Vochtprobleem werkplaats

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
118
83
Venlo
In 1 dag alles vol roest...
Mijn externe schuur / werkplaats is door het weer (nat en temperatuur verschillen) van de laatste dagen enorm vochtig geworden. Zo erg zelfs dat op een nacht alles nat is van de condens. Alles wat gietijzer is, Vandiktebank, vlakbank tafels, lintzaag tafel maar ook mijn handschaven is op 1 nacht verroest.
Ik heb mijn schaven al met polijstmiddelen weer netjes gekregen maar de rollen / tafels van mijn vlakbank etc nog niet. Heb snel alles droog gemaakt waar ik bij kom en ingespoten met ballistol maar ik heb dringend een snelle oplossing nodig.
De ruimte is 8x9 meter, enkel Steen en pannendak, oude houten deuren / openslaande poort die tocht, dus verre van ideaal.
De vorige eigenaar heeft tegen het zak al 2cm piepschuim platen gemaakt, de ramen zijn dubbel gals, verder niets geïsoleerd en ook niet even op een paar dagen te doen zonder hoge kosten.
Nu zat ik te denken om een ontvochtiger te kopen die 20l per dag vocht kan verwijderen, maar is dit zinvol?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.405
2.054
Terkaple
www.woodworking.nl
Ontivochtiger doet zeker zijn werk, een goede! Het probleem is eigenlijk de isolatie en te weinig ventilatie. Daardoor loopt overdag de temperatuur iets op, lucht neemt meer vocht op, Als het dan afkoelt krijg je condens. Meer ventileren is de oplossing. Af en toe de kachel aan in een werkplaats geeft hetzelfde probleem. Of continue een beetje verwarmen, maar dat is een kostbare zaak.

Het is ook zo verschrikkelijk nat overal. En wat zul je balen dat je gereedschap roest. Sterkte er mee!

jaap

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
225
86
Almen aan zee
Ja inderdaad ventileren kan al een hoop schelen.

Kan je tegenover die tochtende poort iets open zetten of daar een opening maken?

Mooist is aan de ene gevel opening laag, aan de overliggende gevel hoog

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
939
235
te weinig ventilatie. Daardoor loopt overdag de temperatuur iets op, lucht neemt meer vocht op, Als het dan afkoelt krijg je condens. Meer ventileren is de oplossing.
Helemaal mee eens.
Zie in dit soort situatie vaker dat men tocht wil voorkomen, en dus minder ventileert met vocht als gevolg.

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
118
83
Venlo
Temperatuur verschil is ook enorm groot.. ook vandaag weer 11gr overdag en 0gr 's nachts... ik zal vannacht de deur openzetten die zit aan de andere kant dan de poort en een ventilator erin zetten voor luchtverplaatsing.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.230
303
Goeree-Overflakkee
Alleen ventilatie lost dit probleem niet op. Het is nu een enorm vochtige bende overal. Wil je in deze extreme situatie het droog houden, dan moet je (ook) verwarmen. Beter gewoon even uitzitten. Het is maar tijdelijk.

• Leuk
Waarderingen: michielr

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
547
824
47
Breda
Mijn schuur is ook te groot om fatsoenlijk te isoleren/verwarmen.
Ik zag laatst iets op YouTube over Kamfer als antiroest wat ik nu aan het uitproberen ben.
In elke lade en kastplank een bakje met een brok kamfer erin. Dit zou moeten gaan wasemen en zodoende continu een micro laagje olie over het gereedschap brengen.

Pas een week verder en kan nog niet zeggen of het helpt. 😅

• Leuk
Waarderingen: mboots

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.800
483
Mijn schuur is ook te groot om fatsoenlijk te isoleren/verwarmen.
Ik zag laatst iets op YouTube over Kamfer als antiroest wat ik nu aan het uitproberen ben.
In elke lade en kastplank een bakje met een brok kamfer erin. Dit zou moeten gaan wasemen en zodoende continu een micro laagje olie over het gereedschap brengen.

Pas een week verder en kan nog niet zeggen of het helpt. 😅
Ik stel me dan wel meteen de vraag in hoeverre je dat spul inademt, je longen lijken me dat minder te gaan appreciëren :)

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
43
1
Alkmaar
In 1 dag alles vol roest...
Mijn externe schuur / werkplaats is door het weer (nat en temperatuur verschillen) van de laatste dagen enorm vochtig geworden. Zo erg zelfs dat op een nacht alles nat is van de condens. Alles wat gietijzer is, Vandiktebank, vlakbank tafels, lintzaag tafel maar ook mijn handschaven is op 1 nacht verroest.
Ik heb mijn schaven al met polijstmiddelen weer netjes gekregen maar de rollen / tafels van mijn vlakbank etc nog niet. Heb snel alles droog gemaakt waar ik bij kom en ingespoten met ballistol maar ik heb dringend een snelle oplossing nodig.
De ruimte is 8x9 meter, enkel Steen en pannendak, oude houten deuren / openslaande poort die tocht, dus verre van ideaal.
De vorige eigenaar heeft tegen het zak al 2cm piepschuim platen gemaakt, de ramen zijn dubbel gals, verder niets geïsoleerd en ook niet even op een paar dagen te doen zonder hoge kosten.
Nu zat ik te denken om een ontvochtiger te kopen die 20l per dag vocht kan verwijderen, maar is dit zinvol?
Om te beginnen zou ik die 2cm piepschuim vervangen door 50 mm Pir platen met reflectie folie.
Onvochtigen heeft allen zin als je het boven de 14 graden kunt houden.
Ik heb zelf een vevor dieselkachel geplaats, kost 100 euro en is extreem betrouwbaar.
Metaal bescherm je tegen roest met een mengsel van leibaanolie en WD40.

• Leuk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.689
1.116
Riemst
Dagen zoals gisteren en vandaag in geen geval ventileren. Dan krijg je gegarandeerd condensatie in een onverwarmde ruimte. Als de buitenlucht warmer is als je schuur (en dat is bij een onverwarmde ruimte nu het geval) krijg je condens. Alles dichthouden is nu de boodschap, of eerst stoken.
Ik heb in mijn weinig verwarmde werkplaats nooit last van condens. Tocht is er niet. De hele werkplaats is behoorlijk dicht, dus zeer matige ventilatie. Plat dak met roofing op OSB. Buitenmuur in baksteen, 5 cm isolatie (van ver er tegen gegooid) en betonblok. Vloer gepolierd beton op PE folie. Dat maakt dat de constructie op zich droog is. Bij een enkel steens muur en pannendak zonder onderdak krijg je vochttransport door de constructie. Zeker nu zullen (oude) dakpannen en bakstenen verzadigd zijn. Dat vocht wordt binnen afgegeven.
De werkplaats vroeger van mijn vader was ook volle baksteen met tochtig dak. Daar is nu ook alles vochtig.
Enige duurzame oplossing is alles isoleren met voldoende verluchte spouw.
Een bouwdroger kan misschien soelaas brengen. Die ontvochtigd en warmt de ruimte ook enigzins op. Maar het zal letterlijk dweilen met de kraan open zijn.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en mboots

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
109
72
Zuid Holland
Gisteren hadden we een best bijzondere situatie. Ik heb een temperatuur stijging van de buitenlucht gemeten van 2 naar 10 graden binnen 2 uur tijd. En de luchtvochtigheid liep tegen de 100% aan.

Warme lucht in contact met koude objecten zorgt gelijk voor condensatie. Zoals hier boven al geschreven hebben temperatuur verschillen door dag en nacht het zelfde effect. Isolatie zorgt er voor dat dit effect gedempt wordt, maar het is er nog steeds. De ruimte verwarmen is de echte oplossing.

• Leuk
Waarderingen: mboots en klaas0639

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.241
2.299
Klein-Brabant, Vlaanderen
de plotse schommelingen van temperatuur en vochtigheid zijn het probleem
wanneer het ijzer binnen afkoelt, en daarna de buitentemperatuur snel stijgt, verhoogt de absolute vochtigheid
de buitenlucht die binnenkomt, condenseert op het koude(re) ijzer
wschlk herhaal ik wat de collega's reeds geantwoord hebben
beschouw het dan als een bevestiging

• Leuk

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
386
325
Misschien kan je de schade beperken? Ik heb al mijn electrische handgereedschap in de systainers zitten met van die silica zakjes erin. Idem voor de lades met bitjes etc. De gietijzeren bladen hier ook problematisch, dat is bijhouden bij ballistol.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
118
83
Venlo
Ik heb in mijn schuur gewoon een plaat multiplex over mijn zaagtafelblad liggen.
Daar heb ik ook aan zitten te denken , of anders gezegd een handdoek erover, maar die wordt zeker vochtig.

ik heb nu alle apparaten ingespoten met ballistol, heb mijn handschaven binnen gelegd. ventilator in de ruimte gezet en vanmorgen zag alles er droog uit gelukkig. Maar dit is geen blijvende oplossing. Van het voorjaar toch maar kijken om zeker het dak beter te isoleren. 8x9 met een schuin dak, zeg 100m2of ongeveer 800 euro aan isolatie is nog altijd goedkoper dan een nieuwe vlakbank kopen.

Maar vrolijk wordt ik er zeker niet van. zal zo eens een paar fotos maken.,

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.689
1.116
Riemst
In afwachting kan je een verwarming plaatsen die gestuurd wordt door een hygrostaat. Die stel je in op 80% RV. Wordt de luchtvochtigheid hoger, springt de verwarming aan, onafhankelijk van de effectieve temperatuur. Dat wordt ook gedaan in magazijnen met vocht gevoelige inhoud zoals staalplaat. Enkel het dak isoleren gaat geen echte oplossing zijn. Die gemetselde buitenmuren zuigen vocht en kou naar binnen.

• Leuk
Waarderingen: jaap

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
939
235
In afwachting kan je een verwarming plaatsen
Dat zou niet mijn advies zijn.
Je kunt beter eerst isoleren, anders moet je een verwarming kiezen die later veel te groot is.

@mboots
Ik weet niet hoe lang je nog in deze ruimte wilt blijven en hoeveel tijd, geld en moeite je er in wilt steken qua isolatie en verwarming.
Wellicht is het een idee om met een paar binnenwanden een gedeelte van de totale ruimte af te scheiden en dit dan goed te isoleren waar je je machines en gereedschappen in kunt zetten.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
153
72
Bilzen
Ik heb zelf een vevor dieselkachel geplaats, kost 100 euro en is extreem betrouwbaar.
Kan je jouw situatie wat concreter omschrijven? Hoe groot is je werkruimte? Hoe geïsoleerd? Hoeveel graden kan je winnen met zulke kachel? Ik overweeg namelijk om ook zulke kachel te plaatsen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.