Vlonder met overkapping

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Ik ben bezig met het plannen van een vlonder met overkapping in tuin, en heb (in mijn hoofd) een beeld hoe het moet worden. Dit ben ik ook in 3d aan het uitwerken, maar ik merk dat het 3d-ontwerpen ook een leercurve heeft, dus helaas nog geen plaatje hoe het moet worden.
Daarom zal ik het proberen te omschrijven. De vlonder word ongeveer 4*4 meter, met een afgeschuinde punt op 1 van de hoeken. Hierboven komt een rechthoekige overkapping van 4*2 / 2,5 meter met een plat dak. De zijkanten van de overkapping blijven open, met de schutting aan de achterkant.
Ik ben er nog niet uit van welke houtsoort het geheel gemaakt gaat worden, maar het zou kunnen dat het 2 verschillende soorten worden.
Voor de vlonder twijfel ik tussen Douglas of hardhout (Bankirai/Ipe), keuze zal bepaald worden door uitstraling in combinatie met kosten.
Voor de overkapping twijfel ik tussen Douglas en Eik, ook hier weer afhankelijk van uitstraling & kosten. Ik besef natuurlijk dat hardhout (veel) duurzamer is als Douglas, dus dat neem ik mee in de overwegingen.

Nu loop ik bij het maken van de plannen tegen een aantal zaken aan waarvan ik niet direct weet hoe ik ze op moet lossen, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat antwoorden.
Het begint met de vragen over de fundering, wat volgens mij de belangrijkste stap is.

Mijn plan is om de vlonder op palen met dwarsbalken te leggen. Is een raster van 40*40cm goed, of heb ik dan teveel palen, en hoever mogen de balken aan de uiteinden oversteken vanaf de piketpalen?

Kan ik de overkapping op de vlonder plaatsten, of is het beter om de overkapping op betonpoeren te zetten?
En hoe maak ik de overkapping aan de vlonder vast bij optie 1?
Of, in het geval van betonpoeren, kan ik het draadeind van de betonpoer door de vlonder laten steken, en hier later de palen van de overkapping op schroeven?
Als er een betere optie is hoor ik dat ook graag, misschien zie ik iets over het hoofd.

Zo, tot zover het begin van het project. In het vervolg komen er ongetwijfeld nog (veel) meer vragen, en ik zal hier ook proberen wat foto's te plaatsen van de voortgang.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
40x40 lijkt wat veel. Maak eens een schetsje van hoe je denkt de vloer te gaan maken.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Bij deze een schetsje van de vlonder (let niet op mijn tekenkwaliteiten, dit is op geen enkele manier op schaal getekend - het heeft een reden dat ik het in 3d ga uitwerken ;) )

IMG_2768.jpeg
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
een meter ertussen lijkt mij ruim voldoende voor een vlonder. Als je de ligger stevig genoeg neemt komt dat vast goed. Kun je evt de rijen op 60 zetten.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
een meter ertussen lijkt mij ruim voldoende voor een vlonder. Als je de ligger stevig genoeg neemt komt dat vast goed. Kun je evt de rijen op 60 zetten.
Dankjewel voor je antwoorden!
Dus de liggers hart-op-hart 60, en deze dan om de meter aan een paal vastzetten?
En is deze constructie dan ook stevig genoeg om er een overkapping op te plaatsen?
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Gisteren toevallig met mijn schoonvader over houtprijzen gehad (hij handelt hout voor bedrijven) en momenteel zijn de prijzen tussen Douglas en Eik zo klein geworden dat rekening houdend met de duurzaamheid Eik de betere optie is (de prijsratio Douglas/Eik is blijkbaar verander van 1/2 naar 1/3, ofzoiets...)
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
hoe is jouw ondergrond ?
palen zijn hout ? dus het zwakste onderdeel zit onderaan
zijn betonblokken of een betonnen ring een alternatief ?
De ondergrond is stevig, met vooral kleigrond. Hoe diep de klei gaat weet ik niet.
Het plan was inderdaad houten palen (Azobe schijnt gangbaar te zijn), dit op basis van wat op het web & deze site te vinden is over het bouwen van een vlonder. (Hier haal ik ook de 40cm afstand vandaan) Mijn aanname was dat als ik de piketpalen ~80 cm de grond in sla dat het goed moet komen.
Met betonblokken doel je hier op (bijvoorbeeld) betonpoeren? En dan daar de liggers op?
Een betonnen ring lijkt me voor de toepassing overbemeten, maar dat baseer ik op mijn onderbuikgevoel.

( informatie heb ik onder andere uit DIT topic)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik 'palen' lees, dan denk ik automatisch aan zand- of turfgrond, waar je voor een stabiele ondergrond diep moet gaan
zit je op klei, dan heb je dat probleem niet
dan blijft nog de afweging tussen een redelijk groot aantal palen & een betonnen onderbouw
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dankjewel voor je snelle reactie! Ik snap je opmerking over de betonnen onderbouw wel, en ik zal het eens onderzoeken. Mijn gevoel is dat dit niet veel goedkoper of makkelijker zal zijn als werken met piketpalen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Je kan ook 15cm stabilse (gestabiliseerd zand) als ondergrond gebruiken en daar rechtreeks de balken op. Zo heb ik het gedaan. Kan je meteen waterpas of beter licht hellend afreien, geen gedoe met piketten in de grond slaan en is ook waterdoorlatend in tegenstelling tot beton. Ik heb Bilinga gebruikt.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dank voor de reacties & verschillende mogelijkheden allemaal.
Na wat uitzoekwerk ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat (in mijn situatie) de vlonder op piketpalen zetten de voorkeursmethode is. Het voordeel over beton en stabilise is dat het makkelijker is om op de juiste hoogte te komen tov de rest van de tuin. Gezien deze methode overal word aangeraden zie ik hier, mits ik het juiste hout gebruik, qua duurzaamheid geen problemen.

Dan heb ik voor dit moment 2 hoofdvragen:
1: Hoeveel afstand hart-op-hart moet er tussen de draagbalken en tussen de piketpalen? (het web zegt voor allebei 40cm, maar dit voelt als overkill - tegelijk wil ik ook niet besparen op het aantal piketpalen & balken en spijt krijgen omdat de vlonder beweegt)
2: Hoe kan ik de overkapping het beste plaatsen? (Op de vlonder, of als losstaande constructie door de vlonder heen)
 
Gisteren toevallig met mijn schoonvader over houtprijzen gehad (hij handelt hout voor bedrijven) en momenteel zijn de prijzen tussen Douglas en Eik zo klein geworden dat rekening houdend met de duurzaamheid Eik de betere optie is (de prijsratio Douglas/Eik is blijkbaar verander van 1/2 naar 1/3, ofzoiets...)
Dat ligt er maar heel erg aan waar je je douglas haalt. Ik betaal 10 euro per meter voor een balk douglas 15x15.
De minimale prijs voor een balk eiken ligt toch rond de 23-25 euro per meter.

Daarnaast moet je zeker ook rekening houden met het feit dat eiken zwaarder en moeilijker te bewerken is dan douglas.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dat ligt er maar heel erg aan waar je je douglas haalt. Ik betaal 10 euro per meter voor een balk douglas 15x15.
De minimale prijs voor een balk eiken ligt toch rond de 23-25 euro per meter.

Daarnaast moet je zeker ook rekening houden met het feit dat eiken zwaarder en moeilijker te bewerken is dan douglas.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het Eik of Douglas word voor de overkapping, waarbij ik alle variabelen zal meewegen. In volgorde van belangrijkheid:

- Uitstraling
- Duurzaamheid / verwachte levensduur
- Prijs
- Gewicht / gemak van bewerken

Ik zal uiteraard wel uitzoeken waar ik de beste prijs/kwaliteit vandaan kan halen. Kan je mij eens vertellen waar je Douglas voor die prijs vandaan haalt?
 
Jazeker, dat is bij houthandel Montforts in, uiteraard, Montfort (Nabij Echt, midden-limburg)
ik heb in totaal 12,18 ex btw betaald voor 4 zijdig geschaafd douglas 15x15 (dus eigenlijk 14x14)
Je moet er helaas wel snel bij zijn gezien de geringe voorraad en de snelheid waarmee het hout daar de deur uit vliegt.
 
Dat klopt...ik heb daar al het hout gehaald voor het tuinhuis dat ik aan het bouwen ben.
bijna 100 meter geschaafde balk 15x15, 40 meter geschaafde balk 220x65, 60 rabatdelen van 4 meter en 220 vellingschroten van 4 meter... alles bij elkaar was ik "slechts" 6200 euro kwijt...
Bij veel houthandels ben je dat bedrag alleen voor de vellingschroot al kwijt...
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dat is niet duur inderdaad, en goed bereikbaar voor mij, dus daar zal ik zeker eens gaan kijken. Dankjewel voor de tip. Zo heb ik lokaal nog 2 zaken waar ik wil gaan kijken voor het hout. (Houthandel Diederen in Schinveld, en houtzagerij Windels in Brunssum als het Eik word)
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Dat is niet duur inderdaad, en goed bereikbaar voor mij, dus daar zal ik zeker eens gaan kijken. Dankjewel voor de tip. Zo heb ik lokaal nog 2 zaken waar ik wil gaan kijken voor het hout. (Houthandel Diederen in Schinveld, en houtzagerij Windels in Brunssum als het Eik word)

Dan kun je meteen doorrijden naar Parren in Roermond of in Ittervoort. Qua vriendelijkheid iets beter.
Ik wist overigens niet dat in Montfort een houthandel zat. Zal er ook eens langsrijden, dankje voor de tip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.