"vochtig" hout op elkaar lijmen?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
315
32
hoi allemaal,

ik wil twee blokken hout op elkaar lijmen. Ze lagen in mijn houthok buiten, en de vochtigheid is ongeveer 17%, terwijl hout dat binnen in mijn werkplaats ligt rond de 12% zit. Ik verwacht dus dat dit hout nog gaat krimen / drogen. Kan ik dan beter wachten tot het vochtgehalte gestabiliseerd is met het binnenklimaat, of kun je de twee blokken nu al op elkaar lijmen?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
877
214
Twello
Kan, is het korte antwoord.
Lange antwoord, beginnend met de min of meer standaard vraag:
Wat wil je maken, of wat is het doel?
Dus...
Hangt een beetje van de dikte van de stukken af en hoe je ze verlijmt en wat je er mee wilt.
Kortom dikke stukken zullen meer werken en in het middel droogt het het langzaamst. Dus je krijgt naden en grotere bij dikkere stukken. Bij hele dunne stukken zul je dat niet, of minder krijgen.
Tevens zal de lijm minder snel drogen.
Verlijm je haaks dan zal de verbinding minder sterk zijn dan als je ze in het verlengde op elkaar lijmt.
Als je na het verlijmen het laat drogen en later afwerkt maakt ook uit.
Ook houtsoort speelt een rol.

Kortom het kan, maar of het handig is hangt van de situatie af.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
315
32
@Vurenhout dank voor je reactie! Dat geeft weer extra inzicht. Ik wil het voor een voetstuk van een werkbank gebruiken. Ik zag dat ik ook nog droger hout had liggen, dat ga ik nu gebruiken. Maar toch goed om te weten voor een andere keer, dat het dus in principe wel kan!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.