Vlekkerige skylt eikenhouten tafel

DaMoe90

Nieuw lid
23 feb 2025
2
0
Nederland
Hallo woodworking gezelschap!

We zijn fan van (oud) eiken meubels in onze woning en hebben daardoor zelf al een flink aantal meubelen gekocht en zelf in de skylt gezet. Denk dan aan bijzettafels, bankje, vensterbanken, tv meubels, etc. Allemaal super gelukt. Geen witte vlekken en goed bestand tegen vlekken e.d.
Recent hebben we een nieuwe eikenhouten boomstamtafel gekocht. Prachtige tafel geworden en tijdens het verkopen werd ons door de maker vertelt dat het na behandeling met skylt zo goed als overal tegen kan mits we het niet te lang in de tafel laten trekken. Daar waren we namelijk nog wel huiverig voor vooraf. Bij het maken zijn de grootste gaten opgevuld met hars en vervolgens is de tafel volgens de maker 3x in de skylt original gezet.

Na levering hebben we de tafel 3 dagen niet gebruikt. Vervolgens in gebruik genomen en toen zat er na 1 dag al een vet vlek op welke er niet meer uit wou gaan. De maker gebeld en deze heeft vervolgens een medewerker gestuurd om te komen kijken. De tafel is vervolgens opgeschuurd en opnieuw in de skylt gezet. 2 lagen zou volgens hem genoeg moeten zijn dit keer omdat de tafel reeds al verzadigd was met skylt van eerdere keren. Echter viel het ons wel op dat de beste man tijdens het aanbrengen van de eerste laag de verhoudingen tussen lak en verharder niet al te nauw leek te nemen. Toen hij klaar was met laag 1 goot hij het restant wat over was terug in een flacon skylt en nam het mee.

Toen hij in de middag een uurtje of 4 later terugkwam voor laag nummer 2 nam hij wat spul uit een flacon, bracht laag 2 aan en gaf aan dat het nu goed zou moeten zijn en ging weer. De tafel zag er na een dag drogen inderdaad weer praktisch als nieuw uit zonder enige vlek. We hebben vervolgens 4 dagen niets aan de tafel gedaan en hem daarna in gebruik genomen.

We zijn nu ongeveer 4 weken verder en de tafel zit onder de (vet?)vlekken welke er niet meer uit gaan. We maken de tafel normaal gesproken na het eten schoon met een natte doek. Als er vlekken op zitten welke we er met normaal water niet uit krijgen dan gebruiken we dasty of skylt conditioner. Zoals op de foto's te zien is, zitten er twee grote glansplekken op. Dit zijn vlekken welke zijn ontstaan door eerst schoon te maken met water (vlek bleef erin), vervolgens met skylt conditioner geprobeerd (vlek nog steeds zichtbaar) en vervolgens door geleidelijk steeds ietsje harder te boenen in de hoop de vlek weg te krijgen is dit het resultaat. We durven dus logischerwijs bij de andere vlekken niet meer te hard te boenen gezien we bang zijn dat straks de hele tafel dit soort glansvlekken heeft.

De maker is bereidt om de tafel nogmaals te schuren en te lakken, maar we twijfelen of dit het oplost gezien dat al 2x is gebeurd. Zelf hebben we bij onze andere meubels tot op de komma de skylt handleiding gevolgd en is het prachtig geworden, maargoed, dat is geen eerlijke vergelijking gezien de belastbaarheid van een bankje en een vensterbank natuurlijk vele mate lager ligt dan een tafel.

Onze vragen:
1. Is dit wat we redelijkerwijs mogen verwachten van een eikenhouten tafel welke gelakt is met skylt original?
2. Zien jullie nog aanknopingspunten in dit verhaal waar we mogelijkerwijs iets mee kunnen om het resultaat beter te krijgen?
3. Zou skylt topcoat als laatste laag mogelijk nog uitkomst kunnen bieden?
4. Doen wij dingen verkeerd in de behandeling van de tafel?

We willen namelijk even checken of dit is wat we kunnen verwachten van een met skylt gelakte tafel of dat dit simpelweg echt niet hoort en dat we hier moeilijk over moeten (blijven) doen. De tafel is ons 'verkocht' met het feit dat het zo goed als alles kan hebben. Dat er dus zo snel al vlekken op zitten welke ofwel er niet uit gaan ofwel gaan glanzen bij proberen te verwijderen valt ons dus tegen en vinden we wel zonde van zo'n dure tafel. Maargoed als dit echter gewoon is wat het is dan zullen we het moeten accepteren.

Excuus voor het lange verhaal. Wil liever overcompleet zijn en wellicht hebben andere gebruikers er ook nog iets aan ooit :)
Alvast enorm bedankt!

David

Bijlagen

• foto tafel 1.jpeg
    foto tafel 1.jpeg
    83,1 KB · Weergaven: 69
  • foto tafel 2.jpeg
    foto tafel 2.jpeg
    59,1 KB · Weergaven: 69

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Er zitten waarschijnlujk geen vlekken op. Door het vele/harde poetsen heb je de lak gepolijst en is hij glanzend geworden.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Mijn vloer staat 3x in de skylt (laatste laag titanium) en daar komt niets op, doorheen of in. Skylt is een lak en ligt erop, hooguit de eerste laag zuigt er wat in. Aangeraden wordt de tafel, of vloer niet of slecht heel licht te belasten de eerste week tot 14 dagen. Ook schoonmaken niet met een zuurhoudende zeep, PH neutraal alleen en idd, vooral niet teveel boenen. Daar komen je glansplekken van. De lak is niets mis mee, alleen gepolijst.

Wat wel gek is, is dat er überhaupt vlekken er in komen. Dat zou niet moeten

DaMoe90

Nieuw lid
23 feb 2025
2
0
Nederland
Bedankt voor het meedenken allemaal! In onderstaande foto heb ik de vlekjes gemarkeerd. Wellicht iets duidelijker te zien waar het om gaat. In het echt zie je het dmv lichtinval nog een stuk beter.
Er zitten waarschijnlujk geen vlekken op. Door het vele/harde poetsen heb je de lak gepolijst en is hij glanzend geworden.
Dat polijsten geloof ik zeker ja. Het probleem is dat de 'vlekken' er toch echt wel opzitten. Misschien wat lastig te zien op de foto maar dmv het strijklicht wat op de tafel terecht komt zie je dit wel heel goed vanuit twee kanten in het echt. Het is vooral bij de kant waar we eten. Zelf heb ik het gevoel dat het voornamelijk vet of hittevlekken zijn (bijv. een soepdruppel die uit de pan, op de lak terecht komt en welke vervolgens bij het schoonmaken iets uitgewreven wordt waardoor het een 'vlek' wordt). Het is lastig te zeggen wat het precies veroorzaakt. Enige wat ik weet ik dat er elke week wel een paar vlekjes bij lijken te komen.

Als we niet te hard mogen boenen (want polijsten), maar het er ook niet af gaat door normaal schoonmaken met skylt conditioner of dasty, dan rest ons niets anders dan de vlekken welke je ziet er maar op laten zitten? Dat zou ook raar zijn toch?

Mijn vloer staat 3x in de skylt (laatste laag titanium) en daar komt niets op, doorheen of in. Skylt is een lak en ligt erop, hooguit de eerste laag zuigt er wat in. Aangeraden wordt de tafel, of vloer niet of slecht heel licht te belasten de eerste week tot 14 dagen. Ook schoonmaken niet met een zuurhoudende zeep, PH neutraal alleen en idd, vooral niet teveel boenen. Daar komen je glansplekken van. De lak is niets mis mee, alleen gepolijst.

Wat wel gek is, is dat er überhaupt vlekken er in komen. Dat zou niet moeten
Goed dat je aangeeft dat er niets doorheen gaat mits goed aangebracht. Titanium is voor zover ik lees echt voor wat donker hout dus dat zou voor ons lichte eikenhout geen goede optie zijn. Wellicht de topcoat dan wel nog. Misschien dat we dan de tafel 'te snel' in gebruik hebben genomen ondanks dat we minstens 3 dagen hebben gewacht. Het blijft echter ook ontstaan op nieuwe plekken in de lak dus lijkt me sterk dat dit de enige reden is. Zou je enig idee hebben hoe dit kan? Mogelijk wellicht verkeerde verhouding van component A en B? Of doordat de persoon die het heeft aangebracht 'oude' skylt heeft gebruikt wat al gemengd was eerder?

Verder gebruiken we idd zo min mogelijk rare goedjes en zoveel mogelijk neutrale spullen (skylt conditioner en dasty). We proberen idd niet teveel te boenen, maargoed als de vlekken er niet af gaan blijf je onbewust toch doorgaan..

Het eerste dat ik me afvraag is in hoeverre die boomstam al was 'uitgewerkt'...
Durf ik niets over te zeggen. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van ons probleem? Of komt je vraag ergens anders vandaan?

Bijlagen

• foto tafel 2 met vlekken gemarkeerd.jpeg
    foto tafel 2 met vlekken gemarkeerd.jpeg
    63,3 KB · Weergaven: 61

broekhuis

Actieve deelnemer
11 mei 2011
27
10
Dasty is zeker geen 'neutraal' middel maar een zeer agressief goedje. In de auto- en boot poets wereld is bekend, dat dasty nóóit op lakken mag worden gebruikt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
267
62
Oss
Ik vraag me af of het niet op de lak zit maar eronder. Deze tafels worden meestal op cnc vlak gemaakt. Zou kunnen dat er vet van smering van machine de plaat niet besmet heeft. Vooral dat vet is voor lagere temperaturen en zo dun als yoghurt ( ep0 ).
Als dit erop valt en niet meteen word verwijderd trekt het er meteen in als het het hout al raakt trekt het er meteen in. Zeker als het niet goed of voldoende word verwijderd. Zeker vet is erg voor blank hout zeer lastig te verwijderen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.909
1.087
Omgeving Eindhoven
Ik denk ook dat het 'm zit in de combinatie te snel in gebruik nemen icm veel op bepaalde plekken oppoetsen (dus polijsten). Hier ook Skylt op de tafel zitten, en dat geeft geen problemen. Ook niet als er water/etensresten op komen.

Ik vraag me af of het niet op de lak zit maar eronder
Zou natuurlijk kunnen, maar als het vet onder de lak zou zitten ipv erop, zou dat de dag na het lakken al te zien geweest moeten zijn.
Ik vermoed toch poetsen op een niet uitgeharde lak.

De Skylt original is een prima product om op eiken te gebruiken, mits goed opgebracht (verhouding lak-verharder en voldoende uitgehard).
De manier die jouw "kwaster" heeft gebruikt valt daar m.i. niet onder... Door het overschot aan mix (dus incl verharder) terug in de bus te gooien gaat de hele bus al reageren met elkaar, wat de kwaliteit niet ten goede komt. En dan de 3e laag dus opbrengen met lak icm een onbekende hoeveelheid verharder die weet ik hoe lang geleden al in de bus is gekomen, plus veel te vroeg opnieuw opzetten (na 4 uur ipv de voorgeschreven 8 uur).
Maar ook lang genoeg laten uitharden hoort bij een goede behandeling. Zeker als de verhouding lak-verharder niet goed is geweest (te weinig verharder) dan droogt de lak ook nog eens langzaam, waardoor de 3 dagen tot de eerste schoonmaak te kort zijn geweest. En dan zeker icm dasty, dat inderdaad een toch zeer agressieve reiniger is...

Wat ik zelf zou doen met een tafel als deze:
- Tafel helemaal kaal schuren, tot op het blanke hout. Dus echt alle lak eraf.
- Dan met een steeds fijnere korrel gladschuren tot maximaal korrel 150 (niet fijner!). Geen stappen/korrels overslaan, dus als je grof hebt geschuurd met korrel 80, dan opschuren met 100-120-150. Bij iedere korrel schuren totdat je geen diepere krassen van de vorige ronde meer ziet. Goed afstoffen/stofzuigen.
- Tafel afnemen met een licht vochtige doek (dan gaan alle vezels overeind staan), een paar uur laten drogen en nogmaals met korrel 150 schuren. Weer goed afstoffen (nu zeer secuur).
- Skylt aanmaken volgens mengverhouding. Gebruik een doorzichtig wegwerp-bekertje (de mengbekers voor polyester zijn zeer fijn daarvoor) en roer lang genoeg. Zeker ook in alle hoekjes van de beker.
- 1e laag Skylt opbrengen met een vachtroller. Niet te dik, maar ook niet te dun. Niet blijven narollen, het laatste beetje vloeit vanzelf glad als je genoeg hebt opgebracht.
- Na 8 uur 2e laag opbrengen (zonder te schuren)
- Weer 8 uur hierna licht opschuren met korrel 180 (tot je voelt dat de lak glad is, wel voorzichtig om niet door de lak heen te gaan!) en een 3e laag opzetten.
- De tafel minstens een week, maar liever 2 weken laten uitharden. Na 8 uur is deze stofdroog en kan je 'm vastpakken, maar het duurt echt een ruime week voor de lak echt hard is.

Wat ik zelf het makkelijkst vindt: op dag 1 de tafel voorbereiden. Dus schuren, afnemen met een vochtige doek en weer schuren. Dan de volgende dag goed afstoffen, Skylt aanmaken en de 1e laag in de 2e helft van de ochtend opzetten. 's avonds de 2e laag en de 3e ochtend licht opschuren + laag 3.
Tussendoor kan je de Skylt die aangemaakt is afgedekt in de koelkast bewaren. Doe dit echter liever niet langer dan 24 uur, dus vandaar de 3 momenten zo gekozen met steeds +/-8 uur ertussen, maar geen hele dag.
Resten niet terug in de bus doen, maar laten indrogen op opmaken op een ander werkstuk.

En belangrijk om kromtrekken te voorkomen: niet alleen de bovenkant lakken, ook zorgen dat er evenveel lagen op de onderkant zitten. En, hoe zitten de poten onder de tafel vast?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.