Vochtgehalte essen tbv meubel? Twijfel…dus advies gevraagd

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik wil van essen een bureautje en een roomdivider/open boekenkast achtig meubel maken. Er staat een mooi partijtje onbekantrecht essen te koop waar ik interesse in heb. Vochtgehalte is 18-20%. Dat lijkt me voor een meubeltje aan de hoge kant. Ik heb geen traditionele verbindingen in gedachten (zwaluwstaarten/pen-gat etc.). Kan ik beter voor echt droog gaan? Of loop ik met essen niet teveel risico?
De afweging is een puur economische:unsure:: deze partij wordt voor een leuke prijs aangeboden. Als ik voor kd droog ga, kost me dat veel meer geld.
wat is wijsheid?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Voor meubelhout altijd droger hout gebruiken. Met 18-20% vocht krijg je nog veel krimp en dus kans op scheuren en/of kromtrekken omdat het dan te snel en ongecontroleerd gaat drogen (en dus de spanning niet kwijt kan).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
het vochtgehalte is inderdaad te hoog, en meer gelijk aan luchtdroog
kamerdroog zou rond de 12 % moeten zijn
bijkomende uitdaging is dat als je hout met dat vochtgehalte nu in een verwarmde binnenruimte gaat gebruiken en plaatsen, de relatieve vochtigheid lager is dan in de zomer
wil je snel gaan, dan is dit hout te nat & gaat het werken
heb je een paar maanden tijd & is het hout rond de 28 mm, dan kan je het wel wagen
2 jaar geleden heb ik een bool es aan 1.000 euro ex gekocht
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
215
Eena met ZotVanHout. Zeker niet diect gebruiken. Als ik hout na een paar jaar opgelat buiten onder een afdak naar binnen haal is het ook ongeveer 18%. Dan gaat het naar mijn droogzolder (ontvochtiger houdt het tussen de 40% en 50% luchtvochtigheid) waar het hout gemiddeld na 3 maanden de 12% bereikt. Datzelfde kun je doen door het hout binnenshuis in een verwarmde ruimte te leggen, mits je de tijd hebt om een paar maanden geduld te hebben. En houdt er rekening mee dat het nog gaat werken in die paar maanden dus je hebt verlies als je de kromme delen daarna gaat schaven.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Voor meubelhout altijd droger hout gebruiken. Met 18-20% vocht krijg je nog veel krimp en dus kans op scheuren en/of kromtrekken omdat het dan te snel en ongecontroleerd gaat drogen (en dus de spanning niet kwijt kan).
Het is met name dat kromtrekken waar ik angst voor heb. Ik moet het zowiezo in smallere delen opdelen. Als het dan scheluw trekt wordt het een uitdaging:eek:. Dank voor de reactie.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
het vochtgehalte is inderdaad te hoog, en meer gelijk aan luchtdroog
kamerdroog zou rond de 12 % moeten zijn
bijkomende uitdaging is dat als je hout met dat vochtgehalte nu in een verwarmde binnenruimte gaat gebruiken en plaatsen, de relatieve vochtigheid lager is dan in de zomer
wil je snel gaan, dan is dit hout te nat & gaat het werken
heb je een paar maanden tijd & is het hout rond de 28 mm, dan kan je het wel wagen
2 jaar geleden heb ik een bool es aan 1.000 euro ex gekocht
Dank je. De delen zijn wat dikker, zal dus wat meer tijd nemen om terug te drogen. Maar de meubeltjes kunnen niet een paar maanden wachten (in verband met een geplande verhuizing). Ik ga op zoek naar kd essen met een lager vocht gehalte.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Eena met ZotVanHout. Zeker niet diect gebruiken. Als ik hout na een paar jaar opgelat buiten onder een afdak naar binnen haal is het ook ongeveer 18%. Dan gaat het naar mijn droogzolder (ontvochtiger houdt het tussen de 40% en 50% luchtvochtigheid) waar het hout gemiddeld na 3 maanden de 12% bereikt. Datzelfde kun je doen door het hout binnenshuis in een verwarmde ruimte te leggen, mits je de tijd hebt om een paar maanden geduld te hebben. En houdt er rekening mee dat het nog gaat werken in die paar maanden dus je hebt verlies als je de kromme delen daarna gaat schaven.
Dat extra verlies speelde ook in m’n achterhoofd mee ja. Dank voor je reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.