Vlekken door zweet, door de finish heen

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
211
109
Utrecht
Dag samen,

Hebben jullie zoiets als dit ooit gezien?

Dit is mijn bureau van essenhout. Na enkele maanden gebruik kwamen deze vlekken langzaam maar zeker tevoorschijn, precies op de plekken waar mijn armen liggen. Oftewel, zweet en/of een bepaalde reactie na contact met de huid. Ik heb hier Traelyx Meubellak voor gebruikt (Meubellak - Trae Lyx) en ben in contact met Traelyx zelf. Zij geven aan dat dit niet had moeten gebeuren en we denken samen verder.

Ter informatie het proces, velen uren schuren van grit 60 naar 80 tot grit 120. Eerste laklaag. Met de hand schuren op grit 300-400. Tweede laklaag. Met de hand schuren op grit 300-400. Derde laklaag. Licht polijsten met zeer fijne spons.

De witte strepen tussen de vlekken in zal door de rollers van de vlakbank komen. Die zijn onzichtbaar op de rest van het hout, en zijn enkel zichtbaar hier door de vlekken.

Groet,
Roel

1000033390.jpg1000033389.jpg

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.235
1.006
Enschede, Twente
Ik heb iets dergelijks op de eikenhouten tafel waarop mijn desktop staat en waar ik dus meerdere uren per dag doorbreng. Van rechterelleboog tot de 'gebruikelijke' lokatie van de muis is er een donkere plek.
De tafel is trouwens met olie afgewerkt.

Stoort het me? Ten eerste ben ik een stoïcijn; ten tweede zijn gebruikssporen onvermijdelijk; ten derde is wabisabi de noemer waar je elk 'gebrek' mee kunt vergoelijken.

Stoort het je enorm? Dan wordt het schuren en opnieuw afwerken en in de toekomst iets van een bureaulegger gebruiken — die zijn er ook in transparant.

(In de tijd van grote boekleggers en kroontjespennen droegen kantoorbedienden losse katoenen hoezen om hun onderarmen. Ook een idee…)

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
211
109
Utrecht
Hahaha, tijd voor een flashback momentje dan, katoenen koezen, kom maar op!

Maar goed om te weten dat het probleem niet uniek is. Tzt zal ik het eventueel opnieuw opschuren, maar gezien dit het enige euvel is op dit moment ga ik hier nog mee wachten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.