Vochtgehalte hout voor gebruik binnen

Almar Klein

Nieuw lid
10 jun 2022
5
0
Almere
Hallo!

Ik ben zo'n twee jaar bezig met houtbewerking en ben nu bezig met project om een soort vide te maken in onze woonkamer (we hebben een hoog plafond). De vide heeft ook een wand die ik extra breed uitvoer waar een (boeken) kast in komt. Mijn plan is om mooie houtverbindingen te gebruiken. Het zit dus een beetje tussen timberframing en meubelmaken in. Het hout mag best een beetje werken, maar het moet wel mooi blijven.

Nu was ik oorspronkelijk van plan hier eikenhout voor te gebruiken. De meeste leveranciers / zagerijen leveren versgezaagd hout, en ik ben bang dat dat toch te erg gaat werken door de snelle droging binnen. Een leverancier die uit voorraad levert meldt een vocht gehalte van 20-25%. Zou dat wel voldoende droog zijn? Kunstmatig gedroogd eikenhout is lastiger te vinden en ook een stuk duurder ... Ik overweeg ook andere houtsoorten nu.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum

voor binnen zit het vochtgehalte tussen de 10 en 12 %
heb je alle materiaal/machines dan kan je met 20-25 % weg
een paar maanden 'binnen' leggen
gelukkig is het nu zomer
 
J

j1eke

Guest
Ja, winddroog is vooral voor buiten geschikt. Je zou bij haast misschien eens wat rond kunnen kijken naar oude eiken balken en die opnieuw schaven. Soms kun je die met wat zoeken goedkoper krijgen. Ik vind het persoonlijk ook heel mooi, vers geschaafd oud hout.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tenzij je echt haast hebt zou ik gewoon voor 20-25 (winddroog) hout gaan, en dat een paar maanden tot een half jaar opslaan. Een van de redenen dat wij ook vaak hout in 'grote' partijen kopen en op zolder leggen. Tegen de tijd dat er weer een projectje op stapel staat is dat prima gedroogd...
 

Almar Klein

Nieuw lid
10 jun 2022
5
0
Almere
Dankjulliewel voor de reacties zover!

Ik heb helaas niet de tijd (en ruimte) om het hout ter plekke te drogen. Ik ben aan het overwegen om bepaalde delen in oud eiken te doen (die boekenkast die ik noemde bijvoorbeeld), en de rest in vuren. Netto kom ik dan wellicht op een acceptabele prijs uit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Dankjulliewel voor de reacties zover!

Ik heb helaas niet de tijd (en ruimte) om het hout ter plekke te drogen. Ik ben aan het overwegen om bepaalde delen in oud eiken te doen (die boekenkast die ik noemde bijvoorbeeld), en de rest in vuren. Netto kom ik dan wellicht op een acceptabele prijs uit.
Dat vuren gaat zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben als winddroog eiken. Bij lange niet droog genoeg voor binnen. En bovendien kromme en scheve planken.
Wil je fatsoenlijk hout (droog en stabiel) voor een mooi resultaat, dan zal je het moeten betalen.
Iedere fout zal achteraf zichtbaar zijn.
Ik weet niet wat je voor prijzen voor droog eiken gekregen hebt, maar ik heb onlangs voor trap kwaliteit (QB1) ongeveer 2200 euro/m3 betaald (boolhout 27 en 50 mm).
 

Almar Klein

Nieuw lid
10 jun 2022
5
0
Almere
>
Dat vuren gaat zeer waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben als winddroog eiken.

Ik bedoelde gedroogd vuren :)

Ik heb nog geen concrete prijzen. Ik zit te kijken bij Meuleman in Ermelo (halfuurtje hiervandaan) en heb ook een prijslijst van historischhout.nl. Ik zal ook marktplaats eens afstruinen.
 
J

j1eke

Guest
Handelaren in oud eiken vragen exorbitante bedragen. Het is handig als je niet zoveel nodig hebt omdat je dan precies het hout kunt uitzoeken dat je wilt hebben.
Voor grotere projecten zou ik er wat tijd insteken om inderdaad via marktplaats wat te zoeken. Mensen die een oude schuur afbreken oid. Zo kregen wij vorig jaar nog 6cm dikke eiken schaaldelen aangeboden die de vloer vormden van een hooizolder in een schuur die vanwege rood voor rood afgebroken werd. Je moet wat geluk hebben ook en wat netwerken, maar er zijn zeker nog wel leuke dingen te vinden.
 

Masl_Martijn

Nieuw lid
7 okt 2020
1
0
Dedemsvaart
ik heb 2 jaar geleden een project in de woonkamer gedaan van eiken balk 18 x 18 cm massief
deze lag al geruime tijd in de stelling bij Eiken opruiming nu ze gaan verhuizen liggen de balken nog steeds in de opruiming
bij mij thuis heeft het nog een jaar in de woonkamer gelegen en toen heb ik het als u profiel in de woonkamer gezet. jah het werkt nog wel wat na maar niet extreem

doe je je voordeel mee veel plezier

martijn
 

Almar Klein

Nieuw lid
10 jun 2022
5
0
Almere
Ik heb uiteindelijk windgedroogd eiken gekocht. Het ligt in de woonkamer en houd het zoveel mogelijk uit direct zonlicht om te snel drogen te voorkomen. Ik reken op wat extra scheurtjes en kleine vervormingen - we zullen zien.

Als toelichting op de kast die ik noemde: dat is geen fijn kabinetje, maar een vrij "grove" boekenkast die onderdeel is van de constructie. Ik zal wat foto's posten als het klaar is.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik ben wat te laat, maar je kunt een volgende keer ook nog naar iepenhout kijken. Qua tekening net iets minder mooi vind ik, maar wel een stuk goedkoper. Afhankelijk van wat voor "look" je zoekt kan het een vervanger zijn.

Maar ik had verwacht dat je ondertussen al wel een Python tool had gemaakt om houtprijzen te vergelijken:)
 

Almar Klein

Nieuw lid
10 jun 2022
5
0
Almere
@Nerf Bedankt voor de tip! Misschien voor een volgend project. Ik heb nog veel te leren wat betreft de verschillende houtsoorten en hun eigenschappen. Zoals dat Iepenhout wat naar paardenstal (?) kan ruiken, haha.

Nee, nog geen Python tool gebouwd hiervoor :)

Project vlot al aardig. Geraamte is bijna klaar.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik ben wat te laat, maar je kunt een volgende keer ook nog naar iepenhout kijken. Qua tekening net iets minder mooi vind ik, maar wel een stuk goedkoper. Afhankelijk van wat voor "look" je zoekt kan het een vervanger zijn.
Iepen is inderdaad fijn hout om mee te werken, zeker met handgereedschap is het heel goed te verwerken. Ik vind het ook wel mooi, een keer iets anders weer.
Wat ik me afvraag, waarom is het zoveel goedkoper dan eiken? Zoals ik heb begrepen was iepen best populair, maar is het relatief schaars geworden door de opkomst van iepenziekte, en is daar nog geen echte oplossing voor.
Of is het inmiddels zover vergeten dat de vraag nog harder gedaald is?

Maar ja, het stinkt wel ;-)
Een beetje muffig ruikt het wel ja. Maar gelukkig ruikt mijn schuurtje niet naar paardenstal..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.