Vochtschade houten vensterbank herstellen

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Goedenavond,

wij hebben een jaren 50 woning gekocht en bij het storten van de schuimbetonvloer hebben sommige vensterbanken waarschijnlijk wat vochtschade opgelopen. Sommige plekken nabij de hoeknaad zijn wat gaan bollen.

Hoe kan ik dit soort plekken het beste herstellen? zsm opschuren, laten drogen en dan lakken? Of moet er eerst nog een tijd tussen zitten?

Groet Tinus

vensterbank.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou een paar weken wachten
verdwijnt het bollen niet, dan zou ik nieuwe vensterbanken steken
hevige maar korte pijn
ofwel er een stuk af zagen tot waar ze niet meer gebold zijn
ofwel er een strook over zetten
op deze detailfoto is het bollen te zien
de ruimere omgeving niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Tinus80

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Weet je toevallig van wat voor materiaal de vensterbank gemaakt is?
Is het massief hout of plaatmateriaal ( en bij plaat, multiplex of mdf) dat geschilderd is, of is het spaanplaat met een kunststoflaagje erover (meubelpaneel)?
Gezien de bolling verwacht ik geen massief hout, afhankelijk van wat het wel is trekt de bolling misschien nog wat weg.
Als het spaanplaat met een kunststof laagje is, wordt het een uitdaging om dat weer mooi te krijgen (is heel moeilijk te schilderen en de bolling is er niet uit te schuren omdat je dan door de toplaag heen gaat).

Als het in mijn huis was, zou ik ze waarschijnlijk vervangen (of een overzetvensterbank erover plaatsen). Als ze nu zijn gaan opbollen, is dat een signaal dat dat in de toekomst ook makkelijk opnieuw kan (knoeien met planten water geven oid).
Maar wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken dus of vervangen een optie is kunnen we niet inschatten.

Mocht het wel hout zijn wat te lakken is, dan eerst goed laten drogen, anders sluit je vocht op wat later problemen geeft. En het kan dat met drogen nog vervorming optreedt.
 

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
Bedankt voor de tips, vensterbanken op de bovenverdieping kan ik verf zo afkrabben, maar ik weet niet of dit het zelfde materiaal is. Het lijkt al iets minder te worden, is het verstandig om de naad dicht te kitten? Of bestaat er dan weer een risico om vocht in te sluiten?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt voor de tips, vensterbanken op de bovenverdieping kan ik verf zo afkrabben, maar ik weet niet of dit het zelfde materiaal is. Het lijkt al iets minder te worden, is het verstandig om de naad dicht te kitten? Of bestaat er dan weer een risico om vocht in te sluiten?
naden dienen niet om vocht te laten ontsnappen
als vocht een struktureel probleem is, dan dien je dat op te lossen
heb je een tijdelijk probleem van zwelling, dan dien je een paar weken te wachten om te zien of dat verdwijnt
wat is de relatieve vochtigheid en de temperatuur in die ruimte ?
 

Tinus80

Nieuw lid
21 jul 2019
21
0
naden dienen niet om vocht te laten ontsnappen
als vocht een struktureel probleem is, dan dien je dat op te lossen
heb je een tijdelijk probleem van zwelling, dan dien je een paar weken te wachten om te zien of dat verdwijnt
wat is de relatieve vochtigheid en de temperatuur in die ruimte ?
Ik heb het niet gemeten, maar is nu vrij hoog vanwege storten beton en stucwerk in verschillende ruimtes
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik sluit mij bij @klusrob aan
als het plaatmateriaal is, dan is er veel kans dat de toplaag los gekomen is, en ook de onderliggende lagen
die ga je moeilijk weer op hun plaats krijgen
waarschijnlijk is de enige oplossing er nadien een andere vensterbank boven te zetten of een nieuwe te plaatsen

1675423473032.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.