Vlijmscherpe messen van hout

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
210
117
Niet vervelend bedoeld naar TS, maar het onderzoek is minder interessant dan het artikel doet blijken.

"Vlijmscherp"
3x 'scherper' dan een RVS tafelmes.

Dan gaat het dus over zo'n ding:
1c644253cf501ce3e6822a6f83039188.jpg

Ongeslepen metalen tafelmes. Nou niet echt vlijmscherp te noemen als je beter presteert dan dit.

Ook nog even het originele onderzoek gelezen, waar niks staat over het exacte type mes dat vergeleken wordt, maar als ik de cijfers bekijk komt er uit de test nog geen 2x scherper dan een stalen mes, wél 3x scherper dan een plastic tafelmes (wegwerp bestek).
In het onderzoek wordt ook alleen geclaimd dat het nieuwe mes 3x scherper is dan 'een commercieel RVS, plastic of houten' mes. (niet specifiek metaal dus, maar gemiddeld)

Verder totaal geen info over hoe lang dit 'scherp' blijft, de duurzaamheid van het productieproces (chemisch behandeld en 4 uur in een hoge druk pers), of hoe snel zo'n mes breekt (harde materialen zijn over het algemeen broos)...

Wat mij betreft dus nogal spectaculaire nieuwsberichten over een nogal knullig stukje onderzoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
210
117
Voor de mensen die het interessant vinden, hier is het meest informatieve plaatje uit het onderzoek:
gr4.jpg



En om de knulligheid van dit onderzoek te weerspiegelen, een mooie analyse van de verschillen tussen een metalen spijker en de houten spijker:
gr5.jpg

Met daarbij de tekst: "Note that the HW and the steel have different failure strengths, but the two stacked structures fail at almost the same peak load, suggesting that the failure results from the fracture of the natural basswood layers instead of the HW or steel nails. Such a failure mode is verified by disassembling the two failed stacked structures, which clearly shows the shear failure of the middle layer of natural basswood while both the HW and steel nails remain intact"

Oftewel, de enige kracht-test vergelijking die ze tussen de spijkers hebben gedaan, resulteerde in het breken van de planken in plaats van de spijker. Totaal geen data over hoe sterk deze spijker is t.o.v. een metalen spijker.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
de vergelijking van een houten mes met een metalen lokt mij niet echt
wat mij in dit verhaal aantrekt is het feit dat houten bestek meer in gebruik kan komen / komt
ik denk dat plastieken roerstaafjes er uit moeten of reeds zijn
hopelijk kunnen we die evolutie naar messen, vorken & lepels doortrekken
wanneer ik een pak friet haal, dan krijgen ze geheid hun plastieken vork terug, wegens overbodig . . . want ik pak de friet liever met mijn vingers
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik denk dat de Bamboe alternatieven die we hebben dan een stuk interessanter zijn. Bamboe is harder, groeit sneller en de infrastructuur om dit te maken en verhandelen bestaat al.
daaraan heb ik daarnet niet gedacht
dat een bamboe-aanplanting het meest 'droge stof' oplevert, wist ik al
het principe zou moeten zijn dat wat niet recycleerbaar is, niet geproduceerd mag worden
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Was meer dat deze ontwikkeling interessant is. De wetenschappelijke onderbouwing is idd kort door de bocht en eenzijdig.
Wegwerpplasic moet volledig verdwijnen en dit is 1 vd alternatieven. Zijn er nog niet, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Zie steeds meer duurzame toepassingen voor gekookt snelgroeiende houtsoorten ipv hardhout of kunststof.
En inderdaad friet een je met je vingers😜
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
De wetenschap zit toch niet in het snijden van een biefstuk? Dat zit in het traject er voor. Het originele paper heb ik nog niet boven water.

Hoe is hout te "behandelen" zodat je er andere dingen mee kunt doen is waar het om gaat. Daar zijn al een heleboel onderzoeken naar gedaan, ook in Nederland. Stomen en persen meen ik. De zgn "engineered woods" hebben de toekomst, helemaal als het op basis van snelgroeiende gewassen gebeurt en niet met 150 jaar oude eiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat de Bamboe alternatieven die we hebben dan een stuk interessanter zijn. Bamboe is harder, groeit sneller en de infrastructuur om dit te maken en verhandelen bestaat al.
Bamboe kun je HEEL scherp maken. Niet echt geschikt om vlees mee te snijden, want de snijhoek is dan veel te groot (gelijkzijdige driehoek - kleinere hoek resulteert in bamboe dat niet scherper is maar nog eerder zijn scherpte verliest), maar wel in staat om je de 'mother of all paper cuts' te bezorgen als je even niet oplet bij hanteren... (don't ask). Maar ik ga toch echt niet proberen of ik mijn bamboe strips met een bamboe schaafmes zou kunnen vormen - dat blijf ik echt wel met stalen schaafmessen doen...
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
210
117
De wetenschap zit toch niet in het snijden van een biefstuk? Dat zit in het traject er voor. Het originele paper heb ik nog niet boven water.

Hoe is hout te "behandelen" zodat je er andere dingen mee kunt doen is waar het om gaat. Daar zijn al een heleboel onderzoeken naar gedaan, ook in Nederland. Stomen en persen meen ik. De zgn "engineered woods" hebben de toekomst, helemaal als het op basis van snelgroeiende gewassen gebeurt en niet met 150 jaar oude eiken.
Het artikel kan je redelijk makkelijk vinden met 2x doorklikken in de bronnen van de TS.

Hier of Hier kan je het onderzoek lezen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik denk dat het meer een nieuw verdienmodel is. Het is duurzamer als je je eigen metalen bestek mee neemt en dat de rest van je leven doet. Gewoon weer terug naar de 18 de eeuw. Ook het maken , transporteren en daarna verbranden van al die reut is niet duurzaam.
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Ik denk dat het meer een nieuw verdienmodel is. Het is duurzamer als je je eigen metalen bestek mee neemt en dat de rest van je leven doet. Gewoon weer terug naar de 18 de eeuw. Ook het maken , transporteren en daarna verbranden van al die reut is niet duurzaam.
Hele goede denkwijze! Dankjewel!
Zo had ik er niet tegenaan gekeken, mes altijd wel op zak, hoef alleen nog maar een spork mee te nemen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooie ontwikkeling. Niet voor wegwerpbestek, want dat kan al van vurenhout gemaakt worden (heb een setje liggen). Maar wel voor allerlei andere toepassingen. Houten spijkers zijn er ook al in de bouw, maar dat werkt nog maar in een beperkte toepassingsgebied (als het uberhaupt inmiddels al uit het ontwikkelstadium is). Voordeel van die andere houten spijkers is dat die er pneumatisch in worden geschoten, en daardoor een verbinding aan gaan.

Ik hoop dat ze dit verder gaan onderzoeken en uitwerken. Hopelijk is het productieproces niet al te energieintensief en verontreinigend. Al is het al snel beter dan het maken van metaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.