vloerbedekking linoleum voor tafelblad

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
Of er ook linoleum op het tafelblad kan, ipv schilderen is ineens de vraag. Ja, daar is speciaal linoleum voor, maar dat ga ik niet kopen. Dus in de voorraad gerommeld en er ligt nog een rol die groot genoeg is voor het hele blad. Kan dat wel?

Een eerste test. Gewoon wat linoleum met houtlijm op een stk vuren/grenen geplakt. Overstaande rand met wat marge af gesneden en toen met de frees er langs:

lino_recht.jpg


Vervolgens een kant een kleine radius gegeven:

lino_radius.jpg

Her eerste lijkt prima te werken, het tweede niet. De jute drager piept er zichtbaar en voelbaar tussen uit. Ik kan me voorstellen dat daar na een tijdje aan gepulkt word en er draadjes los komen. Bij de versie met de rechte rand is het een kwestie van alleen de toplaag van het linoleum enven met een schuurpapiertje breken om het scherp er van af te halen.

Volgende experiment wordt lijmen met een tapijtlijm en op een een stuk hout waarvan de rand een curve heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Waarom lijm je het niet met een contactlijm? Zo worden ook de bladen van american kitchens bekleed. Die hebben ook een ronding naar beide kanten. Die zijn origineel van metaal, dan moet je wel, maar bladen die bij gemaakt worden, zijn van multiplex en worden ook met contactlijm gedaan.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
Waarom lijm je het niet met een contactlijm?
Om de simpelst mogelijke reden, ik heb het niet. De vloerbedekkingslijm waarvan ik een blikje wil halen is ook een contactlijm.

Ik heb nu houtlijm gebruikt omdat ik daarmee vaker linoleum op mdf lijm voor linoleum snedes. Daar snijd ik het gewoon met een mes glad en zijn wat kleine rafels geen probleem.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
ben geen linoleum-kenner ?
als die oud is, dan bestaat de kans dat er asbest in zit
Het is nog geen twee jaar oud.

Daarnaast heb ik mijn twijfels bij asbest in linoleum. Echte linoleum, in de volksmond wordt menig zeil linoleum genoemd dat het niet is.

Asbest werd voornamelijk als drager aan de onderkant in zeil verwerkt. Het is dan te herkennen als een gijzige, papier-achtige substantie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.704
2.147
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het is nog geen twee jaar oud.

Daarnaast heb ik mijn twijfels bij asbest in linoleum. Echte linoleum, in de volksmond wordt menig zeil linoleum genoemd dat het niet is.

Asbest werd voornamelijk als drager aan de onderkant in zeil verwerkt. Het is dan te herkennen als een gijzige, papier-achtige substantie.
belangrijkste is dat het nog geen 2 j oud is
asbest werd overal in gedraaid
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
235
63
Heb ooit Forbo novilon op multiplex geplakt voor een bureaublad. Dat ging heel goed, moest er ook ronde vormen aan frezen etc. Ik heb de kanten daarna gebroken met een schuurklos en niet met een kantenfrees, ik denk dat dat niet mooi werd want het is zacht materiaal. Ik hoor je over een jute drager en draadjes, hierbij denk ik aan marmoleum. Daar heb ik ook ervaring mee. Deze heb ik ook op multiplex geplakt maar dan met speciale tapijtlijm. Met een cnc is daar een rond blad uitgefreesd en dat ging ook goed. Hier kwam weer een kantenband om heen, maar ook hier zou ik door te schuren de randen rond of schuin maken en niet nafrezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Traditioneel werden bij lino op tafelbladen de randen afgewerkt met kantprofiel (hout of aluminium). Of het werd verdiept gebruikt voor een deel van het blad, wat ik een behoorlijk sjieke oplossing vind, ook al is dat een goedkope variant op ingelegd leer...
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.526
717
Enschede
ingoogni.nl
Of het werd verdiept gebruikt voor een deel van het blad,
Dat is inderdaad heel elegant, maar daar heb ik niet de middelen of ervaring voor om het met een complexe vorm te doen.

Deze heb ik ook op multiplex geplakt maar dan met speciale tapijtlijm. Met een cnc is daar een rond blad uitgefreesd en dat ging ook goed.
Dat is bemoedigend.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.895
2.938
Als linoleum met een dispersielijm wordt gelegd, staat me bij dat het wordt na gewalst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.