vloer schuren

Kees van B.

Nieuw lid
12 apr 2021
7
0
Marle (gem. Olst-Wijhe)
Ik wil een mooie, klassieke, eikenhouten vloer bijwerken (oliën)
De vloer ligt al ca. 20 jaar. En is op bepaalde plekken behoorlijk uitgesleten. Ik wil die plekken opnieuw opschuren, voor ik ze weer int de olie zet.
Ik wil dat doen met een goede excentrische schuurmachine.
Nu mijn vraag: wat is de beste manier om stof af te zuigen. Want ik wil liever niet de hele ruimte ontruimen. En tegelijk voorkomen dat alles toch onder (schuur)stof komt te zitten. Wie heeft er een (of meerdere) goede tips?
Stofzuiger aansluiten op de machine? (is dat afdoende?) Of is er een betere alzuigmethode?
Bijgaand twee foto's688961CF-A19B-4C42-8637-41F977BA758B.jpeg905D72C6-47E6-4E1B-941B-CF4A4086D366.jpeg van de vloer (met slijtplekken).
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik heb een klein kamertje gedaan met een 150mm excenter/rotor machine en een bouwstofzuiger. Dat zou ik niet weer doen, verplaatsen en terugzetten was meer werk dan ontruimen, en het stof werd niet 100% afgezogen. Volgende keer huur ik een parketschuurmachine. Het resultaat was wel ok overigens.
 

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
43
27
Puttershoek
Ik heb recentelijk hier een tiental meranti raam- & deurkozijnen volledig kaal geschuurd m.b.v. een Festool DTS400 (delta schuurmachine en geen excenter/rotor). De eerste paar zonder stofafzuiging gedaan en de laatste uiteindelijk gedaan met de schuurmachine aangesloten op een CTL26 stofzuiger.

Je kan je voorstellen dat de pogingen zonder stofzuiger resulteerden in oranje meranti schuurstof door het hele huis. Aangesloten op de stofafzuiging vrijwel geen schuurstof te vinden en uiteindelijk zonder afplakken van naden/kieren de raamkozijnen en de voordeur geschuurd.

Ik vermoed dat een goede combinatie van schuurmachine & stofzuiger voldoende zouden moeten zijn voor jouw toepassing; zeker als het maar om een beperkt aantal plekken gaat.
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik heb recentelijk hier een tiental meranti raam- & deurkozijnen volledig kaal geschuurd m.b.v. een Festool DTS400 (delta schuurmachine en geen excenter/rotor). De eerste paar zonder stofafzuiging gedaan en de laatste uiteindelijk gedaan met de schuurmachine aangesloten op een CTL26 stofzuiger.

Je kan je voorstellen dat de pogingen zonder stofzuiger resulteerden in oranje meranti schuurstof door het hele huis. Aangesloten op de stofafzuiging vrijwel geen schuurstof te vinden en uiteindelijk zonder afplakken van naden/kieren de raamkozijnen en de voordeur geschuurd.

Ik vermoed dat een goede combinatie van schuurmachine & stofzuiger voldoende zouden moeten zijn voor jouw toepassing; zeker als het maar om een beperkt aantal plekken gaat.
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om een geoliede vloer plaatselijk bij te werken. De rest van de vloer is mogelijk vuil van het gebruik, zie je dan geen kleurverschil ?
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Plaatselijk machinaal bijwerken zonder ontruimen en zonder stof is een illusie, denk ik.
Hoogstens met de hand kritische plekjes schuren.

En anders toch even ontruimen en binnendeur(en) dichttapen met schilderstape. Bij een niet al te groot oppervlak kan plaatselijk dan prima met excentrische machine en een bouwstofzuiger.

Mooiste is natuurlijk de hele vloer weer doen met een parketschuurmachine. Mooiste is zo’n roterende machine als er geen laklaag af hoeft. Bij de grote bandschuur parketmachines loop je meer kans op kuiltjes schuren.

Wij hebben een gezeepte grenen vloer. Met name in de keuken, schuur ik vlekjes eens in de 2 jaar weg. Altijd machinaal. excentrische schuurmachine op laag toerental en op een bouwstofzuiger aangesloten. Dan nog verplaats je stof. Dus na de klus maken we de keuken liefst nat schoon.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om een geoliede vloer plaatselijk bij te werken. De rest van de vloer is mogelijk vuil van het gebruik, zie je dan geen kleurverschil ?
Zo werk ik mijn eiken vloer altijd wel bij. Elk jaar (theoretisch) of 2 jaar (realiteit) werk ik de slijtplekken bij met kleurolie, en daarna zet ik de vloer weer in de hardwax. Ik kan daarna niet zien waar het is bijgewerkt. De vloer ligt er nu zo'n 14 jaar in en ik heb deze nog nooit hoeven schuren.
Zo werd het toendertijd ook voorgesteld door de vloerenboer dat het makkelijk was bij te werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.