wat op los gehakt en gekrabd. Denk aan koolmezen die proberen de ingang van een pimpelmezenkastje groter te maken, zodat zij erin kunnen slapen of nestelen. Of aan eekhoorns die in het voorjaar proberen bij de eieren te komen. Om maar niet te spreken van marterachtigen die niet vies zijn van een beetje roven. Kortom: Jolien heeft het goede idee te pakken, want een beetje stevig hout kan zeker geen kwaad. Daarom plaats ik bij zo'n beetje alle huisjes invliegplaatjes van metaal (alleen niet bij die van houtbeton). Ziet er niet uit, maar werkt wel goed.

Vraagje voor jou Jolien: heb je de huisjes zo gemaakt dat ze makkelijk te openen zijn? Het is namelijk erg fijn voor de vogeltjes om aan het begin van iedere herfst alle huisje uit te vegen en met heet water te reinigen. Dat voorkomt dat ze teveel last krijgen van allerlei parasieten en ander ongedierte. Een gebrek aan rust/slaap kan funest zijn voor vogeltjes, want dat kost ze teveel energie als het koud is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.